Hlavní obsah

Velikonoční prodeje mají netradičního šampiona. Může za to Putin

Foto: Shutterstock.com/brizmaker

Pokud plynový vařič zhasne, mají Češi alternativu.

Reklama

13. 4. 13:42

Roste zájem o elektrické plotýnky, přímotopy i kamna. Češi totiž začali kvůli nejistotě ohledně dodávek ruského plynu měnit své staré spotřebiče za elektrické. Některé vařiče už jsou kvůli vyšší poptávce nedostupné.

Článek

Od počátku ruské invaze na Ukrajinu Evropa hovoří o snižování závislosti na ruském plynu a ukončením dodávek hrozí i samotný Kreml. Energie z východu k nám zatím proudí, ale budoucí vývoj je nejistý. Obavy mají i české domácnosti, které se začaly zásobovat alternativami ke spotřebičům na plyn.

Nebývalý zájem o elektrické vařiče a topení se projevuje i na poptávce u prodejců domácích spotřebičů. „Je vysoce pravděpodobné, že nárůsty prodeje mají přímou souvislost s aktuálním válečným konfliktem na Ukrajině a s tím spojenou nejistotou dodávek plynu,“ vysvětluje Michal Navrátil, obchodní ředitel elektroprodejen Electro World.

Podle analýzy Ministerstva průmyslu a obchodu odebírá zemní plyn 2,6 milionu tuzemských domácností. Nejvíce v roce 2020 využívaly plyn k vytápění (66 %), k ohřevu vody (22 %) a na vaření (12 %).

Největší poptávka je po indukčních, sklokeramických a plotýnkových vařičích, které lze lehce připojit k elektřině.
Kristýna Hořovská, PR Specialistka Zboží.cz

Nyní se Češi od plynu odvracejí a volí místo něj elektřinu. To se podepisuje také na prodejích elektrických plotýnek, přímotopů a radiátorů. „V posledních týdnech u stolních vařičů zaznamenáváme růst prodeje dokonce více než o 200 procent,“ říká Navrátil. Stejné číslo potvrzuje i prodejce Mall.cz. „U elektrických vařičů vzrostl zájem meziročně o více než 200 procent,“ uvádí mluvčí společnosti Pavla Hobíková.

Na přelomu března a dubna stouplo vyhledávání v kategorii vařiče i na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz. „Významně se zvedla návštěvnost, a to skoro pětinásobně. Nicméně už opět klesla na hodnoty ze začátku března. Největší poptávka je po indukčních, sklokeramických a plotýnkových vařičích, které lze lehce připojit k elektřině,“ uvádí Kristýna Hořovská, PR Specialistka Zboží.cz.

Zboží máme dostatek, až na výjimky u elektrických vařičů, kde čekáme na další dodávky na přelomu dubna a května.
Olga Dolínková, mluvčí prodejen Datart

Některé vařiče už jsou kvůli vyšší poptávce téměř vyprodané. „Aktuálně se může stát, že některé modely mají omezenou dostupnost, avšak děláme maximum, abychom poptávku uspokojili,“ říká Navrátil za Electro World.

U některých prodejců se na dostupnosti zboží začíná zvýšený zájem o plotýnky a přímotopy už projevovat. „Zboží máme dostatek, až na výjimky u elektrických vařičů, kde čekáme na další dodávky na přelomu dubna a května,“ říká mluvčí prodejen Datart Olga Dolínková.

Obava zákazníků z nedostatku plynu se ukazuje i na prodejích dalšího zboží. „Zájem o krby a krbová kamna vzrostl již v lednu, a to o více než 100 procent. V posledních dvou měsících ještě roste. Od vypuknutí konfliktu na Ukrajině se dokonce ztrojnásobil,“ uvádí za Mall Hobíková a dodává, že na zvýšený zájem o tyto produkty má vliv i růst cen energií.

Společnosti vzhledem ke končící topné sezoně letos zažily nebývalý nárůst tržeb z prodeje elektrických přímotopů, radiátorů a ohřívačů vody. „Zde mluvíme o vyšších desítkách procent,“ potvrzuje Hobíková.

Nezvyklou poptávku po topení na elektřinu eviduje také Electro World. „V kategorii elektrických přímotopů a radiátorů se nárůst pohybuje o více než 60 procent,“ popisuje Navrátil.

Stejně jako u vařičů stoupla na Zboží.cz návštěvnost i v kategorii přímotopy a olejové radiátory, a to desetinásobně. „Šlo nicméně o jednorázový výkyv. Zájem o zboží se aktuálně vrací na původní hladiny, zájem o něj je ale oproti průměru stále mírně vyšší,“ říká Hořovská.

Na prodejích se projevuje i vlna solidarity, která se mezi Čechy od začátku konfliktu zvedla. „Zaznamenali jsme obecný nárůst v prodeji domácích kuchyňských spotřebičů. Primárně jde o konvice, vařiče, stolní trouby a malé chladničky,“ říká Navrátil. Podle něj to svědčí o rychlém vybavování domácností a ubytoven pro ukrajinské uprchlíky.

Od vypuknutí války skokově vzrostl zájem i o produkty, které nejčastěji poptávají humanitární organizace do svých sbírek. „Mezi tři nejvíce rostoucí kategorie patřily v prvních týdnech po vypuknutí konfliktu kanystry, elektrocentrály a vysílačky. Prodeje spacáků vzrostly o téměř 900 procent a matrací a karimatek o 600 procent,“ říká Hobíková.

Vlna solidarity podle toho, co ukazují prodeje, stále přetrvává v Česku i v zahraničí, kde společnost Mall působí. Nyní podle Hobíkové nehrozí, že by některého zboží pro utečence byl nedostatek, neboť se ve spolupráci s dodavateli podařilo vytvořit dostatečné zásoby.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované