Hlavní obsah

Kurýři různých služeb si ve špičce vypomůžou. Projekt má ulehčit městům

Foto: Liftago, Seznam Zprávy

Liftago.network má zefektivnit doručování a zároveň ulevit dopravě ve městech. Ilustrační foto.

Reklama

Český startup Liftago spouští službu nazvanou network (anglicky síť). Doručovatelským firmám umožní využívat kurýry do sítě zapojených konkurentů, pokud mají volnou kapacitu. Má to ulevit dopravě zvláště v době špičky.

Článek

Liftago.network je nová služba české technologické společnosti Liftago, která má zjednodušit a zefektivnit dopravu zboží a lidí po městech, aniž by zvyšovala dopravní zátěž. Do sítě zapojené firmy budou totiž sdílet své kurýry.

„Dílčí části fungování této infrastruktury mohli zákazníci vidět v našich spolupracích s partnery, jako je Alza, Shoptet či DHL Express. Rozsah partnerů i přeprav, které si díky Liftago.network programují, je však daleko větší,“ říká Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf společnosti Liftago.

Nová služba umožní doručovatelům využívat kurýry ostatních zapojených firem, když je zrovna nevyužívají. Pokud tedy například taxikáři nad ránem nemají klienty, mohou využít příležitosti a rozvést balíčky do úložných boxů. Rozvoz jídla může zase například mezi obědem a večeří zavážet balíčky pro e-shopy a snížit množství zásilek přepravovaných v dopravních špičce.

Liftago.network ale neznamená, že si taxikáři jezdící s aplikací Liftago pořídí dodávky a začnou kromě lidí vozit i velké balíky. Technologie pracuje tak, aby nabídla každému řidiči tu nejvhodnější aktuálně dostupnou zakázku z blízkého okolí.

Během dne se tak poptávka po řidičích vzájemně doplňuje.

Firmy zapojené do Liftago.network tak získají efektivnější využití vlastní kapacity nebo mohou vykrýt její nedostatek či uspokojit potřebu speciálních přeprav ve špičce. Aktuální volnou přepravní kapacitu dopravních prostředků ve městě totiž projekt nabídne v reálném čase tomu, komu chybí.

Tato služba tak podle spoluzakladatele Liftaga Ondřeje Krátkého pomůže také novým firmám, které teprve na trh vstupují. „Každá nová firma na trhu totiž nebude muset pro uspokojení potřeb svých zákazníků vytvářet svoji vlastní flotilu, ale bude moct využít volnou kapacitu aut, kol, skútrů, či dodávek, které už se v ulicích českých měst pohybují,“ vysvětluje Krátký.

Do projektu jsou zapojení čeští technologičtí giganti jako Alza, Datart nebo Mall.cz. Síť využívají také kurýrní a balíkové společnosti jako DPD nebo DHL Express.

Využívají ji i velcí doručovatelé

„Půjčování řidičů“ se hodí i velkým doručovatelům. Ti mají sice modely na to, kolik budou kdy potřebovat řidičů, ale i tam se najdou nečekané výjimky.

„V průběhu roku potřebujeme dynamicky řešit i těžko předvídatelné výkyvy poptávky, například v předvánoční sezóně nebo v nedávné době během covidu. Díky Liftago.network můžeme poptat kapacitu až v den samotného doručování, tedy těsně před rozvozem zásilek, což nám dává velkou míru flexibility,“ popisuje Miloš Malaník, CEO doručovací společnosti DPD v Česku.

„Požadavky našich zákazníků na doručování expresních nebo standardních zásilek na přesný čas průběžně posíláme do Liftago.network. Ta je chvíli před expedicí nabídne chytré infrastruktuře, ve které poptávku přes mobilní aplikaci převezmou nejbližší kurýři. Logistiku tak máme zajištěnu pro většinu našich poboček po celém Česku. Díky jediné technologii máme přístup na celé tržiště dopravců v reálném čase,“ popisuje své zkušenosti Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkům řetězce obchodů s elektronikou Datart.

Kromě zmiňovaných firem jsou do infrastruktury Liftago.network zapojené i další firmy, například PNS, DHL Express, Cargio, BEVY, Smarty, iStyle, Mobil Pohotovost, SETOS, Megapixel, Benu, Pilulka, BIOOO.CZ, Ambiente, Dáme jídlo, Choice QR, OneMenu, Kolkovna, Zátiší Catering, alkohol.cz, Winegeek, Lihovárek, Vinograf, Provoní, Loukykvět nebo Studio 51.

„Samotná myšlenka Liftago.network je jednoduchá, její realizace nikoliv. Uplynulé tři čtyři roky jsme strávili testováním a vývojem, aby síť byla společnou výhrou pro partnery, přepravce, řidiče, zákazníka i prostředí. Jde o nekonečné balancování mezi potřebami všech těchto stran,“ zakončuje Ondřej Krátký z Liftaga.

Reklama

Doporučované