Hlavní obsah

Chybí piloti. Aerolinky snižují počet letů a posílají cestující autobusem

Foto: Shutterstock.com

Nedostatek pilotů může trvat roky.

Reklama

Piloti jsou nedostatkovým zbožím. Americké letecké společnosti by jich potřebovaly letos přijmout 12 000. Aerolinky se problém snaží řešit škrtáním letů a usilují i o menší počet potřebných nalétaných hodin.

Článek

Spojené státy se potýkají s nejhorším nedostatkem pilotů za poslední dobu. To nutí letecké společnosti omezovat lety právě v době, kdy se k nim cestující po více než dvou letech pandemie vracejí.

Někteří zákonodárci v USA zvažují přijetí zákona, který by mohl zvýšit federálně stanovený věk odchodu pilotů do důchodu, a to z 65 na 67 let nebo i vyšší, aby se prodloužila doba jejich působení na obloze.

Jedna regionální letecká společnost podle CNBC navrhla snížit požadavky na počet nalétaných hodin, než piloti nastoupí do služby. Dopravci také přehodnocují výcvikové programy, aby snížili překážky pro vstup na trh.

Začátkem letošního roku se letecká společnost Delta Air Lines připojila k dalším velkým dopravcům a upustila od požadavků na přijímání pilotů se čtyřletým vzděláním. Několik amerických leteckých společností, včetně Frontier, nyní přijímá některé piloty z Austrálie. American Airlines dokonce kvůli nedostatku lidí na některé krátké trasy prodává autobusové jízdenky.

Někteří vedoucí pracovníci leteckých společností však varují, že řešení nedostatku pilotů může trvat roky.

„Nedostatek pilotů v tomto odvětví je skutečný a většina leteckých společností prostě nebude schopna realizovat své kapacitní plány, protože pilotů prostě není dostatek, přinejmenším ne v příštích pěti letech,“ uvedl v dubnu generální ředitel United Airlines Scott Kirby pro CNBC.

Kirby odhaduje, že regionální letecké společnosti, s nimiž United spolupracuje, mají v současné době kvůli nedostatku pilotů uzemněno přibližně 150 letadel.

Kořeny krize lze hledat v době pandemie covidu. Tehdy se zastavil nábor pilotů, zpomalil se výcvik a vydávání licencí. Když se v době krize snížila poptávka po cestování, snažili se dopravci srazit náklady a posílali své zaměstnance předčasně do důchodu.

„Mám pocit, že jsem odešel na vrcholu,“ řekl jeden z bývalých kapitánů velké americké letecké společnosti, který v roce 2020 odešel do předčasného důchodu.

Nyní se letecké společnosti zoufale snaží najmout a vyškolit piloty. Může to však trvat příliš dlouho na to, aby se zabránilo snižování počtu letů.

Podle Kita Darbyho, konzultanta v oblasti platů pilotů a kapitána společnosti United ve výslužbě, se hlavní americké letecké společnosti snaží jen v letošním roce přijmout dohromady více než 12 000 pilotů, což je více než dvojnásobek dosavadního rekordu v ročním náboru.

Nejcitelnější úbytek pilotů je u regionálních dopravců. „Nikdy jsme nepočítali s takovým úbytkem,“ řekl generální ředitel společnosti Mesa Jonathan Ornstein. Podle něj trvá přibližně 120 dní, než nahradí pilota, který s dvoutýdenní výpovědní lhůtou přejde k jiné letecké společnosti. „Právě teď by se nám hodilo 200 pilotů,“ počítá.

Regionální dopravce Republic Airways, který létá pro společnosti American, Delta a United, minulý měsíc požádal americkou vládu, aby umožnila pilotům létat se 750 hodinami, což je polovina z 1 500 požadovaných hodin, pokud projdou výcvikovým programem dopravce.

Návrh se setkal s odporem rodinných příslušníků obětí havárie letounu Colgan Air 3407 z roku 2009, která byla poslední smrtelnou nehodou americké komerční letecké společnosti s cestujícími. Tato tragédie, při níž zahynulo všech 49 osob na palubě a jeden člověk na zemi, odstartovala zavedení tzv. pravidla 1 500 hodin, jehož cílem je zajistit zkušenosti pilotů.

Federální letecký úřad (FAA) ale vyjádřil pochybnosti, zda bude návrh schválen. „I když o výjimku může požádat kdokoli, neznamená to, že bude udělena,“ uvedl FAA. „FAA plně chápe záměr Kongresu, když stanovil požadavek 1 500 hodin, a podporuje bezpečnostní cíl, který si stanovil.“

Podle Asociace regionálních leteckých společností je přibližně třetina kvalifikovaných pilotů leteckých společností v USA ve věku 51 až 59 let a 13 procent pilotů leteckých společností v zemi dosáhne důchodového věku během pěti let.

Jednou z největších překážek při přijímání nových pilotů jsou náklady na studium. Na největší letecké škole ATP v zemi stojí získání počáteční licence téměř 92 000 dolarů za sedmiměsíční denní program. Poté může trvat asi 18 měsíců nebo déle, než piloti nasbírají dostatek hodin, aby mohli na nebe.

Reklama

Doporučované