Hlavní obsah

Zahraniční dovolená se Čechům letos prodraží

Foto: Blue-style.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Dovolená v zahraničí se může letos českým turistům prodražit. Do cen zájezdů se totiž promítne slábnoucí koruna. Dražší eura se můžou ukázat jak v cenách zájezdů, tak při nákupech u lidí, kteří vyrazí po vlastní ose.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká měna je nejslabší za poslední téměř dva roky. V minulých dnech oslabila až k 25,50 koruny za euro. Slabý kurz může podle cestovních kanceláří ovlivnit v letošním roce ceny zájezdů do zahraničí.

Oslabení měny obecně znamená, že za jednu měnu, u nás za korunu, nakoupíte méně měny jiné, tedy eura.

Podle Petra Šatného, marketingového ředitele Alexandria, bude mít oslabení koruny dopad na všechny subjekty v cestovním ruchu. Cestovky totiž za eura platí hotely, letenky a vše další, co zájezdy obnáší. Mimo cestovní kanceláře a agentury jde ale i o ubytovací, stravovací a dopravní podniky.

„Jak velký ten dopad bude, bude samozřejmě záležet hlavně na tom, zda koruna zůstane na současné úrovni, nebo opět posílí, kdy a jak moc,“ říká Petr Šatný.

Slabší koruna, dražší dovolená

Ačkoliv se podle Jana Bezděka, tiskového mluvčího CK Fischer, dosavadní oslabení koruny do konečných cen zájezdů zatím nijak výrazně nepropsalo, další vývoj cen směrem vzhůru nelze vyloučit.

„Další podstatné oslabování koruny už by se do ceny zájezdů projevit mohlo a v last minute období by ji mohlo zvyšovat,“ říká mluvčí cestovní kanceláře.

S takovým vývojem počítá například analytik Purple Trading Petr Lajsek.

„Do léta může ještě koruna dále oslabovat, překvapující by nebyla ani úroveň 25,70 Kč, nebo dokonce 26 Kč za euro,“ uvedl.

Podobný vývoj při dlouhodobě oslabené koruně predikuje také Petr Šatný z CK Alexandria. „V létě by slevy na last minute zájezdy byly nižší než v minulých letech a mohou se v letošním létě prodávat dráže než v loňském roce,“ říká mluvčí cestovky.

Cestovní kanceláře běžně zájezdy připravují až s ročním předstihem a uzavírají kontrakty dlouho předem. Kapacitu zájezdů mohou ale v době blížícího se konce letní sezony nakupovat i dodatečně, na poslední chvíli.

Zatím ale ceny zájezdů zůstávají na srovnatelné úrovni. „Pokud se u vybraných míst a ubytování změnily, tak v jednotkách procent, průměrně o 4 procenta,“ doplňuje aktuální data Kateřina Pavlíková, mluvčí CK Čedok.

V rámci cestování do zahraničí ale nebude otázkou pouze zdražování cen samotných zájezdů. Slabší koruna prodraží dovolenou českým turistům i jinými způsoby.

„Pohyb kurzu může mít vliv na útratu klientů přímo v destinaci, tedy například u nákupu suvenýrů a dalšího zboží, výletů, útraty v restauracích a další. Tento faktor mohou turisté při výměně peněz před dovolenou zvažovat podle aktuálního kurzu,“ dodává Kateřina Pavlíková za Čedok.

Zajištění kurzu i úspory

Řešením vůči oslabování koruny pro tuzemské cestovní kanceláře není pouze promítnutí navýšení do ceny pro klienty. Tento princip by se podle dotázaných odborníků v takto konkurenčním prostředí příliš neosvědčil.

„Tržní prostředí je v cestovním ruchu extrémně konkurenční a možnost okamžitě promítat změny kurzu do ceny formou jejího navýšení je v podstatě nereálná. Je třeba řešit úspory v nákladech, dlouhodobě pracovat s obchodními partnery a zajišťovat si tak nejvýhodnější podmínky,“ popisuje Petr Šatný, marketingový ředitel společnosti Alexandria.

Větší cestovky na trhu také využívají možnost takzvaného zajišťování.

„Díky tomuto postupu se můžeme chránit proti výkyvům kurzu až na 12 měsíců dopředu a nejčastěji fixujeme euro a americké dolary,“ popisuje Kateřina Pavlíková z CK Čedok s tím, že zajištění společnost získává prostřednictvím některých bankovních domů.

Zajištění kurzu

  • Zajištění kurzového rizika je technika, která se používá k omezení rizika při nepříznivých pohybech měnových kurzů.
  • Toto riziko vzniká, když firma obchoduje se zahraničím a má příjmy nebo výdaje v cizí měně, jejíž hodnota se může změnit vůči domácí měně.
  • Kurzové zajištění se obvykle provádí přes takzvané forwardové kontrakty, kde klient uzavírá s poskytovatelem dohodu o budoucím prodeji či nákupu dané měny za předem daný kurz. Pokud se kurz do doby vypořádání kontraktu posune směrem pro klienta příznivým, nic se nestane. V opačném případě zisk z uzavřeného kontraktu pokryje část, nebo dokonce celou ztrátu, kterou klient utrpí ve svých běžných obchodech.

V krajním případě by se ale oslabení kurzu mohlo dotknout i marží cestovních kanceláří. Podle Kateřiny Pavlíkové by ale v této oblasti musely nastat dlouhodobé a významné změny.

„Je vždy potom na obchodní strategii a rozhodnutí managementu, jak zvýšené náklady absorbovat,“ dodává mluvčí CK Čedok. U již zakoupených zájezdů cestovkám totiž smluvní podmínky umožňují při významných změnách nákladů cenu upravit. Mohou jí navýšit maximálně o osm procent a zákazníka informovat nejpozději 21 dní před odjezdem.

Zájem o zájezdy roste

Aktuální prodeje takzvaných first minute zájezdů u cestovních kanceláří naznačují, že o zájezdy v hlavní sezoně bude zájem.

„Prodeje first minute zájezdů jsou vyšší než v loňském roce. Pro letošní rok plánujeme třicetiprocentní nárůst,“ říká Jakub Černý, PR manažer ve společnosti Bluestyle.

Nárůst o třetinu sleduje také CK Fischer. Podle tiskového mluvčího společnosti Jana Bezděka poptávku aktuálně pohání výhodnější podmínky pořízení. „Ceny zájezdů jsou v tomto období díky slevám a benefitům obecně výhodné,“ uvedl.

Reklama

Doporučované