Hlavní obsah

Svět se rozdrolil. Kellnerův nástupce vysvětluje, proč PPF otáčí na západ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: PPF, Seznam Zprávy

Šéf skupiny PPF Jiří Šmejc.

Rusko a Čína jsou minulost, nově se PPF poohlíží v Evropě a také v USA. Prioritu budou mít „klidnější a stabilnější“ investice na velkých trzích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Největší česká podnikatelská skupina PPF se bude do budoucna prioritně soustředit na klidnější investice ve velkých západních zemích. Jde o důsledek změn na úrovni vlastníků, ale také o reakci na konec globalizace a růst geopolitických rizik.

„Byli jsme s Petrem Kellnerem velkými fanoušky globálního světa. A ten se rozdrolil,“ říká ke změnám, které se v PPF udály od Kellnerovy smrti před třemi lety, jeho dlouholetý spolupracovník a nástupce na postu generálního ředitele Jiří Šmejc.

Skupinu PPF nyní Šmejc spravuje pro Kellnerovy dědice – manželku Renátu, jejich tři dcery a syna Petra z předchozího manželství. Při každoroční prezentaci hospodářských výsledků před novináři Šmejc popsal své aktuální úkoly tak, že má pokračovat v obratu PPF z východu na západ. To má v praxi znamenat dotažení již avizovaného ústupu z Ruska a Číny, rozvoj podnikání v západní Evropě a výhledově také vstup do USA.

„Když stoprocentní vlastník byl zároveň výkonným ředitelem firmy, tak se firma chovala jinak než teď, kdy jím není. To je určitě změna,“ uvedl Šmejc k novému vlastnickému aranžmá. To funguje od konce loňského roku, kdy Kellnerová založila spolu s dcerami nový rodinný holding Amalar, přes který chce spolu s týmem vlastních poradců na dění v PPF dohlížet.

Součástí poradního týmu je i Šmejc, kterého Kellnerová před dvěma lety pověřila řízením firmy a dala mu také možnost po třech letech získat v PPF při dosažení dohodnutých cílů až desetiprocentní podíl. PPF má nyní ve správě aktiva za víc než bilion korun a tržní hodnotu odhadovanou podle žebříčků Forbes a Bloomberg na úrovni kolem 270 miliard korun.

„Snažím se být obezřetný. Vybíráme investice s delším investičním horizontem tak, aby portfolio bylo trochu klidnější než v minulosti a vykazovalo známky co největší stability,“ uvedl k novému modelu fungování Šmejc s tím, že má za úkol pokračovat v nastolené strategii.

„Jsme rádi, že jsme víc v Evropě. A do budoucna určitě jedna z diskuzí bude, jestli a jakým způsobem diverzifikovat část portfolia do Ameriky,“ uvedl Šmejc. Úvahy o expanzi do USA jsou podle něj teprve v začátcích, ale pokud k nim dojde, měly by kopírovat dosavadní akviziční filozofii PPF – tedy mít kupované firmy pod kontrolou, anebo mít aspoň dostatečně velký podíl, aby bylo možné jejich chod aktivně ovlivňovat.

Obrat z východu na západ započal už za Kellnerova života v okamžiku, kdy se Čína začala uzavírat a tím padly velké plány na rozvoj tamějšího splátkového byznysu pod značkou Home Credit. Lidnatá a bohatnoucí Čína byla ještě před deseti lety považována v PPF za nejperspektivnější nohu Home Creditu, v posledních letech ale rozdávání nových půjček v Číně firma zcela utlumila a dnes tvoří na celkových číslech jen minimální podíl.

„Máme konkrétní zájemce, a pokud se podaří získat souhlasy regulátorů, tak Čínu prodáme. Ten proces je bohužel extrémně složitý, na druhou stranu už je ale váha Číny v našem portfoliu zanedbatelná,“ uvádí nyní Šmejc. Tržby Home Creditu v Číně loni spadly na půldruhou miliardu korun – tedy na čtvrtinu oproti tržbám ve střední Evropě.

Podobně, jen za divočejších okolností, se Home Credit spolu s dalšími aktivitami PPF stáhl z Ruska, a to hned po jeho vpádu na Ukrajinu v roce 2022.„Naprosto se ukazuje, že jsme udělali správně, když jsme s těmi prodeji spěchali. Nejenže to bylo eticky správné rozhodnutí, ale bylo i byznysově správné. Protože vidíme, že aktiva se tam dají prodávat hůř a hůř,“ přibližuje Šmejc.

V Rusku kvůli překotnému prodeji podnikání a odepsání ztrát PPF přišla podle Šmejce o zhruba 1,2 miliardy eur. To se projevilo ve slabých výsledcích za rok 2022 a naopak ve velkém skoku loni, kdy zisk PPF stoupl skoro o 800 procent. Druhým důvodem kromě nízké základny sražené ruskými odpisy bylo to, že loňské výsledky se povedlo naopak jednorázově vylepšit prodejem Home Creditu v Indonésii a na Filipínách.

Stejně nyní Home Credit prodává své dcery ve Vietnamu a naposledy v Indii.

V Česku PPF drží telekomunikační firmy O2 a CETIN, dále televizi Nova, Air Banku a Škodu Transportation. Celkově patří k nejcennějšími součástkám PPF řetězec dalších telekomunikačních firem ve střední Evropě a na Balkáně, mediální skupina CME a finanční holding kolem značek Air Bank a Home Credit.

Novou velkou evropskou investicí je podíl v polské firmě InPost, kde je PPF aktuálně největším vlastníkem s podílem 28,75 procenta v hodnotě přes dvě miliardy eur. InPost spravuje výdejní boxy pro doručování zboží z e-shopů a v minulosti investoval velké úsilí do expanze v západní Evropě. S akciemi firmy se obchoduje na amsterodamské burze.

„Věříme, že InPost je nejlepší platforma pro výdejní boxy v Evropě. Itálie, Francie, Británie, to jsou obří trhy, kde má InPost ambici být číslo jedna a má k tomu i velmi dobře našlápnuto,“ říká k vizím do budoucna Šmejc. Upevňování pozic na velkých západních trzích budou podle něj mít v InPostu větší prioritu než vstup do Česka.

V Česku se chce PPF hlavně soustředit na experiment s propojováním zdejších značek. Prvním krokem byla společná zlevněná nabídka produktů pro zákazníky O2 a Air Bank, teď chce PPF tento koncept rozšiřovat dál pod novou značkou Unity. Podle Šmejce by teoreticky šlo zlevněný košík propojit také s nabídkou videotéky Voyo nebo s nabídkou cenového srovnávače Heureka, který je rovněž pod kontrolou PPF.

V dalším kroku Šmejc zvažuje export kombinované nabídky napříč odvětvími do dalších zemí. „Když se nám to podaří v Česku postavit dobře, tak jsme schopni tento ekosystém v zahraničí replikovat i bez toho, že bychom nutně museli všechny jeho kusy vlastnit,“ uvedl šéf PPF.

Podle Šmejce se kombinace velmi osvědčila třeba tím, že Air Bank vykázala loni největší růst za svou historii. Ukusování tržního podílu na úkor konkurence by podle Šmejce mělo pokračovat. „Pořád má nálepku malé banky. Ale když odhlédnete od portfolií hypoték a všeho dalšího, co jinde nahospodařili v minulých letech, a podíváte se jen na to, jak lidé dennodenně banky používají, tak za tři roky myslím může být Air Bank největší na trhu,“ prognózuje šéf PPF.

Aktualizace: Článek jsme rozšířili o další podrobnosti a plány PPF.

Doporučované