Hlavní obsah

Chorvatsko čeká. Sportisimo využije rekordní zisk k výboji na Jadran

Foto: Sportisimo

Česká síť se sportovní výbavou a oblečením Sportisimo chce otevírat desítky nových poboček ročně.

Reklama

17. 12. 2021 8:41

V oblíbeném turistickém ráji Chorvatsku bude od příštího roku vidět další česká značka. První prodejnu tam otevře království sportovních potřeb Sportisimo, které je zrovna v cílové rovince za rekordními prodejními výsledky.

Článek

Poprvé přes deset miliard korun. Kromě rekordního obratu ve fiskálním roce, končícím v březnu 2022, čeká řetězec Sportisimo dosud nejvyšší zisk, řekl v rozhovoru pro SZ Byznys ředitel a spolumajitel Pavel Vajskebr.

„Letošní duben byl jako první měsíc po lockdownu extrémní kvůli odložené poptávce. Pokud se obchody nezavřou a zima proběhne standardně, bude tento fiskální rok historicky nejúspěšnější v obratu i ziskovosti,“ říká bývalý judista, který zároveň spoluvlastní síť ordinací praktických lékařů MediClinic se 160 pobočkami.

K rekordu pomůže outdoor i cyklistika

Rychlá jízda pokračovala i v dalších měsících. O desítky procent nahoru vystřelily kategorie turistiky, cyklistiky a běžek. „Covid naučil lidi pohybovat se víc v přírodě. Skialpové lyžování nabralo ohromný rozměr. Běžky jsou dnes nedostatkovým zbožím,“ dodal. Většina běžek a lyží je z Evropy, přesto mají výrobci problémy s dodávkami.

Pokud se očekávání naplní a nezavřou se hory a obchody, naroste meziročně obrat řetězce, který dříve patřil vietnamským majitelům, z 8,7 miliardy korun v prvním roce pandemie na více než 10 miliard korun.

Sportisimo minulý týden otevřelo v Bohumíně svou 200. prodejnu. Kromě 108 poboček v tuzemsku má dalších 92 prodejen na čtyřech trzích: na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Během následujícího roku vstoupí do Chorvatska, prozradil Vajskebr.

„V příštím roce otevřeme alespoň jednu prodejnu v Chorvatsku a otestujeme si, jak náš koncept na tomto trhu funguje. Není to úplně jednoduché. Musíme mít fiskální pokladny, e-shop a jsme závislí na probíhající výstavbě obchodních center,“ popsal.

Firma se rozhlíží po několika lokalitách, Záhřeb mezi nimi není. Design prodejen se nebude příliš lišit od těch českých, ale sortiment bude přizpůsoben lokální poptávce. Místo lyží se dají čekat například surfová prkna.

Na místním trhu už čile působí několik konkurentů. Z mezinárodních řetězců jsou to hlavně Decathlon, Hervis a Intersport a také několik lokálních hráčů.

Třeba boxovací pytle se nám už vyplatí vyrábět a nakupovat v Evropě. Stejné je to u spacáků a dalšího zboží, kde se vozí vzduch.
Pavel Vajskebr, ředitel Sportisima

Nejrychleji rostoucím zahraničním trhem je momentálně Rumunsko, kde letos Sportisimo otevřelo devět prodejen ze 16. Pět otevřelo v Česku, další dvě na Slovensku. V příštím roce plánuje řetězec deset až dvacet nových prodejen. Z toho až šest v Maďarsku, které je velmi restriktivní a otevírání nových obchodních center si ostře hlídá.

Převážení drahého vzduchu

Devadesát procent zboží odebírá Sportisimo z Asie. Některé výrobky se však kvůli covidu lokalizují, protože už jsou při započtení nákladů na námořní přepravu příliš drahé.

„Třeba boxovací pytle se nám už vyplatí vyrábět a nakupovat v Evropě. Stejné je to u spacáků a dalšího zboží, kde se vozí vzduch,“ řekl Vajskebr. V průměru zboží v nabídce zdraží o procenta.

Velká část zboží míří do obřího skladu v Rudné u Prahy s rozlohou 85 tisíc metrů čtverečních. Odtud se vyskladňují objednávky na prodejny i zákazníkům z e-shopu, který díky covidu už tvoří čtvrtinu celkových prodejů.

„V roce 2020 e-shop kompenzoval část výpadku tržeb, podíl vystřelil nad 35 procent a stále se drží nad 25 procenty. Je to víc než rok před covidem, kdy online tvořil nad dvacet procent,“ uvedl ředitel.

Pavel Vajskebr (53)

  • Dlouhodobě se angažuje ve firmách z oboru farmacie a medicíny.
  • Téměř sedm let budoval lékárenskou síť Dr. Max, která patří pod hlavičku Penty. Úzce spolupracuje s manažerem Penty Martinem Kúšikem.
  • Společně v roce 2016 kupují poloviční podíl ve Sportisimu. Později získávají majoritu
  • Vajskebr drží ve sportovních obchodech necelých pět procent akcií. Současně je předsedou dozorčí rady sítě ordinací praktických lékařů MediClinic.

V lednu začne dlouhá a náročná mobilizace, při které se veškeré zaskladněné zboží z Rudné u Prahy během dalšího roku postupně kompletně převeze do nového logistického centra v Ostravě. Firma do jeho technologií včetně automatizace a robotů investovala přes jednu miliardu korun. Kapacitně je nový sklad zhruba o polovinu větší díky automatizované části, která se tyčí do výšky 23 metrů.

Sportisimo dnes zaměstnává 4 500 zaměstnanců. Na prahu nového milénia síť obchodů založili vietnamští podnikatelé Do Hong Son a Thai Ngoc Nguyen. První jmenovaný byznysmen, dlouhodobě aktivní v pražské tržnici Sapa, v roce 2016 prodal svůj podíl miliardáři Martinu Kúšikovi, bývalému akcionáři investiční skupiny Penta.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované