Hlavní obsah

Malý podnikatel. Češi ho vyzdvihují, on sám se často cítí pod psa

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Češi mají v oblibě malé podnikatele. Důvěřují jim a vnímají je jako dobře postavené na společenském žebříčku. Avšak sami sebe podnikatelé vidí úplně jinak, téměř polovina by práci na živnost nikomu nedoporučila.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Malí podnikatelé jsou pro tuzemsko zásadní a Češi si jich velmi váží, jejich význam pro ekonomiku vnímá 80 procent z nich. Vyplývá to z průzkumu Barometr Touha prosperovat – část 2: České mikro a malé podniky v roce 2023, který vznikl v rámci programu Mastercard Strive Česko ze společné iniciativy Centra pro inkluzivní růst Mastercard a neziskové organizace CARE Česká republika.

Důvěra se projevuje i v ochotě utrácet u malých podnikatelů vyšší částky. Připlatit si oproti cenám větších podniků je podle průzkumu ochotno 37 procent Čechů. Kromě možnosti nakoupit u drobného podnikatele však lidé tvrdí, že koukají především na kvalitu. Ta je podstatná pro 85 procent z dotazovaných. Velkou roli v rozhodování respondentů hraje také lokální dostupnost zboží nebo naopak cena zboží.

Svůj přínos vnímají i podnikatelé sami, především kvůli svému působení v lokálních komunitách. O tom, že má jejich podnikání na komunitu pozitivní vliv, je přesvědčeno 66 procent dotazovaných vlastníků a manažerů. Důraz kladou také na svou roli ve vytváření nových pracovních příležitostí.

Malí a drobní podnikatelé tvoří mezi podnikateli největší skupinu, v Česku jich bylo v loňském roce aktivních téměř 1,3 milionu. Počítají se mezi ně podniky, které mají do 49 zaměstnanců, včetně OSVČ.

„Jsou to právě oni, kteří poskytují zcela nezastupitelné služby a podílejí se tak na podpoře sociálního smíru a udržování místních komunit. Zejména v odlehlejších oblastech, kde provozují obchůdky, restaurace či tolik chybějící řemesla a mnoho dalších důležitých služeb. Jsou nenahraditelní,“ říká generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Podnikání není bez starostí

Průzkum však mimo jiné odhalil také zajímavý paradox. Ačkoli 43 procent účastníků uvedlo, že vnímá malé a drobné podnikatele jako prestižní, jejichž postavení se blíží vrcholu společenského žebříčku, spousta podnikatelů vnímá svou situaci velmi odlišně.

Z řad podnikatelů by se na tuto úroveň totiž zařadilo pouhých 28 procent a dalších 20 procent svou pozici vnímá naopak jako úplné dno.

Podnikání označují jako náročné a dokonce 44 procent z dotazovaných vlastníků by potenciálního zájemce o vlastní podnikání spíše odrazovala. Své rodině a známým by založení vlastní živnosti doporučil dokonce jen každý pátý. Jako jednu z překážek uváděli podle průzkumu podnikatelé vysoké množství byrokracie nebo regulace, čtyři z pěti dotazovaných si myslí, že oproti větším podnikům čelí výraznějším výzvám. Nejtěžší výzvou je podle nich řešení legislativních povinností.

Obtížný je v porovnání s většími podniky také přístup k financování, i přesto však 46 procent podnikatelů vnímá svou finanční situaci jako v dobré kondici. Za špatnou svou situaci naopak pokládá 11 procent podnikatelů. Největší starosti jim dělají ceny a dostupnost energií, materiálů nebo komodit.

„Prostředí, ve kterém se dnes musí podnikatelé pohybovat, by zcela jistě mělo být nastavené přívětivěji. Velký potenciál pro zlepšení vidím právě u současné přehnané byrokratizace, která podnikatelům do jisté míry svazuje ruce a znemožňuje jim se dále rozvíjet a růst,“ myslí si Katarína Klamková, ředitelka neziskové organizace Care Česká republika, která spolupracuje na přípravě nové platformy pro podnikatele s názvem Pro podnikavé.

Podle Klamkové se nabízí dvě řešení situace, jedním bych by mohla být větší snaha státu podnikatelům fungování ulehčit a druhým je zapojení moderních technologií do fungování podniků, čímž by se některé jejich povinnosti urychlily.

Reklama

Doporučované