Článek
Základ ostravského holdingu BR Group vznikl počátkem 90. let, když štěrkovnu v Dolním Benešově na Opavsku zprivatizoval její tehdejší ředitel Rudolf Bochenek. Dnes patří do jeho skupiny 15 firem se třemi tisícovkami zaměstnanců a více než šestimiliardovým obratem.
V portfoliu má plastikářské firmy, strojírny, výrobce průmyslového textilu i realitní firmu a personální agenturu. Dominantním odvětvím skupiny je ale výroba plastových a kovových dílů pro automobilový průmysl, na který připadají dvě třetiny obratu. S ohledem na možná rizika vývoje automobilového průmyslu se BR Group snaží zvýšit produkci pro zbrojařské firmy.
„V současnosti se dodávky pro defence (segment obrany) pohybují v jednotkách procent, ale mohly by dosáhnout až třetiny obratu. Uvidíme,“ říká nový generální ředitel BR Group Jan Rafaj. Situace ve výrobě plastových dílů není zatím podle Rafaje nijak dramatická, ale napětí stoupá.
„Někteří z našich zákazníků začínají být nervózní. I já coby prezident Svazu průmyslu a dopravy jsem nervózní z toho, co přinese podzim. Právě proto se snažíme více diverzifikovat a naši plastikáři už začínají spolupracovat s obranným průmyslem,“ přibližuje Rafaj situaci ve skupině.
BR Group
- BR Group je holdingová společnost s českým kapitálem. Specializuje se na výrobu plastových výlisků pro automobilový, elektrotechnický a farmaceutický průmysl, a také pro zahradní a bílou techniku.
- Zabývá se také výrobou průmyslového textilu a strojírenstvím. Její dceřiné společnosti dodávají komponenty pro automobily, sportoviště, lodní tankery, stavební a zemědělské stroje a domácí spotřebiče.
- Výrobní zázemí firem se nachází nejen v České republice, ale pobočky vyrábějí také v zahraničí.
- V roce 2023 měla firma asi 3 000 zaměstnanců především v Moravskoslezském, Libereckém, Olomouckém a Pardubickém kraji.
- V roce 2023 měla obrat 6 miliard korun.
Plasty, stroje a lana
Holding BR Group vznikl v roce 2016 z několika firem, které Bochenek získal v předchozích letech. Dolnobenešovskou štěrkovnu a betonárnu zakladatel skupiny prodal v roce 2008, v té době už ale vlastnil plastikářskou firmu PF Plasty.
V následujících letech získal Bochenek stojírny Lucco, Spojmont a Komas, výrobce průmyslových textilií Conrop, firmu SingingRock produkující vybavení pro horolezce a práce ve výškách, a silnou českou značku Lanex.
Lanex sídlící ve slezských Bolaticích patří mezi nejznámější společnosti Bochenkovy skupiny. Patří k největším evropským výrobcům vláken, šňůrek, provazů a lan od těch lezeckých přes stavební až po lodní. Firma se 330 zaměstnanci vykázala loni obrat 650 milionů korun.
Rudolf Bochenek řídil BR Group do svých dvaasedmdesáti let, které oslavil v roce 2021. Od té doby se na postu výkonného ředitele vystřídalo několik manažerů. Letos v dubnu se vedení skupiny ujal právě šéf Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.
„Nabídka Rudolfa Bochenka mě příjemně překvapila. Tady v regionu působím dlouhodobě, 15 let jsem byl ve slévárenském průmyslu. Na svazu už dlouho prosazujeme přechod na vyšší přidanou hodnotu, tak jsem si řekl, že bude zajímavé se na tom podílet v praxi,“ popisuje Rafaj motivaci k nové roli.
Majitel firmy se aktivně účastní jejího vedení, jeho role podle Rafaje spočívá především v řízení akvizic a ve stanovování strategie. „Každodenní řízení je z velké části na mně,“ dodává.
Zakladatel a majitel skupiny má ale stále rozhodující slovo. V tříčlenné správní radě má výsadní postavení „člena kategorie A“ jednajícího jménem společnosti. Zbývající dva členové - Jan Rafaj a právník Pavel Říha - mohou za BR Group jednat pouze v případě Bochenkovy indispozice.
Vznikne obranná divize
Hlavním úkolem Rafaje je skupinu zkonsolidovat. Dosud například nevydává společnou účetní závěrku za celou skupinu, ale pouze za jednotlivé firmy. Holding tak podle něj musí najít další vnitřní synergie.
„Například společné nákupy fungují dobře. Moc ale nevyužíváme třeba zákaznickou nebo výrobní synergii. Musíme se podívat, jak seřadit výrobu, co spojit, co přestěhovat, co ještě zautomatizovat a zvýšit tak objem výroby,“ popisuje Rafaj.
U divize zabývající se výrobou pro automobilky, kam patří pět vstřikoven plastů, dvě lisovny kovů a čtyři nástrojárny, nyní vedení BR Group uvažuje o snížení počtu značek, kterých je v současnosti šest. Zároveň se chce skupina posunout ve struktuře dodavatelského řetězce.
„Z dodavatele Tier 2 (druhé úrovně, pozn. red.) bychom se mohli posunout do Tier 1. V automotive probíhá deglobalizace, mateřské koncerny některých dodavatelů mají problémy, takže si myslím, že jako skupina bychom to dokázali,“ věří šéf holdingu.
Jedím z Rafajových úkolů je ale zvýšit podíl výroby pro rozjetý obranný průmysl. V současnosti tak už v BR Group vyrábějí některé plastové díly palných zbraní, textilní součásti a podvozky. Sestavují také katalog produktů, které chtějí nabízet přímo zbrojovkám.
„S firmami z obranného sektoru jsme v testovací a náběhové fázi. Poslali nám nějaké produkty na vyzkoušení a v Lanexu máme výzkumný tým, který tyto požadavky zkoumá,“ vysvětluje Rafaj.
Právě zmíněný výrobce lan je jednou z firem BR Group, který by se mohl do zbrojní výroby zapojit výrazněji než dosud. „Jde o to, že lana musí mít určitou nehořlavost, pevnost a další parametry. Textilní lana dnes mohou být stejně pevná jako ocelová, ale jsou samozřejmě mnohem lehčí,“ upřesňuje Rafaj.
Skupina tak plánuje výrobu pro zbrojní průmysl zformalizovat. Na podzim by tak měla k automobilové a textilní divizi v rámci BR Group přibýt nová obranná divize.