Hlavní obsah

Recept na úspěch Škody Auto: Neinvestovat bez rozmyslu a poslouchat řidiče

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq.

Zájem o tuzemskou škodovku pomáhá celému koncernu. Pomáhá jí efektivní výroba i správné načasování. Nyní má za úkol správně uchopit a držet éru elektromobility.

Článek

Škoda Auto v prvním pololetí prodala 509 400 vozů, což je meziroční nárůst o 13,6 procenta. V Evropě dodala celkem 409 100 aut a stala se třetí nejprodávanější značkou. Meziročně prodej škodovek na starém kontinentu vzrostl o 10,5 procenta. Data vychází z tiskové zprávy mladoboleslavské automobilky.

Tržby vzrostly o 10,4 procenta na 15,07 miliardy eur (370 miliard Kč). Provozní zisk o 11,8 procenta na 1,285 miliardy eur (cca 31,5 miliardy Kč). Rentabilita tržeb pak dosáhla 8,5 procenta proti loňským 8,4 procenta.

„Škoda Auto prosperuje a za první polovinu roku 2025 dosáhla výborných finančních výsledků, navzdory značným výzvám v celém odvětví. Opět jsme dosáhli růstu v klíčových ukazatelích výkonnosti a prokázali jsme, že jsme jednou z nejziskovějších objemových automobilových značek. Tyto skvělé výsledky svědčí o odolném obchodním modelu. Za pozornost stojí, že na celkovém úspěchu v prvním pololetí mají podíl všechny typy pohonů,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Škoda Auto je tak nejvýkonnější automobilkou z koncernu Volkswagen a v pololetí napomohla jeho růstu.

„Škoda Auto má v rámci koncernu nejefektivnější výrobu, a to nejen automobilů, ale i motorů, převodovek a akumulátorů. Výrobní náklady v Mladé Boleslavi, Kvasinách, Vrchlabí ale i v Bratislavě při výrobě modelu Superb jsou na rozumné výši a především se dlouhodobě daří udržovat vysokou míru využití výrobní kapacity ve všech výrobních závodech – mnohem vyšší, než kdekoliv jinde v koncernu ale i v celé Evropě,“ říká automobilový analytik Vladimír Rybecký.

Marže koncernu Volkswagen je totiž o poznání nižší – 4,7 procenta. „Škoda Auto dosahuje vysoké provozní marže díky dobře nastavenému produktovému mixu, který přesně odpovídá potřebám klíčových exportních trhů. Výrazně jí pomáhá i správné načasování uvedení nových modelů, které přicházejí na trh v době, kdy je po nich největší poptávka. Dlouhodobě si také udržuje atraktivní poměr kvality a ceny, což z ní činí velmi konkurenceschopnou značku,“ popisuje Pavel Štefek, partner PwC pro automotive.

Klíčové hospodářské ukazatele v prvním pololetí 2025

Leden-červen 2025Leden-červen 2024Změna
Dodávky zákazníkům509 400 vozů 448 600 vozů+ 13,6 %
Výroba572 900 vozů 547 400 vozů+ 4,7 %
Odbyt582 000 vozů547 700 vozů+ 6,3 %
Tržby15 070 milionů eur13 652 milionů eur+ 10,4 %
Provozní výsledek1 285 milionů eur1 149 milionů eur+ 11,8 %
Rentabilita tržeb8,5 %8,4 %-
Investice 783 milionů eur823 milionů eur- 4,9 %
Čistý peněžitý tok1 443 milionů eur1 408 milionů eur+ 2,5 %

Zdroj: Škoda Auto

Elektrifikace dopravy v Evropě zrychluje, což se promítá i v prodejích mladoboleslavské automobilky. Každý pátý vůz značky Škoda prodaný v Evropě je na elektrický pohon - buď jako elektromobil, nebo jako hybridní plug-in systém.

„Jako výhoda se ukazuje i to, co bylo ještě nedávno Škodě Auto českými médii vytýkáno - neinvestovala v tak velké míře a bez rozmyslu do elektromobility, u níž je návratnost investic stále nedostatečná, a zachovala produkci zákazníky žádaných modelů se spalovacími motory, dokonce stále nabízí i mnoho variant s turbodiesely. Přitom oba její elektricky poháněné modely opět velmi dobře oslovují příslušnou klientelu,“ popisuje Rybecký.

Řeč je o škodováckých elektromobilech SUV Elroq a Enyaq. „Tyto modely jsou stěžejní součástí naší strategie elektrifikace pohonů, která se v Evropě významně urychluje. V mnoha zemích jsme dosáhli historicky rekordních tržních podílů, například v Německu, Rakousku, Švédsku nebo ve Francii. Strategie internacionalizace rovněž nabírá na obrátkách,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing. Dvojici by pak mělo doplnit menší elektrické SUV s názvem Epiq.

Zájem je také po plug-in hybridech Superb a Kodiaq. Škoda za první pololetí dodala zákazníkům v Evropě 72 000 elektromobilů a 21 400 plug-in hybridních vozů. Tvoří tak 22,8 procenta z celkových dodávek, před rokem to bylo jen 9,4 procenta.

Nejoblíbenějším vozem značky Škoda zůstává Octavia s 97 500 dodávkami, následují SUV Kodiaq a Kamiq.

„Zatímco řada evropských automobilek opravdu ztrácí konkurenceschopnost, zejména na asijských trzích, Škoda Auto těží ze svého zaměření na evropský trh a vyšší nákladové efektivity. Díky tomu dokáže pokračovat v růstu prodejů a držet si solidní ziskovou marži. K tomu se jí daří produktovým mixem reagovat na rostoucí zájem a elektromobily a plug-in hybridy,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Škoda Auto posílila své aktivity také v Asii a v Indii, kde dodala 33 300 vozů, což představuje meziroční nárůst o 107,7 procenta. Jde tak o nejvyšší prodej za 25 let působení značky na subkontinentu.

Ve Vietnamu zahájila automobilka ve spolupráci s lokálním partnerem výrobu SUV Kushaq, které je ovšem určené pouze pro tamní trhy.

Doporučované