Článek
Škoda Auto v prvním pololetí prodala 509 400 vozů, což je meziroční nárůst o 13,6 procenta. V Evropě dodala celkem 409 100 aut a stala se třetí nejprodávanější značkou. Meziročně prodej škodovek na starém kontinentu vzrostl o 10,5 procenta. Data vychází z tiskové zprávy mladoboleslavské automobilky.
Tržby vzrostly o 10,4 procenta na 15,07 miliardy eur (370 miliard Kč). Provozní zisk o 11,8 procenta na 1,285 miliardy eur (cca 31,5 miliardy Kč). Rentabilita tržeb pak dosáhla 8,5 procenta proti loňským 8,4 procenta.
„Škoda Auto prosperuje a za první polovinu roku 2025 dosáhla výborných finančních výsledků, navzdory značným výzvám v celém odvětví. Opět jsme dosáhli růstu v klíčových ukazatelích výkonnosti a prokázali jsme, že jsme jednou z nejziskovějších objemových automobilových značek. Tyto skvělé výsledky svědčí o odolném obchodním modelu. Za pozornost stojí, že na celkovém úspěchu v prvním pololetí mají podíl všechny typy pohonů,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Škoda Auto je tak nejvýkonnější automobilkou z koncernu Volkswagen a v pololetí napomohla jeho růstu.
„Škoda Auto má v rámci koncernu nejefektivnější výrobu, a to nejen automobilů, ale i motorů, převodovek a akumulátorů. Výrobní náklady v Mladé Boleslavi, Kvasinách, Vrchlabí ale i v Bratislavě při výrobě modelu Superb jsou na rozumné výši a především se dlouhodobě daří udržovat vysokou míru využití výrobní kapacity ve všech výrobních závodech – mnohem vyšší, než kdekoliv jinde v koncernu ale i v celé Evropě,“ říká automobilový analytik Vladimír Rybecký.
Marže koncernu Volkswagen je totiž o poznání nižší – 4,7 procenta. „Škoda Auto dosahuje vysoké provozní marže díky dobře nastavenému produktovému mixu, který přesně odpovídá potřebám klíčových exportních trhů. Výrazně jí pomáhá i správné načasování uvedení nových modelů, které přicházejí na trh v době, kdy je po nich největší poptávka. Dlouhodobě si také udržuje atraktivní poměr kvality a ceny, což z ní činí velmi konkurenceschopnou značku,“ popisuje Pavel Štefek, partner PwC pro automotive.
Klíčové hospodářské ukazatele v prvním pololetí 2025
Leden-červen 2025 | Leden-červen 2024 | Změna | |
---|---|---|---|
Dodávky zákazníkům | 509 400 vozů | 448 600 vozů | + 13,6 % |
Výroba | 572 900 vozů | 547 400 vozů | + 4,7 % |
Odbyt | 582 000 vozů | 547 700 vozů | + 6,3 % |
Tržby | 15 070 milionů eur | 13 652 milionů eur | + 10,4 % |
Provozní výsledek | 1 285 milionů eur | 1 149 milionů eur | + 11,8 % |
Rentabilita tržeb | 8,5 % | 8,4 % | - |
Investice | 783 milionů eur | 823 milionů eur | - 4,9 % |
Čistý peněžitý tok | 1 443 milionů eur | 1 408 milionů eur | + 2,5 % |
Zdroj: Škoda Auto
Elektrifikace dopravy v Evropě zrychluje, což se promítá i v prodejích mladoboleslavské automobilky. Každý pátý vůz značky Škoda prodaný v Evropě je na elektrický pohon - buď jako elektromobil, nebo jako hybridní plug-in systém.
„Jako výhoda se ukazuje i to, co bylo ještě nedávno Škodě Auto českými médii vytýkáno - neinvestovala v tak velké míře a bez rozmyslu do elektromobility, u níž je návratnost investic stále nedostatečná, a zachovala produkci zákazníky žádaných modelů se spalovacími motory, dokonce stále nabízí i mnoho variant s turbodiesely. Přitom oba její elektricky poháněné modely opět velmi dobře oslovují příslušnou klientelu,“ popisuje Rybecký.
Řeč je o škodováckých elektromobilech SUV Elroq a Enyaq. „Tyto modely jsou stěžejní součástí naší strategie elektrifikace pohonů, která se v Evropě významně urychluje. V mnoha zemích jsme dosáhli historicky rekordních tržních podílů, například v Německu, Rakousku, Švédsku nebo ve Francii. Strategie internacionalizace rovněž nabírá na obrátkách,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing. Dvojici by pak mělo doplnit menší elektrické SUV s názvem Epiq.
Zájem je také po plug-in hybridech Superb a Kodiaq. Škoda za první pololetí dodala zákazníkům v Evropě 72 000 elektromobilů a 21 400 plug-in hybridních vozů. Tvoří tak 22,8 procenta z celkových dodávek, před rokem to bylo jen 9,4 procenta.
Nejoblíbenějším vozem značky Škoda zůstává Octavia s 97 500 dodávkami, následují SUV Kodiaq a Kamiq.
„Zatímco řada evropských automobilek opravdu ztrácí konkurenceschopnost, zejména na asijských trzích, Škoda Auto těží ze svého zaměření na evropský trh a vyšší nákladové efektivity. Díky tomu dokáže pokračovat v růstu prodejů a držet si solidní ziskovou marži. K tomu se jí daří produktovým mixem reagovat na rostoucí zájem a elektromobily a plug-in hybridy,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek.
Škoda Auto posílila své aktivity také v Asii a v Indii, kde dodala 33 300 vozů, což představuje meziroční nárůst o 107,7 procenta. Jde tak o nejvyšší prodej za 25 let působení značky na subkontinentu.
Ve Vietnamu zahájila automobilka ve spolupráci s lokálním partnerem výrobu SUV Kushaq, které je ovšem určené pouze pro tamní trhy.