Hlavní obsah

Pekárny z Agrofertu přišly o část ochranných známek Odkolek

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Agrofert přišel o část ochranných známek Odkolek. Pod touto tradiční pekárenskou značkou nesmí prodávat například mouky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) loni zrušil pekárnám United Bakeries z holdingu Agrofert většinu ochranných známek obsahujících značku Odkolek. U dalších ochranných známek zrušil některé třídy, čímž zabránil možnosti využití značky pro část produktů v dané kategorii.

Zákaz se týká výrobků pro průmyslové účely, jako jsou mlynářské výrobky včetně mouky, pekařské tuky a náplně, zlepšující přípravky do pečiva a cukrářských výrobků, čokoláda, džemy apod. Rozhodnutí nabylo právní moci v říjnu 2023 a je platné zpětně od roku 2020. Už loni v dubnu stejný úřad zrušil pět ochranných známek pro výrobky Dortík kávový, Dortík jahodový, Makovník, Ořechovník a Odkolek Toast Tip.

Krok iniciovala Lucie Federika Odkolek, kterou ve sporu s někdejší pekárenskou jedničkou zastupuje advokátní kancelář Daněk & Partners.

Pekárny Agrofertu nicméně mohou nadále používat zmíněnou značku u většiny výrobků, dostupných v maloobchodu – tedy u pekárenských výrobků, jemného a trvanlivého pečiva a cukrářských výrobků. Ochránkyně rodového dědictví Odkolků nicméně naznačuje, že právní bitva bude pokračovat.

„Další kroky v tuto chvíli finalizujeme, ale nemohu je nyní z pochopitelných důvodů konkretizovat,“ sdělila SZ Byznys.

Agrofert tvrdí, že jsou aktuálně platné veškeré ochranné známky, které aktivně využívá pro své výrobky a služby.

„Skutečnost, že u některých marginálních ochranných známek řady Odkolek došlo ke zrušení z důvodu jejich neužívání, respektive že u některých dalších ochranných známek došlo k omezení tříd výrobků a služeb, nemá na naše portfolio výrobků žádný dopad,“ reagoval mluvčí skupiny Agrofert Pavel Heřmanský.

Důvodem, proč úřad ochranné známky zrušil, je jejich dlouhodobé neužívání po dobu nejméně pěti let. Agrofert se nicméně v rozkladu proti rozhodnutí ÚPV bránil tvrzením, že prokázal užívání známky i pro další produkty, jako jsou přípravky pro dietetické účely na bázi mouky, inzertní, reklamní a propagační materiály, pekařské tuky, zlepšující přípravky do chleba, pečiva a cukrářských výrobků apod.

„Podle vlastníka je užívání napadené ochranné známky pro propagační materiály a neperiodické tiskoviny prokázáno prostřednictvím propagačních letáků, firemních časopisů a tištěných katalogů a dále pro papírové a plastové obaly, je tak učiněno fotografiemi aktuálních obalů výrobků Odkolek,“ stojí v rozhodnutí úřadu.

Nemají s námi nic společného

Od roku 2019, kdy Lucie Odkolek založila nadační fond Odkolek, upozorňuje na zneužívání tradiční značky společností United Bakeries a významnou firmu z holdingu napadá, že se prezentuje jako historická pekárna Odkolek, přestože prezentované motto „pekárny Odkolek od roku 1850“ nemá s tradičním podnikáním jejího rodu nic společného.

Původní firma FR. ODKOLEK vznikla roku 1867 a zanikla v roce 1913. Nástupnickou společností se stala firma FR.ODKOLEK, akciová společnost parní mlýn a továrna na chléb, která pekla pečivo ve Vysočanech od roku 1912 do roku 1947.

„Je nepřijatelné, že nějaký subjekt tvrdí, že je ‚Odkolek od roku 1850‘, když s původními firmami, a tedy s podnikáním Odkolků, nemá nic společného. Pokud by přiznali, že používají pouze podobný novodobý název a přestali by předstírat, že jsou ‚pokračovatelé‘ rodinné firmy Odkolků, bylo by to férové vůči pekařům a mlynářům, kteří svým zákazníkům nelžou,“ sdělila SZ Byznys Lucie Federika Odkolek.

Odkolek připouští, že ona či někdo jiný z rodu Odkolků může navázat na rodinné řemeslo. Na Úřad průmyslového vlastnictví podala návrh na registraci obrazové ochranné známky Odkolek (podpis Lucie Federika Odkolek), která se mj. týká výrobků třídy 30, kam patří chléb, pečivo, cukrovinky, čokoláda, mouka, těstoviny, zmrzliny a další produkty.

United Bakeries požaduje, aby ÚPV přihlášku obrazové ochranné známky zamítl.

Odkolkové začali s pekařinou v polovině 19. století v pekárně na Kampě. Na začátku 20. století, kdy už zaváželi čerstvým pečivem část Prahy, tato výroba kapacitně nestačila a firma se přestěhovala do Vysočan. Za socialismu byly pekárny znárodněny a značka zmizela z trhu. Znovuzrození zažila po revoluci. Stala se majetkem skupiny United Bakeries, kterou v roce 2019 ovládl Agrofert.

Reklama

Doporučované