Hlavní obsah

Až polovina zájezdů se prodá na poslední chvíli. Boj o ně začíná

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Češi tradičně čekají se zájezdy až na poslední chvíli, protože doufají v nižší cenu. Letošní sezona ale ukázala, že to nemusí vyjít, a zájem o dovolené naopak vyhnal ceny některých nabídek nahoru.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Češi si dovolenou rádi plánují na poslední chvíli. Část klientů tak rok co rok vyčkává, protože věří, že na ceně zájezdu ušetří. „Čím kratší doba před odletem, tím levnější,“ shrnuje očekávání zákazníků mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

Jenže letošní sezona ukázala, že taková sázka na čas nemusí vyjít. Počasí v Česku totiž v červenci a srpnu nepřineslo očekávané tropy, a tisíce lidí proto oproti původním plánům zamířily k moři. Poptávka tak vyskočila natolik, že ceny některých last minute zájezdů místo poklesu dokonce rostly.

„Začátkem srpna se obloha zatáhla a teploty spadly. Zájem o zájezdy vystřelil vzhůru a ceny šly naopak nahoru, protože jsme byli na hranici kapacit,“ popisuje Simona Fischerová, tisková mluvčí cestovní kanceláře Blue Style.

Stejný trend potvrzuje také šéf komunikace CK Alexandria Petr Šatný. „V letošním roce se v některých termínech stávalo i to, že vzhledem k obrovské poptávce a velké vyprodanosti ceny posledních zájezdů nejenže neklesaly, ale dokonce i lehce rostly,“ potvrzuje.

Jak má last minute fungovat

Neobvyklý trend u zájezdu na poslední chvíli, který mají Češi dlouhodobě spojený s představou levnější dovolené, jde ale podle slov místopředsedy Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Jana Papeže vlastně proti samotné myšlence last minute nabídek.

„Běžný last minute vzniká ve chvíli, kdy cestovce zůstanou volná místa, třeba dvacet sedaček v letadle nebo několik pokojů v hotelu. Pak sníží cenu, aby se zájezd zaplnil a ekonomika vyšla,“ vysvětluje Jan Papež.

Praxe bývá ale podle jeho slov často úplně jiná „Některé cestovní kanceláře označují jako last minute prakticky všechno, co prodávají. Nabízet doprodej zájezdů půl roku dopředu je absurdní. To už není doprodej, ale marketingová hra,“ upozorňuje Papež.

Když sleva není sleva

U pobytových zájezdů se za nabídku na poslední moment podle něj považuje ta prezentovaná obvykle zhruba tři týdny před odjezdem. U poznávacích zájezdů to může být i dva a půl měsíce předem, protože cestovky musí dřív zaplatit letenky.

Princip marketingových zájezdů na poslední chvíli je jednoduchý. Zájezd se nasadí s uměle vysokou cenou a následně se výrazně zlevní, aby vznikl dojem velké slevy.

Podle Papeže se tento přístup ve velkém rozšířil hlavně po pandemii koronaviru. „Po covidu se marketingové last minute vyrojily ve velkém. Některé kanceláře působí dojmem, že neprodávají nic jiného. Reklamy jsou plné jen těchto nabídek,“ uvedl pro SZ Byznys.

Kolik se dá reálně ušetřit

Otázka, jak velkou slevu lze u zájezdu na poslední chvíli čekat, nemá jednoduchou odpověď. Ani u skutečných doprodejů totiž neexistuje univerzální pravidlo. „Neexistuje žádné pevné procento, o kolik je last minute levnější. Vzniká jako nový produkt. Cestovka se snaží poskládat co nejlevnější variantu z volné letenky a dostupného hotelu,“ vysvětluje Papež.

Podle mluvčího CK Fischer Jana Bezděka mohou být rozdíly znatelné. „Ceny zájezdů mohou v last minute období klesat až o tisíce korun. Pochopitelně čím víc se blíží termín odjezdu, tím víc klesá cena,“ uvedl.

Podle Aleše Kotka, šéfa marketingu v cestovní kanceláři České kormidlo, rozhoduje o ceně také samotné datum odjezdu. „Teď končí hlavní letní sezona a my zahajujeme výprodej nakoupených ubytovacích jednotek, které zasahují do září nebo až do začátku října. Tyhle ceny jsou opravdu už velmi nízké, oproti hlavní sezoně klidně poloviční,“ uvedl.

Desítky procent prodejů

Ať už zákazník narazí na nabídku v podobě doprodeje volných míst, nebo spíše na marketingovou slevu, zájezd na poslední chvíli i letos zůstává obrovskou částí trhu. Podle Blue Style se dlouhodobě prodává přibližně polovina zájezdů v režimu first minute a polovina jako last minute. U Alexandrie je to kolem 40 procent.

„Zhruba čtyřicet procent kapacity se prodá v rámci všech zájezdů označených jako last minute, nicméně část zájezdů, která se prodá až opravdu těsně před odletem v rámci takzvané ‚super last minute nabídky‘, je letos extrémně nízká a pohybuje se v řádu jednotek procent,“ uvedl Petr Šatný z CK Alexandria.

Doporučované