Hlavní obsah

IT pravěk v Boeingu. Klíčové aktualizace pro 747 nosí technik na disketě

Foto: Unsplash

Do minulého roku diskety využívala i americká armáda k obsluze jaderného zbraňového systému.

Reklama

Bezpečnostní společnost odhalila, že u letadel typu Boeing 747-400 se stále využívají diskety k nahrávání navigačních databází. Úložné médium, které bylo vytlačeno na počátku tisíciletí, ale přežívá i v jiných odvětví.

Článek

Disketa, floppy disk či pružný disk. Kus technologie, které mladší generace znají maximálně z vyprávění či jako ikonu pro ukládání v uživatelských rozhraních některých programů. Jedné z nejdéle sloužících úložných technologií se ale v některých odvětví stále daří.

Například u letadel typu Boeing 747-400, jak informoval jako první web The Register.

Osm disket za měsíc

Pomocí disket se nahrávají kritické aktualizace navigačních systémů u těchto letadel, která byla poprvé představena v 80. letech minulého století, uvedla společnost Pen Test Partners, jež se zabývá kyberbezpečností.

Firma své zjištění odhalila na každoroční konferenci o počítačové bezpečnosti DEF CON, na které ukázala svou prohlídku odstaveným letadlem British Airways. Za normálních okolností letecké společnosti bezpečnostním firmám náhled do vnitřností svých strojů neposkytují, ale britský dopravce učinil pro Pen Test Partners v době koronavirové pandemie výjimku.

A ta v kokpitu objevila mechaniku na diskety, bez které se neobejdou nezbytné aktualizace navigačního systému. „Tahle databáze musí být aktualizována každých 28 dní, to musí být pro inženýry docela namáhavá návštěva,“ říká Alex Lomas z Pen Test Partners ve videu pouštěném na konferenci. Samotná jednotka pro diskety je normálně zamčená za bezpečnostním panelem.

Podle webu The Verge ale 3,5palcové diskety využívá i letadlo Boeing 737. Podle zprávy Aviation Today z roku 2014 se databáze neustále zvětšují, a tak některé aerolinie od disket upouštějí, ale jiné jim zůstávají stále věrné.

U těchto „věrných“ společností musí každý měsíc inženýr vzít okolo osmi disket s novými daty a všechny je nahrát do operačního systému letadla. I po šesti letech po prvním reportu z Aviation Today existuje stále nezanedbatelné množství aerolinií, které diskety využívají, jak informuje na svém webu.

Nemrtvé diskety

Boeing 747-400 není ale jediné místo, kde disketa stále přežívala. Například až minulý rok přestala armáda Spojených států využívat diskety ke spravování svého jaderného zbraňového systému, jak informoval web Gizmodo. Mezinárodní vesmírná stanice ISS má na své palubě mnoho disket, jak na svém twitterovém účtě ukázal astronaut Alexander Gerst. A před dvěma lety psal hudební web Rolling Stones o oživení disket na hudební scéně díky nostalgii a retro vlně diskety.

Ale přechod k moderním technologiím automaticky neznamená lepší. Boeing 737 Max byl obsluhován pokročilým počítačovým systémem, ale stačila pouze malá chyba v softwaru ke dvěma katastrofickým zřícením. Až ke konci minulého měsíce se Boeing vrátil k výrobě 737 Max, která musela být kvůli neštěstím pozastavena.

Bezpečnost patří v letectví k obzvláště zkoumaným oblastem, a to i u systémů, které mají zabavit pasažéry během dlouhých letů. I tam totiž hrozí riziko, jak prokázal minulý rok profesor kyberbezpečnosti na University of the West of Scotland Hector Marco Gisbert. Připojil USB myš k systému a dokázal tím rozhodit celou zábavní soustavu u svého sedadla.

Reklama

Doporučované