Hlavní obsah

Generál Pavel si najal muže, který udělal prezidentku z Čaputové

Petr Pavel je „připraven“ kandidovat na prezidenta ve volbách v roce 2023.

Bývalý náčelník generálního štábu Petr Pavel se netají tím, že k jeho prezidentské kandidatuře zbývá už jen ten úplně poslední krok – oficiální přihláška „do boje“.

Článek

Již nyní funguje jeho podpůrná iniciativa s názvem Spolu silnější. Muž s generálskou hodností objíždí Česko a povolává na svou stranu ty, kteří s ním v covidových časech chtějí zlepšit krizové řízení země.

Jak zjistily Seznam Zprávy, už nyní si také pojistil špičkového poradce pro volební kampaně Michala Repu. O tohoto Slováka by v Česku před volbou hlavy státu v roce 2023 mohla být rvačka – jde totiž o stratéga cesty Zuzany Čaputové do čela Slovenska. K Čaputové a jejímu příběhu vzhlíží řada „nezemanovských“ voličů v Česku.

Plný rozjezd české prezidentské kampaně se čeká až po letošních parlamentních volbách. Ty proběhnou na podzim. A ukážou mimo jiné, jaká budoucnost čeká současného premiéra Andreje Babiše (ANO), o jehož zájmu o Pražský hrad se také na české politické scéně mluví.

Mladý a z Bratislavy

Vítězství Zuzany Čaputové ve slovenských prezidentských volbách před dvěma lety zaujal celý svět. Právnička zdaleka nepatřila k favoritům volby, a dokonce ani k široce známým tvářím slovenského veřejného života. Coby liberálka a žena spojená s neziskovým prostředím navíc uspěla v časech, kdy se ve středoevropském regionu daří spíš vládě pevné ruky s tóny šovinismu.

Repa byl jejím poradcem pro komunikaci v kampani, v níž dokázala – v rozjitřené atmosféře po vraždě novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky – coby nezávislá porazit kandidáta tehdejší vládní strany Smer.

„Michal Repa je naším konzultantem. Pravidelně s ním mluvím nejen já, ale i další lidé v iniciativě o otázkách veřejné komunikace. Je to mladý Slovák, který žije se svou rodinou v Bratislavě. Má mimořádné zkušenosti v oblasti veřejné komunikace, nejen politických kampaní, a to je pro komunikaci naší iniciativy velmi inspirativní,“ sdělil Seznam Zprávám Jan Osúch, mluvčí Pavlovy organizace Spolu silnější.

Kromě Čaputové, která volby vyhrála třeba se sloganem „Postavme se zlu, spolu to dokážeme“, byl Repa poradcem kampaně současného bratislavského primátora, dnes třiačtyřicetiletého architekta a populárního hudebníka Matúše Valla.

Jeho specialitou je – ve zkratce – čtení průzkumů veřejného mínění a pochopení nálad ve společnosti, jimž mohou politici v kampani jít vstříc.

S byznysem v zádech

Kolik za Repovy služby Pavlova iniciativa platí, Osúch Seznam Zprávám nesdělil – prý si to Repa nepřeje. „O veškerých výdajích ale mají přehled soukromí dárci, kteří chod celé iniciativy financují,“ dodal mluvčí.

Mezi sponzory patří finančník a filantrop Libor Winkler, internetový podnikatel, zakladatel společnosti poskytující sportovní informace Livesport Martin Hájek, majitel české softwarové společnosti Y Soft Václav Muchna nebo majitel Eurowag Martin Vohánka.

„Finance jsou využívány například i na aktuální komunikaci a organizaci expertního týmu pro vyhodnocení poučení z krize, což je třeba projekt, který s Michalem Repou konzultujeme, protože pro jeho prosazení je důležitá i komunikace s politickými aktéry,“ uvádí dále Osúch.

O Pavlově kandidatuře na prezidenta se mluví už delší dobu, veřejným aktivitám doma se věnuje od roku 2018, kdy skončil ve své funkci šéfa vojenského výboru Severoatlantické aliance (NATO).

„Pan generál říká, že je připraven kandidovat, a to pro něj znamená i myslet dopředu. Proto konzultuje s řadou lidí, včetně Michala Repy, a v případě volební kampaně jeho zkušenosti rád využije,“ řekl Seznam Zprávám Osúch.

Izraelská stopa

S Repou iniciativa prý spolupracuje coby s konzultantem na volné noze. Na webu však stále figuruje jako seniorní konzultant agentury Shaviv Strategy and Campaigns. V jejím čele stojí izraelský expert na komunikaci světového renomé Aron Shaviv.

Ten například v roce 2016 dostal od Americké asociace politických konzultantů (AAPC) cenu pro nejlepšího mezinárodního stratéga. Zároveň byl ale spojený s kauzou proruského puče v Černé Hoře, který měl oslabit ambice země vstoupit do NATO. Celý příběh má dokonce i českou stopu.

„Na proruský puč v roce 2016 odcestovalo z firmy Sofbiz z pražského Václavského náměstí vlastněné Rusy v přepočtu 40 milionů korun. Ty skončily na účtech Shavivovy firmy na Kypru a z peněz měly být později financovány důležité postavy zapojené do převratu,“ napsal v roce 2019 Deník N.

V loňské zprávě o stavu lidských práv ve světě vydané americkým ministerstvem zahraničí se s odkazem na právníka Arona Shaviva píše, že Interpol přestal po tomto Izraelci pátrat s tím, že žádost o pátrání byla ze strany černohorských úřadů „politicky motivovaná“ a šlo o zneužití soudního řízení.

Podle izraelského listu The Times of Israel Shaviv s Repou také byli u přesídlení křesťanských uprchlíků z Iráku na Slovensko v roce 2015.

Na stránkách agentury je stále dostupné CV Michala Repy.

„Repa přináší bohaté zkušenosti jak s politickými, tak online kampaněmi. Při práci pro Shaviv Strategy and Campaigns Repa vedl lokální, regionální, parlamentní i evropské volební kampaně v Evropě i mezinárodně,“ stojí v medailonku. Podle něj dříve pracoval na vysokých pozicích v největší slovenské PR agentuře a působil i jako komunikační expert v poradním týmu slovenského ministerstva dopravy.

Petr Pavel coby bývalý vysoký funkcionář NATO silně podporuje českou prozápadní orientaci.

„Jsme v kontaktu výhradně s panem Repou. S agenturou Shaviv nespolupracujeme a není s ní už v pracovním vztahu ani Michal Repa,“ říká k tomu Osúch.

Babišův „Američan“

Volební poradci s mezinárodním přesahem nejsou v Česku raritou. I na kampani pro parlamentní volby letos v říjnu lze nalézt slovenskou stopu – pro KDU-ČSL, která kandiduje s ODS a TOP 09 v rámci koalice Spolu, pracuje Michal Novota, slovenský expert dobře známý v Česku, pracoval pro pravici, podílel se na prezidentské kampani Karla Schwarzenberga i na parlamentních volbách 2013 v angažmá u Andreje Babiše.

Ani izraelská vazba s příchutí kontroverze není v české politickém marketingu nic nového. Ve volbách v roce 2010 si ODS najala legendu amerických tvrdých, negativně laděných kampaní, konzervativce Arthura Finkelsteina a s ním i jeho pobočníka George Birnbauma. Ten se v mezinárodních médiích pasoval na tvůrce fenoménu „strašáka“ v podobě amerického filantropa maďarského původu George Sorose. Toho mělo americko-izraelské duo vymyslet coby univerzálního nepřítele pro maďarského premiéra Viktora Orbána.

Birnbaum dnes pracuje pro izraelského představitele rázné pravice Naftali Bennetta, který se podle všeho stane v nejbližších týdnech po dalším volebním patu v židovském státě izraelským premiérem. Má stanout v čele „národní“ koalice.

Na americké know-how v oblasti politického marketingu ale v české politice spoléhá hlavně Andrej Babiš se svým hnutím ANO. Od začátku svých politických ambicí je jeho blízkým poradcem Čechoameričan Alexander Braun, který působí na manažerských pozicích vlivné washingtonské agentury SKDK a podílel se i na vítězné prezidentské kampani stávající hlavy státu USA Joea Bidena. I on má stejnou cenu jako Izraelec Shaviv – mezinárodní konzultant roku od americké organizace AAPC z roku 2014.

Braun, také expert na průzkumy a komunikaci, má nemalý podíl na úspěchu hnutí v roce 2013, kdy se z nuly přiblížilo dvaceti procentům. V letošních volbách podle svého vyjádření pro Seznam Zprávy Braun pro Babiše poprvé pracovat nebude – český premiér to ale nepotvrdil.

Související témata:

Doporučované