Hlavní obsah

Jumbo Jetům odzvonilo. Boeing 747 se přestane vyrábět

Foto: Keystone France / Getty Images

Výroba legendárních dvoupatrových letounů Boeing 747 bude minulostí.

Po padesáti letech Boeing oznámil konec výroby svého největšího dálkového dopravního a nákladního letounu. Na nebi přetrvá už jen existující flotila Boeingů 747, další se vyrábět nebudou. Není o ně zájem.

Článek

Tohoto okamžiku se nadšenci do civilního letectví dlouho obávali. Americký výrobce letadel ukončí výrobu letadla Boeing 747, přezdívaného také Jumbo Jet. Poslední model opustí továrnu u Seattlu asi za dva roky. Přestože se ale nové obří letouny už rodit nebudou, brázdit oblohu budou i nadále.

Podle agentury Bloomberg zatím strojírenská firma o plánech na ukončení výroby své zaměstnance neinformovala.

Společnost vyrábí Jumbo Jety už půl století. Poprvé vzlétly v roce 1970 na lince z New Yorku do Londýna. Během několika dekád se těchto letounů vyrobilo přes 1 550 – využívaly je například aerolinky British Airways, Lufthansa, Qantas nebo China Airlines.

+4

V posledním desetiletí však zájem o Boeing 747 mizel. Úbytek poptávky měl na svědomí mimo jiné nástup konkurenčního Airbusu A380, který je aktuálně největším dopravním letounem k přepravě cestujících. Také francouzsko-německo-britský výrobce však oznámil už dříve, že postupně bude ukončovat výrobu A380 kvůli nízkému zájmu. Poslední vyrobí příští rok.

Boeing 747 prošel řadou vylepšení a vyrábělo se několik různých variant. První byla označena 747-100, následovaly 200, 300 a model 400, který byl nejobvyklejší verzí ve službě.

V roce 2010 Boeing představil nejnovější verzi 747-8. Poslední Jumbo Jet má prodloužený trup, dvě patra a větší kapacitu míst. Dokáže tak přepravit až 467 cestujících.

Kvůli útlumu cestovního ruchu během koronavirové pandemie zasáhla výrobce letadel krize. Aerolinky rušily zakázky a obě největší společnosti musely v rámci úsporných opatření propouštět. Airbus tento týden hodlá propustit 15 000 pracovníků, což je asi 10 procent míst. Stejný díl pracovní síly chce zrušit i Boeing. U amerického výrobce to znamená přibližně 16 000 zaměstnanců.

Letecká společnost Airbus uvedla, že s návratem letecké přepravy na úroveň, na které se nacházela před příchodem koronavirové krize, nepočítá dříve než v roce 2023. Varovala však, že by to mohlo být až v roce 2025.

Doporučované