Hlavní obsah

Maturita bez losování otázek. Zkouška se mění na středoškolskou „bakalářku“

Foto: Gumpanat, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Místo odpovědí na maturitní otázky v jednotlivých předmětech, žáci zpracují a obhájí komplexní absolventskou práci. Tahle novinka se poslední čtyři roky zkouší a letos by se měla schválit jako možnost pro všechny střední školy.

Článek

Na frýdecko-místecké střední průmyslové škole a obchodní akademii bude letos skupina žáků maturovat bez toho, že by si losovali otázky ze školních předmětů. Projdou pouze státními testy, které právě v pátek začínají, ústní zkoušku z češtiny a obhájí svou komplexní absolventskou práci.

Je to vlastně taková středoškolská „bakalářka“, ve které žáci propojují teoretické a praktické znalosti. Abychom byli konkrétní, jedním takovým tématem je na frýdecko-místecké střední škole třeba „Automatizovaná obsluha CNC frézky robotickým ramenem“.

Práci studenti obhajují před komisí

„Do pilotního ověřování jsme vstoupili hned v počátku, protože na naší škole je běžné, že žáci realizují praktickou maturitní zkoušku formou dlouhodobých maturitních prací s obhajobou před maturitní komisí. Vidím v tom velký smysl, protože maturanti tak komplexně propojují souvislosti napříč jednotlivými obory,“ říká Martin Tobiáš, ředitel Střední průmyslové školy a Obchodní akademie Frýdek-Místek, kde loni tímto způsobem maturovalo 15 žáků.

Žáci vymyslí, jak konkrétní téma zpracovat, vyřeší ho, sepíšou o něm práci a tu pak obhájí před komisí. Pokud se jim to podaří, získají maturitu. Velkou roli v tomto hraje i spolupráce s firmami, které se na řešení komplexní práce podílí.

Komplexní absolventskou práci ale zatím nemůže využít každá škola. Zatím se stále pilotuje, i když už od roku 2021. V tomto školním roce maturitu tímto způsobem skládají žáci na 14 středních školách od Plzně až po Frýdek-Místek.

„Beru to jako jednu z velmi dobrých variant, jak složit maturitní zkoušku. Rozhodně se to ale nehodí pro každého žáka,“ vysvětluje ředitelka Střední školy ESOZ Chomutov Lenka Demjanová.

Nový způsob maturitu by se už ale brzo mohl rozšířit na všechny střední školy v Česku. Novela zákona, která to chce umožnit, čeká ve Sněmovně na finální schválení.

Ideální pro aktivní žáky

To ale neznamená, že se komplexní absolventská práce nově stane nějakou povinnou formou maturitní zkoušky. Půjde jen o možnost, kterou ředitel bude smět ve své střední škole maturantům nabízet.

„Krásně to propojuje teoretickou a praktickou část. Kdybych maturoval teď, tak bych do toho rozhodně šel,“ dodává Kamil Hégr, ředitel Hotelové školy Vincenze Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník.

Ředitelé, kteří nový způsob maturit zkoušeli a se kterými Seznam Zprávy hovořily, si změnu velmi pochvalují. Upozorňují ale zároveň na to, že komplexní absolventská práce rozhodně není pro všechny žáky ani školy.

„Je to ideální možnost pro aktivní maturanty, kteří umí prakticky pracovat. A třeba zase nejsou tak zdatní v tom, aby se naučili sto otázek k maturitě,“ přibližuje Hégr.

Ministerstvo školství ani nepředpokládá, že by tuhle možnost nabízely všechny střední školy v republice. Nemá tedy ani žádné cílové procento škol, ke kterému by se po plánovaném zavedení změny mělo ideálně dojít.

„Umožnění tohoto způsobu vykonání maturitní zkoušky je plně v kompetenci ředitele školy, který nejlépe zná své žáky, pedagogický sbor a možnosti školy. Ředitel by měl zvážit, zda má škola dostatečné personální a materiální zdroje pro kvalitní vedení a hodnocení takových prací, a zda je o tento způsob maturitní zkoušky mezi žáky zájem,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva školství Veronika Lucká Loosová.

Ministerstvo proto vidí novinku jako jednu z možností, jak zatraktivnit a zefektivnit maturitní zkoušku, zejména v odborném vzdělávání.

„Školní část maturit je vhodná k tomu, aby ji školy využívaly k profilaci a jako nástroj pro ověřování širokého spektra kompetencí žáků,“ podporuje tuhle novou formu maturitní zkoušky také analytička informačního centra o vzdělávání EDUin Nikola Šrámková.

Kromě této změny ale novela školského zákona přináší ještě další novinku pro maturanty. Už dnes je možné část nebo celou školní zkoušku z cizího jazyka nahradit standardizovaným jazykovým certifikátem. Nově se tahle možnost ještě rozšíří. Pilotuje se například nahrazení části maturitních zkoušek mezinárodně uznávanými certifikáty v informačních technologiích.

Doporučované