Hlavní obsah

Hamé se pře o svou značku. Je obecná jako slovo auto, namítá konkurence

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Hamé se nelíbí, že menší firma využívá na své výrobky část slov z její značky.

Reklama

6. 11. 2020 12:06

Hamé vede spor se společností Astrafood o značku, kterou hojně využívá například pro své bagety či sendviče. O co své argumenty opírá?

Článek

Potravinářská firma Hamé, která spolu s Vitanou patří pod norskou skupinu Orkla, si v roce 2010 zaregistrovala v Česku ochrannou známku Simply Fresh Quality Food. Používá ji například pro bagety či sendviče, které si jako svačinku na další cestu kupují na benzinkách řidiči, ale stejný název nesou i polévky, saláty, panini či dezerty, které pro Hamé vyrábí její firma BAPA.

Část názvu, konkrétně slova „Simply Fresh“ (jednoduše čerstvé), využívá na svou krájenou zeleninu a ovoce v mističkách a kelímcích i mnohem menší česká firma Astrafood, která Úřad průmyslového vlastnictví požádala v roce 2018 o zápis ochranné známky „Simply Fresh fruits and vegetables denně čerstvá záruka čerstvosti Astra Food Pleasure for life“.

Ačkoliv se logo firmy připomínající pečeť na první pohled nepodobá logu využívanému Hamé, potravinářské firmě část shodného názvu vadí a snaží se, aby tato slova Astrafood nepoužíval.

„S užíváním tohoto označení ze strany společnosti Astrafood nesouhlasíme, a z toho důvodu byly iniciovány z naší strany příslušné právní kroky,“ říká mluvčí Orkla Foods Česko a Slovensko Milan Linka. Ochrana duševního vlastnictví je podle něj součástí firemní strategie a společnost k ní přistupuje vždy, když to konkrétní situace vyžaduje.

Hamé vede s menším rivalem spor ve dvou paralelních rovinách, jak u patentového úřadu, který stále ochrannou známku Astrafoodu neudělil a vypořádává se s námitkami obou stran, tak u soudu. Astrafood ve sporu argumentuje tím, že slova „Simply Fresh“ jsou tak frekventovaná, že si je konkrétní firma nemůže uzurpovat jen pro sebe.

Foto: Koláž Seznam Zprávy

Loga firem Astrafood, Hamé a dalších, které používají v názvu slova Simply Fresh.

„Simply Fresh je obecný název, stejně jako například auto, chleba či samozavíratelné dveře. Společnost Astrafood graficky ztvárnila pečeť s unikátní nezaměnitelnou grafikou, kde je uvedena naše společnost a jiné slovní názvy a slova Simply Fresh jsou jen jako doplněk,“ říká Tomáš Skácel, majitel společnosti.

Slovní spojení Simply Fresh využívá ve svém názvu ve světě několik firem, například velkoobchod s čerstvými výrobky, síť obchodů či kanadský producent čerstvých mořských pochoutek. „Vzhledem k faktu, že obecné slovní spojení používá spousta světových firem, věřím, že soudní spor, který byl proti nám zahájen, vyhrajeme,“ konstatuje Skácel.

Astrafood vnímá, že Hamé patrně bere používání stejných slov v názvu jako nekalou soutěž. To však její majitel odmítá.

„Neměli jsme a nemáme ambice jakkoliv nekale soupeřit s konkurencí. Konkurence nás naopak motivuje k větší kreativitě a promyšlené strategii,“ dodává Skácel s tím, že slova Simply Fresh využívají jen jako součást názvu pro jednu řadu výrobků odlišných od Hamé. Na další výrobky, jako jsou chlazená jídla či sladké dorty, využívají jiné firemní značky.

Hamé se už nechce více ke sporu vyjadřovat. „Jelikož soudní řízení probíhá, nebudeme tuto záležitost blíže komentovat,“ dodává mluvčí skupiny Orkla Linka.

Podle patentového zástupce Jana Vobořila je obecně při volbě ochranné známky vhodné zvolit takové označení, které se bude výrazně lišit od dřívějších ochranných známek a zároveň bude vystihovat výrobek či jeho výrobce.

„Nejjednodušší je udělat si rešerši v databázích Úřadu průmyslového vlastnictví nebo se obrátit přímo na odborníky v oblasti průmyslového vlastnictví, kteří s volbou správné formy ochranné známky pomohou,“ radí Vobořil.

Podle něj však obecně také platí to, že se mnoho výrobců v současné velké konkurenci na trhu snaží zaregistrovat ochrannou známku, která je složena ze slov používaných v běžné řeči pro označení konkrétního výrobku, a zabránit tím ostatním výrobcům toto označení používat.

„Na druhé straně se tomu trendu snaží patentové úřady zabránit, protože monopolizování obecného označení jde proti principu existence ochranných známek, tedy odlišit výrobky na trhu,“ dodává Vobořil.

Orkla, vlastnící Hamé, se v roce 2016 pokusila získat ochranu značky Simply Fresh Quality Food také pro celou Evropskou unii. To jí však patentový úřad zamítl.

Spory o značky jsou mezi firmami časté. Samotná firma Hamé například v roce 2013 vyhrála spor o paštiky, které v Rusku padělala firma Ruzkom. Sport se táhl několik let a nakonec musela ruská firma stáhnout své falzifikáty z trhu a zaplatit Hamé pokutu v přepočtu přes pět milionů korun.

Paštikový spor byl tehdy okořeněn testem těchto výrobků v ruské celostátní televizi 1TV, který na anonymním vzorku paštik prováděl bývalý sovětský kosmonaut Alexandr Pavlovič Alexandrov a výrobek Hamé označil jako nejlepší ze všech.

Na konci října pobouřilo mnohem výrobců i zákazníků dění v Evropském parlamentu, který odhlasoval, že slovo hamburger nepatří jen masovým výrobkům, ale mohou tak být označovány i jeho vegetariánské varianty.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované