Hlavní obsah

Jak chtějí létat bez pilotů? Provozovatel letecké záchranky odmítá vládní plán

 

Reklama

Vládní experti navrhli, aby si stát za miliardy pořídil vrtulníky, které by létaly po roce 2020 ze všech deseti tuzemských základen.

Článek

Stání podnik, který by se měl po roce 2020 starat o leteckou záchranku, nemůže podle současného provozovatele, soukromé společnosti DSA fungovat.

Vládní experti, jak již Seznam popsal, navrhli, aby si stát za 1,6 miliardy pořídil vrtulníky, které by létaly ze všech deseti tuzemských základen. Dnes létá armáda a policie pouze ze dvou, o zbytek se starají soukromé společnosti. Těm za osm let do konce letošního roku bude vyplaceno přes 3,2 miliardy korun.

Místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček uvedl, že již v současné době má armáda a policie nedostatek pilotů a dalších pracovníků. A je podle něj nereálné, aby po roce 2020 mohly záchranářské vrtulníky létat bez pomoci soukromých firem.

„Vycvičit je za tak krátkou dobu nelze,“ řekl Tuček. „Je to stejné, jako když postavíte nemocnici bez personálu, bude kvalitní?“ doplnil.

Armáda říká, že pro ni je reálné, aby se po roce 2020 starala pouze o jednu základnu v Líních u Plzně. „Zajištění letecké záchranné služby armádou v celé České republice po roce 2020 není reálnou a ekonomicky výhodnou variantou,“ uvedl mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek.

Firma má přijít o miliardový byznys

Zástupce soukromé letecké záchranky navíc tvrdí, že plán vládních expertů může dojít k precedentu, kdy bude zlikvidován funkční systém. V případě, že státní podnik vznikne, přijde firma DSA o významný přísun peněz. Firma kvůli tomu prý neskončí.

„DSA má mnoho aktivit v letectví, takže bude fungovat nadále. Otázkou je spíš, jak a v jaké kvalitě bude zajištěna letecká záchranná služba v České republice,“ podotkl Tuček.

Podle dokumentu, který Seznam získal, chce stát kvůli tomu nakoupit vrtulníky za více než 1,6 miliardy korun. Další desítky milionů by stála servisní auta, vybavení základen nebo oblečení pro piloty a techniky. Mzdy vedení, leteckého personálu a jejich výcvik či provoz vrtulníků by stát přišly každý rok na nejméně 360 milionů korun.

Foto: Radek Nohl

Kolik budou stát nové vrtulníky?

Plán na založení státního podniku vznikl v expertní skupině, ve které usedli zástupci Asociace krajů, ministerstev zdravotnictví, financí, vnitra a Úřadu vlády. Až na výjimku podporovala změnu většina členů.

„Kraje si uměly představit neziskovou organizaci, to nebylo přijato. Kraje byly se současným zajištěním spokojeny,“ uvedl hejtman Vysočiny Jiří Běhounek, který za Asociaci krajů ČR v sedmičlenné vládní skupině seděl.

Mezi roky 2017 až 2020 se o leteckou záchrannou službu mají starat vedle policie a armády ještě tři soukromé firmy: DSA, Air Transport Europe a Helikopter Air Transport.

Reklama

Doporučované