Hlavní obsah

Glosa: United Colors of Strakovka

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: ČTK

Z prezentace jarně-podzimní kolekce Jan Hamáček 2020, snímek ze 17. srpna 2020.

Reklama

Přehlídka volební garderoby pokračuje. Sociální demokracie představila jarně-podzimní kolekci Jan Hamáček 2020.

Článek

Ještě pár voleb a partaje nás obléknou od hlavy až k patě. Ovšem počítejte s tím, že letí červená. Letos, jako loni.

Začal si s tím, no hádejte kdo asi… Donald Trump. Ne Andrej Babiš, protože ten od něj tu červenou kšiltovku teprve obšlehl. Před eurovolbami 2019: „… koukal jsem na různá YouTube videa s prezidentem Trumpem, na jeho mítinky, a tak jsem zjistil, že oni tam mají všichni takovouhle čepici ‚Make America great again‘, a já říkám, proč nemít takovouhle čepici?“ A taky že ano, dodnes třeba jako profilovou fotku na sociálních sítích.

Rok se s rokem sešel a módní přehlídka pokračuje. Sociální demokracie přichází s praktickou slušivou červenou mikinou z unisex kolekce Jan Hamáček 2020. Až bude v kampani foukat ze strnišť, jako když ji najdete. Zatím je v nabídce i krátký rukáv.

Zčervenalo také stranické logo a vůbec vizuální kultura ČSSD. Vzhledem k tomu, že menšinovou vládu tiše, případně nahlas podporují komunisté, kteří jsou příslušně obarveni již od roku 1921 a opravdu nejde o žádné mimikry, máme tu United Colors of Strakovka komplet.

Sladění trendů se ovšem netýká jen barevnosti, ale také střihu. Letošní sezóna se opět nese ve znamení slova „ochránit“:

„Česko ochráníme. Tvrdě a nekompromisně!“ (ANO, 2019)

„V krizi vás ochráníme.“ (ČSSD, 2020).

Rozdíl je v tom, že zatímco vloni byla potřeba tvrdého a nekompromisního ochránění Česka víceméně vycucaná z prstu, letos to ochranářství alespoň stojí na nějakém faktickém základě.

ANO svou aktuální kampaň ještě nepředstavilo, ale můžeme se vsadit, že na to půjde podobně (jen nabušeněji). Covid-19 dal vládám po celém světě novou příležitost tvrdit, že se o lidi „postaraly“ a že je „ochránily“, a je evidentní, že toho budou využívat – bez ohledu na to, co a jak skutečně v souvislosti s virem podnikaly a podnikají a kolik bezpečí mezi lidmi rozsévají. Z tohoto pohledu je pro vládní marketingy krize požehnáním.

Politici nemusí pracovat (jen) s Bruselem a migrací, mohou se odkazovat na svůj zápas s něčím skutečně přítomným. Což je příležitost, aby jejich volební prezentace působily o něco naléhavěji a věrohodněji.

A komunisté? Zatím vytáhli z rukávu jihočeské billboardové eso „Stop kapitalistické džungli“. A pak že nerostou!

Reklama

Doporučované