Hlavní obsah

Expert: Stát zaspal s budováním železnic. Vlaky jezdí přeplněné

Jaké nedostatky má tuzemská přeprava po železnici? Podívejte se na rozhovor s dopravním expertem Petrem Šlegrem.

 

Reklama

Tratě z Prahy do Kladna nebo z Prahy do České Třebové jsou zcela kapacitně přeplněny. Další soupravy se na ně vejdou jen s velkými obtížemi. To je jen příklad toho, jak nízká kapacita vlaků ohrožuje další rozvoj českých železnic. Nejen o tom hovořil v rozhovoru pro Seznam Zprávy dopravní expert Petr Šlegr.

Článek

Jedním ze zásadních problémů českých železnic je nedostatečná kapacita tratí. Projevuje se to zejména v okolí velkých měst. „Pokud má železnice novější vlaky, je tam pohodlí a nejezdí úplně pomalu, tak to vzbudí zájem cestujících. Tento trend je především v aglomeracích velkých měst,” uvedl v rozhovoru Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Lidé se podle něj potřebují pohodlně dostat do centra. Jde o to, že dálnice jsou často přeplněné a cestující se i přes výstavbu nových komunikací nemohou dostat do cílových stanic.

Jediná trať, která je v Česku v dálkové dopravě konkurenceschopná, je Praha - Česká Třebová - Ostrava. V současnosti je rychlejší než auto. Podle Šlegra je tento spoj jasným příkladem, že pokud je železniční doprava funkční, je o ni velký zájem.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je toho názoru, že problém by se mohl vyřešit rekonstrukcí stávajících tratí. SŽDC si za hlavní cíle pro příští léta vytyčila dokončení modernizace hlavních železničních koridorů včetně na nich ležících uzlů. Podle Šlegra je ale jediná možnost budování nových tratí.

Vysokorychlostní železnice jsou celosvětovým trendem, ale v Česku se na ně poněkud zapomnělo. „Tento smutný příběh začal už v 90. letech, kdy železnice byla ještě popelkou. Politici tehdy na rovinu mluvili o tom, že vysokorychlostní železnice patří do starého železa,” uvedl Šlegr.

„V neposlední řadě u nás kolovala spousta mýtů, jako například, že se rychlovlak v České republice ani nerozjede na požadovanou rychlost. Tyto mýty se naštěstí podařilo vyvrátit. Vláda už schválila usnesení, která napomohla k vystřelení takzvané startovní pistole,” poznamenal.

Velkou mezeru má Česko v národní železniční magistrále, kterou by měla být trať Praha - Brno - Ostrava, míní expert. „Tento spoj je potřeba, ale záleží na SŽDC a Ministerstvu dopravy, jak dlouho celý proces potrvá. Základní prioritou musí být urychlení dopravy v České republice,” dodal. S dokončením dálnice D35 se zrychlí cesta autem a v tomto ohledu by podle něj železnice neměly zaspat.

Reklama

Doporučované