Hlavní obsah

Jmenování Prymuly? Skvělý marketingový tah ANO, míní politolog

Foto: vlada.cz

Nový ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO).

Reklama

Výměnou ministra zdravotnictví se podle politologů snaží premiér získat důvěru voličů zpět.

Článek

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) složil funkci necelé dva týdny před volbami do krajských zastupitelstev. Podle některých politologů může mít odchod mnohými kritizovaného ministra s volbami souvislost. Premiér Andrej Babiš podle nich chce před volbami ukázat, že drží otěže pevně v rukou.

„Mohla by to být snaha veřejnosti ukázat, že se premiér nebojí zbavit i vlastních lidí, když nezvládají situaci,“ míní politolog Univerzity v Hradci Králové Stanislav Myšička.

Hnutí ANO totiž sice v předvolebních průzkumech stále vede, avšak jeho popularita nyní dost zakolísala. Českou televizí v neděli zveřejněný průzkum agentury Kantar přisoudil hnutí ANO podporu 27 procent, jeho preference oproti letošnímu červnu klesly o 4,5 procentního bodu.

„Průzkumy jasně ukazují pokles preferencí ANO a zároveň dramaticky rostou počty nakažených. Andrej Babiš proto potřebuje zpět získat důvěru lidí, kteří mají z pandemie obavy, hodně jeho voličů je v rizikových skupinách,“ vysvětluje Tomáš Lebeda, vedoucí Katedry politologie Univerzity Palackého v Olomouci.

Premiér se podle něj nynější rošádou snaží napravit své dřívější chyby, které v očích svých voličů napáchal. „Strategie rychlého rozvolňování opatření a poté velmi pomalého znovuzavádění nebylo vůči voličům ANO logické. Opatření kritizovali spíš lidé, kteří hnutí ANO nevolí, voliči Andreje Babiše očekávali jiný přístup. Nevím, jestli si to Andrej Babiš a jeho marketingoví poradci neuvědomovali?“ ptá se Lebeda.

Samotné odvolání ministra zdravotnictví by podle něj však ke znovuzískání důvěry voličů nestačilo, důležité bylo jméno jeho nástupce. Lebeda jmenování Romana Prymuly považuje za skvělý marketingový i předvolební tah. „Roman Prymula byl symbolem dobře zvládnuté první vlny epidemie na jaře. Jeho jmenování důvěru u části lidí obnovit může.“

Adam Vojtěch tak podle politologů posloužil jako obětní beránek na vylepšení premiérovy image. „Myslím, že ministr Vojtěch byl premiérovým otloukánkem, nyní se stal obětním beránkem. Jednal správně, když prosazoval přísnější hygienická opatření, premiér se však chtěl zalíbit lidu, čímž k současnému stavu hodně napomohl,“ řekl ČTK Josef Mlejnek z Fakulty sociálních věd UK.

Hradecký politolog Myšička však upozorňuje i na fakt, že hnutí ANO se už dostalo ke svému stropu podpory a nemá tak mnoho prostoru pro posilování své voličské základny. „Skupina, která ANO nevolí, tedy většinou lidé mladší a vzdělanější, je nezačne ve velkém volit jen proto, že vláda koronakrizi předtím zvládla. A podobné je to i u příznivců, kteří sice vidí chybné kroky vlády, o kterých i diskutují, ale podporovat ANO kvůli tomu nepřestanou,“ vysvětluje.

Hnutí ANO podle výše zmiňovaného průzkumu Kantaru přišlo zejména o voliče střední generace s vyšším a středním vzděláním. Mezi důvody patřila i chaotická komunikace vlády v zavádění a rušení protiepidemických opatření.

Reklama

Doporučované