Hlavní obsah

Miliardář z Mostu spouští svůj Uber pro tiráky a vyhlíží dopravní revoluci

Foto: SZ

Zakladatel a majitel Eurowagu Martin Vohánka.

Česká firma Eurowag otvírá po letech příprav svůj „digitální dům“ pro kamiony. Tento servis začíná prodávat online jako taxikářskou aplikaci. Staromódním autodopravcům slibuje nové časy a doufá, že to pochopí i globální investoři.

Článek

Dotáhne-li Martin Vohánka svou vizi do cíle, může z něj po padesátce být jeden z mála zdejších podnikatelů, kteří otočili poměry v celém jednom odvětví ekonomiky.

Od roku 1995, kdy mu bylo devatenáct, se pohybuje v nákladní autodopravě. Jeho firma Eurowag dodává pro kamiony kompletní servis od platebních karet na palivo přes navigaci a mýto až po správu zakázek.

Teď – po víc než pěti letech ajťácké práce – Eurowag poprvé začíná fungovat na dálku jako online aplikace. V tom vidí Vohánka zlom, jak posunout konzervativní svět kamionové dopravy do nové digitální doby. A jako průkopník evropského formátu chce na svém nápadu také vydělat.

Službu, kterou popisuje jako obdobu Uberu, Boltu nebo Foodory, slibuje tirákům už delší dobu. První části aplikace bez velkého rozruchu naostro spustil přes léto. Vyzkoušet si to může u prvních vybraných produktů kdokoli v Evropě, aniž by zákazníky bylo třeba jako doposud nahánět přes dealery a podepisovat s nimi papírové smlouvy.

S nápadem shromáždit veškerý servis pro kamiony pod jednu střechu byl Vohánka první v EU. Na svém trhu je i největší, každý měsíc obslouží víc než 300 tisíc náklaďáků. Přes nově spuštěný online kanál se chce výhledově dostat na milion.

Od října 2021 je Eurowag na londýnské burze, a i když se mu vstup nevydařil podle představ, pořád je v Londýně jedinou českou firmou. Devadesátkový startup z Mostu dnes vydělává přes miliardu korun hrubého. Hodnota celého podniku podle aktuálního burzovního kurzu akcií činí 17 miliard a Vohánka drží ve firmě 48 procent.

Proč jezdit s prázdnou

„Spustí aplikaci a jede,“ říká Vohánka, když má ve zkratce vysvětlit, co nového od nové služby mohou čekat řidič nebo jeho dispečer. Sází na to, že většina autodopravců v EU jsou malé rodinné firmy, které se topí ve změti nesourodých dat a administrativy – a jeden digitální centrální systém uvítají, podobně jako když městským cykloposlíčkům s jídlem v aplikaci zasvítí, kam jet.

Lepší řízení a větší přehled povedou k širším dopadům a úsporám, myslí si Vohánka. Podle různých zdrojů pětina až třetina kamionů jezdí po evropských dálnicích bez nákladu, protože se domů vrací s prázdnou. Částečně je to dáno tím, že pro různé typy nákladu jsou speciální návěsy, a tak – slovy mluvčího tirácké asociace Česmad Martina Felixe – „nelze odvézt květiny a cestou zpátky vepřové“.

Z velké části ale podle podnikatele za prázdná auta mohou rezervy v organizaci práce, nedokonalá práce s daty, roztříštěnost komunikace a málo důvěry mezi zasilateli a dopravci. Tedy všechno to, co Eurowag slibuje vyřešit.

„Pro určitý segment dopravců to určitě může být velká pomoc,“ souhlasí Felix a potvrzuje i velkou rozdrobenost trhu mezi malé firmy, u kterých Vohánka vidí největší potenciál. Podle údajů Česmadu je v Evropě 80 procent dopravního trhu v rukou dopravců s méně než pěti kamiony.

Otevření aplikace a aktivace služeb Vohánka popisuje jako začátek procesu, kterému říká „online onboarding“ a který poběží na etapy. Zatím si lze touto formou přes Eurowag pořídit jen něco: od srpna je funkční placení za paliva, na podzim se má přidat placení za mýto, do konce příštího roku vše ostatní.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

„Je to logický začátek, protože právě s prodejem paliv má Eurowag nejvíc zkušeností. Postavil na něm z počátku svůj byznys a většina dopravců si Eurowag pořád spojuje především s palivovými kartami,“ vysvětluje šéfredaktor odborného časopisu Transport a Logistika Michal Štengl, který dění v oboru dlouhodobě sleduje a produkty firem typu Eurowag i osobně testuje.

Shromáždit dopravcům všechny obslužné služby pod jednu střechu považuje za chytrou a revoluční vizi. A potvrzuje, že Eurowag v ní má proti evropským konkurentům typu DKV nebo UTA náskok.

„Nemusíte řešit kompatibilitu, je to takový vlastní ekosystém třeba jako od Applu. Bude ale strašně složité zákazníky přesvědčit, aby do toho šli,“ dodává Štengl, když přibližuje praxi malých dopravců, kteří často podnikají stejně jako Vohánka od 90. let. Jen nezačali tak mladí a dnes před penzí už se podle Štengla „do novot nehrnou“.

Jako v dobách Nokie

„Celý dům chceme mít plný do konce roku 2026,“ plánuje Vohánka. Servis skládal postupně z dílčích systémů, někdy i nákupem a integrací celých specializovaných firem. Proto většina jeho zákazníků používá z nabídky jen něco. Cílem teď mimo jiné je, aby komplexní aplikace usnadnila u takto načatých klientů prodej všeho.

„Celé to odvětví dnes funguje jako mobily v dobách Nokie. Čeká na digitalizaci a nevím o nikom, kdo by byl tak daleko jako my,“ říká Vohánka. Doufá, že aplikaci pochopí i finanční investoři na burze, kde akcie Eurowagu zatím jdou proti proudu – jejich kurz i přes postupné vylepšování finančních výsledků zůstává pod vrcholem z roku 2022.

Vohánka si to vysvětluje tím, že nabízí inovaci, kterou si zatím jen málokdo z povrchně a stádně uvažujících globálních investorů dokázal někam zařadit. Po předchozím sesuvu na historické minimum letos akcie Eurowagu už zase ožily díky mimořádné dividendě. A Vohánka věří, že to s dotažením příběhu o Uberu pro kamiony bude tento trend pokračovat, což by zvedlo i hodnotu jeho podílu.

Padesátku oslaví podnikatel letos před Vánoci. Vysvětlování a přesvědčování burzovních finančníků už podle svých slov vzdal a doufá, že hotová aplikace je jednou strhne jako hejno ptáků. „Až nová platforma pojede naplno, osvícení investoři, kteří jsou s námi už dnes, nakonec strhnou i zbytek davu,“ plánuje 49letý podnikatel původem z Mostu.

Doporučované