Hlavní obsah

Ochráníte přírodu a přivedete mladé vzdělané lidi. Bohumínsko řeší gigafactory

Foto: Město Bohumín

Pozemky, na kterých by mohla vyrůst továrna na výrobu baterií do elektroaut.

Reklama

Obce, na jejichž území by mohla vyrůst nová obří továrna na baterie, budou od státu požadovat prověření a záruky. Garantovat budou chtít zejména vybudování dostatečné dopravní infrastruktury a jistotu ochrany životního prostředí.

Článek

Česko řeší nabídku na výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, takzvané gigafactory. Strategický podnikatelský park za 200 miliard korun, o který má podle vyjádření ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) zájem společnost z demokratické země, se kterou má Česko dlouhodobě dobré vztahy, má stát v obci Dolní Lutyně v Moravskoslezském kraji.

V rámci chystané investice, která může do regionu přivést až sedm tisíc pracovních míst, v pátek o realizaci projektu jednali také zástupci obcí Bohumína, Dolní Lutyně a Dětmarovic, kterých by se výstavba vzhledem k jejich poloze dotkla.

Foto: Město Bohumín

Pozemky, na kterých by mohla vyrůst továrna na výrobu baterií do elektroaut.

Shodli se, že případný příchod investora, který chce na pozemcích o rozloze až 280 hektarů realizovat strategický projekt, nesmí snížit kvalitu života obyvatel regionu. Od státu proto budou požadovat prověření a záruky.

„Shodli jsme se na tom, že nikdo z nás není proti tomu, aby Moravskoslezský kraj získal velkého investora pro rozvoj regionu, zvlášť když dochází k útlumu těžby uhlí a řeší se problémy s velkými zaměstnavateli, aktuálně s Liberty Ostrava. Investiční záměr můžeme vnímat jako příležitost k zastavení odlivu obyvatel z Karvinska a především k urychlení výstavby obchvatu silnice I/67, na který čekáme více než dvacet let,“ shodli se starosta Bohumína Petr Vícha, starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek a starosta Dětmarovic Ladislav Rosman.

Podle vedení obcí je ale zároveň prioritou hájit zájmy tamních obyvatel a trvat na tom, aby případný příchod investora nijak nesnížil kvalitu jejich života. „Ačkoliv jsou podle našich informací součástí přípravy projektu opatření, která to zajistí, zůstáváme obezřetní,“ uvedli starostové obcí na Bohumínsku.

Od státu budou obce kromě vybudování dostatečné dopravní a technické infrastruktury, zejména bezodkladné zahájení stavby přeložky silnice I/67, požadovat také konkrétní záruky a dohody, které zajistí ochranu životního prostředí.

Dopravní infrastruktura i záruky k životnímu prostředí

„Investice nesmí zhoršit záplavové podmínky a musí být zachována protipovodňová ochrana Nové Vsi, Šunychlu, Věřňovic a dalších lokalit podél toku Olše, kde jsou prokazatelně špatné odtokové poměry. Samozřejmostí je ochrana významného přírodního území Natura 2000 a dalších ekosystémů,“ uvedl místostarosta Bohumína Lumír Macura.

Otázkou má být v rámci garancí státu také kvalita ovzduší, které je v oblasti Bohumínska jednou z nejhorších z tuzemských mikroregionů. Starostové chtějí mít jistotu, že v případě realizace záměru nedojde k jeho zhoršení v důsledku předpokládané enormní dopravní zátěže.

Obavy podle starosty Bohumína Petra Vícha panují i z případných negativních změn v sociální struktuře obyvatelstva. V neposlední řadě budou obce apelovat na vládu, aby investora odtajnila.

„Chceme mít jistotu, že zaměstná kvalifikované pracovní síly a nepůjde o další montovnu. Máme zájem o příliv mladých vzdělaných obyvatel, kteří by se díky profesní příležitosti v našem mikroregionu usadili a zakládali zde rodiny. Naopak nikdo z nás nestojí o levné, často zahraniční pracovní síly, dočasně dovážené na ubytovny,“ konstatoval Vícha.

Upozornil ale, že nelze opomenout následné demografické dopady, jako je potřeba dalších školských zařízení, zdravotních institucí či služeb.

Starostové také upozornili, že od doby, kde se o lokalitě uvažovalo v souvislosti s investicí automobilky Hyundai, se mnohé změnilo. „Územní plány, vlastnictví pozemků, podmínky ochrany přírody. Projekt je zatím v pilotní fázi a až prvotní průzkumy napovědí, zda je vůbec realizovatelný,“ uzavřeli ve shodě.

V Česku by jednou mohla stát i VW gigafactory

O investici k vybudování továrny na výrobu baterií Česko usiluje dlouhodobě. Naposledy vláda jednala s německým koncernem Volkswagen, který zvažoval výstavbu gigafactory v lokalitě bývalého letiště v Líních u Plzně. Koncern rozhodnutí o tom, kde nakonec továrnu postaví, odložil nejméně do roku 2025.

„Je tady ještě několik dalších zájemců o gigafactory, byť ne tak velkého rozsahu, ale podobně zajímavých. Veřejně o tom nechtějí zatím mluvit, dokud to nebude dojednáno,“ uvedl po jednání vlády s koncernem pro SZ Byznys Jakub Kajzler, šéfporadce premiéra Petra Fialy (ODS).

Reklama

Doporučované