Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Lyžařský areál Špindlerův Mlýn získal povolení od Dopravního a energetického úřadu (DESÚ) na výstavbu dvou nových lanovek. Bude tak možné propojit lyžařské areály Svatý Petr a Medvědín. Nyní je pro přesun mezi těmito areály nutné přejít několik stovek metrů mezi spodními stanicemi stávajících lanovek.
Společnost Melida, která je správcem lyžařského areálu a sponzorem celého projektu, podala žádost o stavební povolení. Server zdopravy.cz, který na rozhodnutí upozornil, uvádí, že stavební návrh je od společnosti SIAL architekti. Stavba získala už v roce 2019 souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivu na životní prostředí. Ačkoliv rozhodnutí zatím nenabylo právní moci, z dokumentace ke stavebnímu povolení vyplývá, že k návrhu již nepřibyly žádné námitky.
Podmínky stavebního úřadu
Ze strany úřadu je přesto stanoveno hned několik podmínek pro uskutečnění stavby. Omezení se dotkne například i povoleného období pro provádění stavebních prací v některých částech trasy. Důvodem je možný zásah do biotopů chráněného tetřívka. Melida má také za úkol vyřešit lokalizaci jednoho ze sloupů lanovky, aby nezasahoval do skalního výchozu nad levým tokem Medvědí ručeje v Bedřichově. Zároveň se správce lyžařského areálu přijetím povolení zavázal, že nebude v rámci výstavby vyžadovat povolení pro další kácení lesů. Omezení se pak dotkne i samotných lyžařů. Nové lanovky budou na sjezdových tratích fungovat jen přes den, a to do 16:30 hodin.
Začátek samotné výstavby je naplánován na jaro 2026. Město Špindlerův Mlýn předpokládá, že uvedení lanovek do provozu se uskuteční na podzim roku 2026. Tato investice by měla zrychlit přepravu a navýšit kapacitu celého areálu.
Jak budou nové lanovky vypadat
První nová lanovka s názvem Hromovka 2 povede k horní stanici současné lanovky Hromovka 1. Kabinová lanovka pak vyústí zhruba v polovině sjezdové tratě Medvědín (červená sjezdovka). Horní stanice Medvědín 2 je pak navržena jako menší jednopodlažní objekt (buňka). Horní stanice Hromovka 2 bude podzemní železobetonová stavba, sloužící jako depo pro sedačky lanové dráhy. Nad terénem bude patrný pouze šikmý výstup z depa a velín lanové dráhy, který bude rovněž řešený jako drobný jednopodlažní objekt.
Lanovka na Medvědín bude sestavena z odpojitelných kabin pro deset osob. Bude dlouhá 1522,6 metru, převýšení 321 m a maximální přepravní kapacita 1710 osob/hod. Na celé trase kabinové lanové dráhy je navrženo devět podpěrných sloupů. Sedačková lanovka na Hromovku bude dlouhá 1415 metrů a bude mít převýšení 339 m. Maximální kapacita bude 2000 osob za hodinu. V trase lanové dráhy je navrženo celkem 10 podpěr.