Hlavní obsah

Covid kosí kavárny. V boji o zákazníky zkoušejí nové služby

Foto: Starbucks, Seznam Zprávy

„Přijedu v malém modrém autíčku. Přineste mi do něj prosím za 10 minut jedno café latté.“ Zhruba takto si jde nyní objednat kávu v Praze a Brně.

Reklama

28. 2. 14:00

Pandemie drtí kavárenský byznys. Tržby řetězců padají o desítky procent. Kavárny přehodnocují své podnikání a navzdory ztrátám rozvíjejí nové služby, protože nechtějí přijít o zákazníky.

Článek

Covid ždímá kavárny do poslední kapky. Nekompromisně rozhoduje o tom, které má cenu držet v režimu otevřeného okénka a které je nutné uspat, protože k nim chodí málo zákazníků. Přesto se i v této době snaží řetězce rozvíjet své služby, a dokonce otevírat nové pobočky.

Na kávu přímo do auta vsadila síť Starbucks, která loni v listopadu spustila na pobočce Homepark Zličín takzvaný Parking Pickup. Funguje tak, že si zákazníci přes mobilní aplikaci předem objednají kávu nebo občerstvení, zaplatí online a za chvíli na určeném místě vyzvednete svou kávu, aniž byste museli vystoupit z auta. K objednávce se hodí připsat, jakou barvu a značku vůz má, aby ho obsluha snadno našla.

Služba, která vznikla ve Spojených státech v roce 2018 pro ty, co mají rádi kávu „on-the-go“, dnes funguje v USA a Kanadě na 800 pobočkách. Podle produktového manažera Michala Holotíka si i v Česku rychle našla své příznivce.

„První ohlasy od zákazníků jsou veskrze pozitivní. Začátkem ledna jsme službu zprovoznili i v pobočce Brno Campus. Spuštění v Česku bylo zároveň první v rámci regionu a inspirovalo další země – Polsko a Maďarsko. Plány na rozvoj této služby budou záviset na možnostech konkrétních lokalit a samozřejmě zájmu našich zákazníků,“ přibližuje plány na další rozšíření nového způsobu objednávání Holotík.

Starbucks, který patří do restaurační skupiny AmRest Holdings SE, nyní funguje v režimu výdejového okénka nebo formou koridorů na 43 místech. Devět jich uspal, konkrétně se jedná o pobočky Praha Fashion Arena, Praha Karlova, Praha Újezd, Praha Palladium, Praha Hrad, Praha POP Style Outlet, Brno Olympia a Znojmo Freeport.

„Tyto pobočky byly dočasně uzavřeny, jelikož se nacházejí v místech, kde došlo k dramatickému odlivu zákazníků, například v turisticky exponovaných lokalitách nebo velkých obchodních domech. V žádném případě se však nejedná o trvalé uzavření a zrušení provozoven,“ upozorňuje produktový manažer pro Česko a Slovensko Holotík.

Kavárenská síť má v Česku ve svém portfoliu 51 poboček. Dvě otevřel loni v létě, kdy se na chvíli uvolnila protiepidemická opatření, a to v obchodním centru Galerie Harfa na Praze 9 a ve zcela novém regionu – Karlových Varech. K letošním plánům na další rozvoj poboček se Starbucks nevyjádřil, pouze uvedl, že se mu postupně podařilo zavést roznáškovou službu ve většině velkých měst pomocí společností Dámejídlo či Wolt.

I přes zavření části poboček Costa otevírá nové

Další kavárenský řetězec, Costa Coffee, uzamkl na přelomu roku polovinu svých poboček – těch, jejichž provoz generoval větší ztrátu než při dočasném uzavření. Celkově je nyní k ledu uloženo 27 kaváren, hlavně v Praze, ale třeba i v Liberci, v Teplicích, Olomouci, Plzni či Ostravě. Osmadvacet jich funguje na principu výdejového okénka. Zajímavé je, že ačkoliv má firma velkou část svých poboček zmražených, přesto se pouští do otevírání nových.

„V březnu se chystáme otevřít dvě nové kavárny. V galerii Fénix na Václavském náměstí a v obchodním centru Spektrum v Praze Čestlicích. O tyto lokality jsme se dlouhodobě zajímali. Již nyní mohu také říci, že letos nezůstaneme pouze u dvou nových kaváren, ale bude jich víc,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys šéf kaváren Costa Coffee ČR Aleš Fránek.

Společnost, která prodává na světě kávu 50 let, zkouší také letos od ledna distribuovat kávu pomocí kurýrů Wolt, a to na šesti místech v Praze a nově i na jednom v Brně. „Je evidentní, že zájem zákazníků o doručení našich produktů vzhledem k vývoji pandemie roste. Nicméně aktuálně tvoří tyto objednávky méně než 10 procent z celkového počtu transakcí,“ uvedl k dopadům rozvozu na příjmy firmy Fránek. Loni se firmě kvůli covidu propadly tržby v meziročním porovnání o 85 procent.

Řetězec se také snaží zvýšit odbyt svých káv pomocí novinky „přeskoč frontu“, který umožňuje objednat si kávu dopředu na konkrétní místo, a pak si ji bez čekání vyzvednout. Službu v rámci pilotního projektu spustila v únoru na šesti místech v Praze a na jednom v Brně. Až program vyhodnotí, bude se rozhodovat, zda ho rozšíří dál.

Další z větších kavárenských řetězců Cross Cafe uzavřel v polovině února všech svých pět poboček v Praze. „Hlavní město je v současné chvíli nejvíce postiženo odlivem turistů, absencí kancelářských pracovníků a stejně tak studentů, kteří jsou našimi stěžejními hosty. Musíme konstatovat, že podpora vlády ČR zdaleka nepokrývá naše náklady, a proto jsme bohužel nuceni s výše zmíněným výhledem učinit takto zásadní rozhodnutí,“ uvedla firma na svých internetových stránkách.

V provozu tak zůstalo 19 jejich poboček, a to v Plzni, Železné Rudě, Ostravě, Olomouci, Liberci, Havířově, Hradci Králové, Pardubicích, Berouně a Táboře.

Ačkoliv kavárenský trh prochází těžkou krizí, na atraktivních místech se snaží zachytit i v nepříznivé situaci nové firmy. Například v plzeňské části Slovany tento týden otevřela nová kavárna Kafe Smetanka. „Vznikla na strategickém místě u lesoparku Homolka a konečné tramvaje. Okolo jsou jen klasické hospody a žádná kavárna,“ řekl k tomu ČTK nájemce objektu Pavel Bechyně.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované