Hlavní obsah

Komentář: Manažeři žádají o desítky procent vyšší platy. Výjimkou je automotive

Tereza Černá
Headhunterka a jednatelka personální společnosti R4U.
Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Vše zdražuje, i lidé ve firmách. Požadavek na manažerský plat 150 000 se stává normou a firmy na něj kývnou. Vybočuje automotive očekávající špatné časy a zájemci to dobře vědí, píše v komentáři headhunterka Tereza Černá.

Článek

Sto tisíc na měsíc pro seniorního manažera? Na to v současné době klidně zapomeňte. Dnes totiž žádají běžně sto padesát tisíc a firmy na to kývnou. Výjimkou jsou interní kandidáti, kteří již ve firmě pracují a  obvykle šplhají po předem daném platovém žebříčku. Dalším kdo vybočuje z řady extrémních platů i požadavků jsou pozice v momentálně upadajících oborech, jako je třeba automotive.

Lidé prostě zdražili. To je ta hlavní zpráva z nejvyšších pater pracovního trhu, tedy z prostředí šéfů, manažerů a vysoce žádaných expertů. Zřejmě to souvisí s celkovým zdražením všeho. Kandidáti si začali říkat o více peněz, nikoli však v řádu jednotek procent. Ve srovnání se situací před zhruba třemi lety se jedná běžně o třicetiprocentní nárůst. Pokud poptávající firma nemá na takovou pozici svého interního kandidáta, nakonec člověku zvenčí takové peníze ráda zaplatí.

Souvislost s inflací a zdražováním potvrzuje i zvýšený zájem uchazečů o finanční bonusy, zejména pak o penzijní připojištění. Kromě požadavků na firemní auto jde nyní o nejžádanější benefit mezi seniorními pozicemi. Jedná se o „schované“ peníze, placené procentem ze mzdy, takže částka samozřejmě kopíruje nárůst odměny.

Nahoru jdou odměny v oblasti financí a marketingu. Tak často debatované IT zůstává na svém a automotive dokonce padá. Nárůst jde v podstatě napříč obory, nejvýrazněji jej vidíme v odvětví rychloobrátkového zboží, v kosmetice či třeba tabákovém průmyslu. Téměř ve všech rostou platová očekávání pozic CFO (finanční ředitel), controller či finance business partner, ale také personalistů a marketérů. Víceméně na svém zůstávají obchodníci, kde se nárůst promítá spíše do bonusů, a stále stejně dobře se mají i klasicky ajťáci.

Mírný pokles registrujeme u těch, kteří zde před lety zaváděli IT systémy typu SAP SuccesFactors (nástroj pro řízení lidských zdrojů, který poskytuje cloudový software pro řízení lidského kapitálu), s nimiž lidé na našem trhu neměli tehdy zkušenosti, a specialisté brali proto i dvě stě tisíc měsíčně. Dnes už ale ani tito experti nejsou tak vzácní a požadavky nemohou stoupat do nekonečna.

Nyní také firmy více využívají umělou inteligenci při programování a role developera–programátora tak získává jiný obsah, kdy expert zajišťuje spíše dohled, než aby sám psal kód.

A jednoznačný pokles pak lze pozorovat v celém segmentu automobilové výroby. V automotive je nyní v podstatě jedno, zda jste programátor, produktový manažer nebo třeba finanční expert. Obor podle zkušeností postupně upadá a lidé hledají uplatnění mimo segment.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované