Hlavní obsah

Hosté z ciziny se k nám bojí, říkají pořadatelé a připravují se na restrikce

Foto: Pixabay

Ilustrační foto.

Reklama

Zakázky na organizaci kulturních akcí jsou oproti době před pandemií na čtvrtině. A bude hůř, bojí se firmy, které na „event marketingu“ postavily svůj byznys. Organizátoři i značky se bojí podzimu a počítají s dalšími překážkami.

Článek

V roce 2020 se objem financí v segmentu kulturních, společenských a sportovních akcí meziročně propadl o 90 procent. Letos je výše zakázek oproti době před pandemií koronaviru asi čtvrtinová. Z tohoto důvodu výrazně klesl také objem peněz vložený do takzvaného event marketingu. Organizátoři i značky se obávají podzimu a při plánování akcí už raději berou v úvahu, že do cesty mohou přijít další vládní restrikce.

Nejistota z blízké budoucnosti, nižší rozpočty a obavy návštěvníků z nákazy ztěžují přípravy kulturních, sportovních i oborových akcí. Právě tento segment pandemie koronaviru zasáhla doslova ničivě – a to jak organizátory, tak také firmy, které eventy využívají k vlastní propagaci.

V roce 2019 se v tomto sektoru (široké pojetí celého segmentu eventů) v Česku protočilo kolem 100 miliard korun. O rok později (v období leden–srpen) spadl objem financí o 90 procent. Ani po roce se situace nezlepšila.

Podle předsedy České eventové asociace Víta Rozehnala se objem zakázek v tomto sektoru nachází zhruba na čtvrtině v porovnání s rokem 2019. „Rozpočty na event marketing jsou v letošním roce seškrtané. Navíc byla velká část festivalů znovu přesunuta nebo úplně zrušena, což znemožňuje realizovat obvykle největší část festivalových aktivací,“ vysvětluje Rozehnal.

Pořadatelé kulturních akcí kvůli aktuálním restrikcím spojeným s cestováním navíc řeší řadu problémů. „Nejvíce bojujeme s domlouváním zahraničních umělců, protože někteří nechtějí do Česka v současnosti jezdit. Nevyplatí se jim podstupovat testování, riskovat karanténu a další povinnosti s tím spojené,“ říká Ondřej Vrba, marketingový ředitel agentury Beatworx, která stojí za organizací velkého mezinárodního hudebního festivalu Let It Roll.

Lidé se z pochopitelných důvodů bojí nakupovat vstupenky, takže do poslední chvíle nevíte, jak velký je o akci zájem.
Ondřej Vrba, marketingový ředitel agentury Beatworx

Zároveň dodává, že je nutné se rychle přizpůsobit změně nákupního chování. „Pozorujeme velkou změnu v křivce prodejů. Lidé se z pochopitelných důvodů bojí nakupovat vstupenky, takže do poslední chvíle nevíte, jak velký je o akci zájem. Na druhou stranu dokážete lépe rozeznat skalní fanoušky – pravé srdcaře, kteří si lístky koupí za každou cenu,“ dodává Vrba.

I přesto však existují akce, které se uskuteční. I když v omezeném režimu. Mezi ně patří například některé letní hudební festivaly. Ty se potýkají s odlivem tradičních partnerů.

„Někteří dlouholetí partneři se nám pro letošní rok omluvili. Řada z nich bojovala s krizí, což zapříčinilo snížení rozpočtů na sponzoring. Na druhou stranu, získali jsme zase pár nových, kterým se v době pandemie dařilo. Situace tedy není rozhodně jednoduchá, ale pevně věřím, že to zvládneme,“ uzavírá marketingový ředitel agentury Beatworx.

Jeho slova potvrzuje také ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica. „Od našich členských agentur víme, že pořadatelé akcí, promotéři i samotné značky žijí ve strachu z podzimního lockdownu. Kromě přípravy eventů v běžném modelu se automaticky připravují na restrikce a to, že pořádání hromadných akcí nebude možné.“

Hlavica zároveň dodává, že firmy, které eventy zpravidla využívají pro své vlastní zviditelnění, mají v případě zrušených akcí dvě možnosti. „Podle našich informací plánuje část z nich přesměrovat finance do jiných forem komunikace a marketingu, některé značky naopak plánují peníze ušetřit“.

Asociace komunikačních agentur

AKA je organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury.

Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci.

Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.

Podzim s velkým otazníkem

Sportovní akce bez diváků znemožňují většinu větších kampaní tradičních sportovních sponzorů. Nedávné fotbalové Euro i olympiáda měly o poznání vlažnější marketing. A nejde jen o něj. Pro nápojové značky jsou festivaly a sportovní utkání také důležitým nástrojem přímého prodeje.

Na podzim se obvykle rozbíhá kongresová sezóna. Také ta bude významně ochromena a důsledky pocítí i městské rozpočty. Praha například bývá vyhledávaným kongresovým centrem. On-line nebo hybridní kongresy teď dělají plánům na rozvoj tohoto odvětví čáru přes rozpočet. Pro „byznys to byznys“ značky znamená útlum konferencí a veletrhů omezení jednoho z důležitých způsobů oslovení zákazníků a odborníků. Ministerstvo průmyslu a obchodu například reaguje přesměrováním podpory českého exportu do on-line prezentací exportérů.

Silné a strategicky podporované značky jsou odolnější.
Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních agentur

Přes omezené rozpočty firmy budou investovat do podpory svých značek. „Firmy si během pandemie ověřily, jak důležitá je hodnota značky. Silné a strategicky podporované značky jsou odolnější. Lidé se více než kdy jindy rozhodovali, u koho nakoupí. A preferovali právě značky, které znají a mají o nich dobré mínění,“ dodává Hlavica.

Reklama

Související témata:

Doporučované