Hlavní obsah

Deset tisíc za víkend. Češi na festivalech ochotně utrácejí, nejen za hudbu

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Letní festivaly lákají stále více Čechů. Většina míří na akce po Česku a plánuje navštívit jeden až dva festivaly. Zároveň roste ochota utrácet – za jídlo, větší komfort i zážitky nad rámec běžného programu.

Článek

Sezona letních festivalů je v plném proudu. Nedávno skončil královehradecký Rock for People, celé léto probíhají Hrady CZ a blíží se například Colours of Ostrava, heavy metalový Brutal Assault nebo TrutnOFF alias český Woodstock. Češi se letos podle výzkumu Generali České pojišťovny chystají na jeden až dva festivaly a jejich oblíbenost stále roste. Hudební akce před těmi ostatními podle průzkumu upřednostňuje 77 procent Čechů.

Zatímco v uplynulých dvou letech na nějaký hudební festival alespoň jednou vyrazilo 57 procent respondentů, letos se zájem zdá být ještě větší. Dokládá to i návštěvnost festivalu Rock for People, jednoho z prvních v sezoně. Zatímco v roce 2024 festival přilákal přes 40 tisíc návštěvníků, na jubilejní 30. ročník dorazilo více než 50 tisíc fanoušků.

Například vítkovický festival Colours of Ostrava ale očekává návštěvnost obdobnou jako v minulém roce, kdy festival navštívilo necelých 50 tisíc lidí. „Sledujeme u určitých skupin o něco vyšší zájem, souvisí to například s tím, že jsme zavedli do prodeje zvýhodněné vstupenky pro skupinu 15 až 21 let. Díky asijským interpretům vidíme také vyšší zájem ze strany zahraničních fanoušků,“ uvedl pro redakci SZ Byznys PR manažer festivalu Ondřej Bambas.

Získat zájem publika je podle něj po pandemii koronaviru stále těžké, obzvlášť u akcí s více žánry a bez jasně specifikované cílové skupiny.

Mezi letními hudebními festivaly podle výzkumu agentury NMS Market Research v Česku letos nejvíce láká festival Hrady CZ, který plánuje navštívit téměř čtvrtina těch, kteří se chystají vyrazit na některou z hudebních akcí. V těsném závěsu za ním je Rock for People, známý především pro účast zahraničních hudebních hvězd. Zatímco Hrady CZ si získávají oblibu hlavně u starších generací, Rock for People přitahuje spíše mladší publikum.

Češi ale míří také na na Benátskou noc, či Colours of Ostrava. Při výběru festivalu hraje roli i regionální příslušnost – na Benátskou noc míří častěji lidé z Libereckého kraje, zatímco obyvatelé Moravskoslezského kraje upřednostňují domácí Colours of Ostrava. Vedle lokality hraje roli i dopravní dostupnost místa konání festivalu.

Účast na jednom festivalu podle Generali plánuje 36 procent Čechů, stejný podíl lidí má v úmyslu navštívit hned dvě akce. Domácí festivaly podle průzkumu upřednostňuje 67 procent oslovených. Pouze dvě procenta návštěvníků míří výhradně do zahraničí - nejčastěji příslušníci generace Z - a osm procent respondentů vyrazí na festivaly jak doma, tak za hranicemi.

Při výběru hudebního festivalu hraje pro návštěvníky největší roli samotný program. Důležitým faktorem je pro ně ale také cena vstupného, která je podle NMS Market Research podstatnější pro ženy než pro muže.

Češi si na akcích klidně připlatí

Průměrná částka, kterou lidé utratí během festivalu, se včetně vstupného pohybuje kolem 3500 korun na osobu, uvádí průzkum Generali. Podle NMS Market Research se tyto částky ale mohou vyšplhat i výrazně výš.

Dvě třetiny dotazovaných jsou sice ochotné zaplatit za jednodenní vstupenku na hudební festival maximálně 1000 korun, třetina by utratila až 2000 korun a jen čtyři procenta respondentů uvedla, že by byli ochotni zaplatit i 3000 korun. Celkové výdaje spojené s návštěvou festivalu se ale u většiny lidí vyšplhají až na 5000 korun. Nejvíce plánují utrácet mladí lidé ve věku 18 až 28 let. Až 16 procent příslušníků generace Z počítá s rozpočtem kolem 10 000 korun, přičemž deset procent z nich dokonce plánuje utratit ještě víc.

Zatímco hotovost ustupuje do pozadí, čím dál více lidí sází na pohodlné bezkontaktní platby – 79 procent účastníků platí kartou, mobilem nebo přes QR kódy. Speciální festivalové měny zůstávají okrajovou záležitostí.

Stále diskutovaným tématem zůstávají vyšší ceny, které festivaly často doprovází. Devět z deseti návštěvníků si takzvané festivalové přirážky všímá, třetina se s ní smířila jako s určitou festivalovou realitou, další třetina ji ale vnímá negativně.

Festivalová atmosféra často podněcuje návštěvníky k většímu rozhazování. Téměř polovina Čechů (49 %) je ochotna připlatit si za kvalitnější jídlo a pití, 41 procent pak investuje více do pohodlí – například do lepšího ubytování či dostupnějších toalet a sprch. Pětina lidí neváhá zaplatit si za VIP přístup, ať už v rámci něj získají rychlejší odbavení, klidnější zónu nebo přístup do zákulisí. Čtvrtina si ráda odnese festivalový suvenýr, nebo zaplatí za zážitek v podobě setkání s interpretem. Za pojištění vstupenky si pak rádo připlatí 10 procent dotázaných.

Festivaly jsou ale také přehlídkou stylu a technologií - lidé investují do speciálních outfitů nebo třeba elektroniky. Více než tři čtvrtiny návštěvníků s sebou běžně vozí nebo nosí věci v hodnotě až 20 tisíc korun. Nejčastěji jde o vybavení do 10 tisíc (47 %), ale čtvrtina lidí přiznává, že u nich hodnota přesahuje dvacetitisícovou hranici. Osm procent pak na akce míří s věcmi v hodnotě vyšší než 30 tisíc korun. Nejčastěji jde o mobilní telefon, který je nejen nejdražší, ale i nejpotřebnější položkou – 82 procent lidí ho označilo jako svou nejcennější věc a 81 procent si bez něj festival nedokáže představit.

Na spoustu škod se vztahuje pojistka

Kromě zážitků si mnoho návštěvníků festivalů odnáší také nepříjemné zkušenosti, jako je například poničené oblečení, ztracené věci nebo dokonce zdravotní újma.

Nepřekvapivým zjištěním podle Generali je, že až 64 procent návštěvníků festivalů někdy odjíždělo domů s poničeným oblečením – ať už bylo polité, roztrhané nebo spálené. Mnohem méně lidí uvádí poškození stanu (sedm procent) či auta (pět procent). S proříznutým batohem, taškou nebo kabelkou se podle průzkumu setkala tři procenta respondentů.

Doporučované