Hlavní obsah

Kdo se dostane na stadion jako první, nevíme, hlásí mluvčí Slavie Býček

Foto: Profimedia.cz

Rozhovor s ředitelem marketingu, PR a zároveň tiskovým mluvčím Slavie Praha Michalem Býčkem.

Reklama

Slavia po vzoru bundesligových týmů zavedla možnost koupě vlastní kartonové podobizny na stadion. Kam putují peníze, které akce vydělá, kdy se fanoušci vrátí na stadiony a kdo z nich dostane přednost?

Článek

Mým dnešním hostem ve studiu Seznam Zpráv je Michal Býček, ředitel marketingu, PR a také tiskový mluvčí Slavie Praha. Předpokládám, že v Edenu a v jeho nejbližším okolí musí být po víkendu velmi dobrá nálada, ne?

Já předpokládám a doufám také. Povedlo se nám zvítězit v sobotu nad Jabloncem vysokým rozdílem a obecně po té pauze máme za sebou dva poměrně dobré zápasy, takže věřím, že nálada po té sportovní části je samozřejmě dobrá. Nicméně asi nám všem chybí fanoušci na stadionu. K tomu se asi ještě dostaneme, ale po té sportovní stránce bych řekl, že nálada je velmi dobrá.

Když se ale podíváme i trošičku za roh, to znamená třeba na tu zdravotní situaci, respektive prevenci, tak vy také musíte procházet nejenom hráči, ale i management testy. A to tak, že relativně často. Jak dlouho trvá, než se test opakuje?

Tak původně jsme měli mít před zahájením restartu Fortuna ligy pouze dva testy, ale tím, že se u nás našel jeden pozitivní nález, jsme v tuhle chvíli absolvovali už testy tři a v pondělí jsme absolvovali čtvrtý. Byl to test nařízený hygienou. Takže není to nic příjemného, ale bereme to jako takové nutné zlo. Je to taková jistota, že se to nešíří dál, a i pro ty kluky je to informace, jak vlastně na tom jsou.

Už jste mluvil o divácích, kteří chybí. Na druhou stranu, když jsem sledoval přenos z vašeho zápasu proti Jablonci, tak ono to vizuálně vypadalo vlastně velmi hezky. Tribuny byly krásně připraveny a vy jste začali s něčím, co už se objevilo v Německu před několika týdny. Že si divák může koupit svoje místo a umístit na něj vlastně kartonovou figuru. Kdy vás to napadlo?

My jsme se už během té pauzy samozřejmě bavili, co by se dalo dělat v případě, že by se začalo hrát bez diváků. Samozřejmě chodily různé zprávy ze zahraničí, které člověk logicky a přirozeně bere jako inspiraci. V Německu se to povedlo velmi dobře a my jsme se rozhodli ve spolupráce s naším jedním velkým partnerem, společností Fortuna, že do toho půjdeme společně. Dali jsme tuhle možnost fanouškům, aby nás nějakým způsobem podpořili i v téhle době, a myslím si, že se to docela ujalo. V tuhle chvíli je zhruba polovina kapacity zabrána fanoušky, to znamená, že jestli původní tisícovka byla v grafice hráčů, tak nyní má své místo na stadionu zhruba pět set lidí. Samozřejmě ta možnost se nabízí i nadále. Bude to na stadionu do té doby, dokud tam nebudou moci skuteční fanoušci.

A jak dlouho to trvá, než zájemce uvidí svoji podobiznu v hledišti? Od chvíle kdy se s vámi spojí? A také ještě druhá věc, na kolik ho to přijde?

Ta cena, tím začnu, je 499 Kč, tuším. Zhruba polovina jsou náklady na tu figurínu a druhá polovina půjde na klubovou akademii. A co se týče toho času, tak by to mělo být vždycky na ten další domácí zápas. Samozřejmě když si to někdo zaregistruje nebo když si to někdo objedná v den zápasu, tak stihnout to do toho utkání je velice složité, ale věřím, že ti, kteří si to objednali maximálně den před zápasem, se tam případně všichni našli. V televizi nebo na fotografiích.

Museli jste nějak narychlo shánět nějakého výrobce kartonů? Nebo těch podložek, na které se dá potom podobizna umístit?

My jsme to začali řešit poměrně záhy, ještě než se vlastně liga rozjela, takže tohle všechno jsme měli pokryté zavčas.

Blíží se zápas s Plzní. Říkám si, jestli neuvažovat i o něčem takovém, s čím přišli Plzeňané. Totiž autokino. Parkoviště by v Edenu bylo.

Bavíme se o tom, úplně ne asi v Edenu, protože plocha sice před stadionem je, ale ty prostory nejsou úplně ideální. Jsme v kontaktu s různými prostory v blízkosti stadionu. Na druhou stranu dneska zrovna jsme na to koukali a předpověď na neděli není úplně ideální. Samozřejmě v autě by to nevadilo, ale nevím, do jaké míry by ten zážitek byl ze zápasu pozitivní, kdyby člověk musel během utkání neustále zapínat stěrače. Ale bavíme se o tom, uvidíme, jestli do toho půjdeme, nebo ne. Bude hodně záležet na tom počasí.

To, že diváci nepřicházejí na tribuny, je samozřejmě nepříjemné pro hráče, pro novináře, pro všechny, kteří mají fotbal rádi, ale je to nutnost, která teď prostě fotbal svazuje. A já si zároveň říkám, že pro vás to může být i jistá úleva v tom, že přece jen organizace každého zápasu stojí poměrně dost peněz a podílí se na ní relativně velká armáda lidí. Dá se nějak specifikovat, jestli je pro vás finančně, teď jde jenom o peníze, výhodnější hrát bez lidí a nemít tuto službu, nebo brát peníze ze vstupného?

Samozřejmě je pro nás finančně, ale i po všech ostatních stránkách výhodnější hrát s fanoušky. Bohužel v tuhle chvíli nemáme zisk ze vstupného. Do budoucna samozřejmě i to, že fanoušci nebudou moci být s námi, budeme nějakým způsobem chtít vynahradit, takže finančně je pro nás určitě lepší, aby na stadionu fanoušci s námi byli. A vlastně nejen finančně, ale po všech stránkách. Bohužel to ale musíme chápat, musíme to přijmout.

A probleskují z kuloárů zprávy o tom, jak by to mělo vypadat na začátku příští sezony? Což je vlastně velmi blízko. Ono se to nezdá, ale ona už se vlastně svým způsobem nová sezona hraje teď, ale začne nový ročník ligy a je tam nějaká možnost, tendence, že by se lidé vrátili v tom normálním stavu na stadion?

Zaznamenal jsem minulý týden nějakou informaci z Polska, kde dovolili na stadion nebo do budoucna dovolí pětadvacet procent kapacity. Zaznamenal jsem nějakou informaci, že i Ligová fotbalová asociace bude chtít vstoupit do jednání o nějaké podobné možnosti. Nic oficiálního zatím samozřejmě nevíme, ale doufáme, že ta situace se natolik zlepší, že alespoň část fanoušků by se na ten stadion dostat mohla. Na druhou stranu, kdyby to byla jen část, tak pro nás, jelikož máme v tuto chvíli zhruba 12 000 permanentkářů, by to bylo velmi složité nějakým způsobem selektovat, kdo na stadion může a kdo ne. Ale uvidíme, co přinesou následující dny a týdny.

Tohle je velmi závažná otázka. Koho vybrat už teď? Když se může na stadion dostat jen několik stovek diváků, za pár dnů to bude do tisíce. Tak jak vlastně teď určit, ty půjdeš, ty nepůjdeš? Rozumím tomu, že asi ti, kteří patří mezi sponzory, mezi mecenáše, platí si třeba skybox, budou mít přednost, to asi dává logiku.

Jasně. V téhle chvíli na stadion, když jsou ta omezení na počtu tři sta, mohli pouze partneři klubu. A i ti opravdu v omezeném množství lidí. Zdaleka se nedostalo na všechny. V této formě vlastně budeme muset pokračovat i do budoucna, když se ty počty budou navyšovat. Uvidíme, do jaké míry nebo kdy přijde ten zlom, kdy na stadion budeme moci pustit i fanoušky permanentkáře. Ale máme zprávy z různých jejich skupin, že i pro ně by to bylo samozřejmě složité, kdyby mohl na stadion pouze někdo. Takže kolikrát slyšíme hlasy, že je lepší nikdo než jenom někdo.

A myslíte si, že potom by bylo lepší třeba přenechat organizaci toho, kdo by na zápas mohl přijít, přímo třeba na fanoušcích? Řekněme na Tribuně Sever, která si sama vybere nebo sama se bude snažit nějakým způsobem třeba rotovat fanoušky?

Teď bych asi nerad spekuloval, protože fakt je takový, že to je ožehavé téma. A každopádně jsem zaznamenal systémy, že kluby se dívají na permanentkáře a upřednostňují ty, kteří byli vlastně na všech zápasech, nebo koukají na jejich účast na utkání. Ale neradi bychom fanoušky nějakým způsobem selektovali. Věříme, že se to vyřeší nějak přirozeně.

Ale vy už musíte logicky koukat už o pár měsíců nebo v tomto případě možná o pár týdnů dál. Protože se Slavií se počítá, co se týče evropských pohárových soutěží. A teď je otázka, jestli už máte nějakou zprávu z UEFA. Kdy by eventuálně měla předkola začít? Kdy by se mělo hrát na té evropské úrovni?

Tak oficiální zprávu nemáme. S UEFA v kontaktu samozřejmě jsme, nicméně v tuhle chvíli žádné oficiální datum nebo stanovisko ještě vydáno nebylo. Máme zprávy, to máme asi všichni, že zhruba v srpnu by se měly dohrát evropské poháry ze sezony 2019/2020. A kdy by se pak případně rozjela předkola nebo další sezona evropských pohárů, v tuhle chvíli nevíme. Ale očekáváme, že během června by se to snad mělo nějakým způsobem rozklíčovat.

Já si říkám, právě ze své novinářské zkušenosti, že kdyby se mělo čekat až na srpen, na dohrání toho předcházejícího ročníku, tak to potom, ať už na konci srpna, nebo především v září, bude neuvěřitelný blázinec. Co se týká ligových, pohárových, ale třeba i reprezentačních zápasů.

Je to tak. My jsme obecně i ten loňský rok měli hodně nabitý, co se termínů týče. Takže víme, jak to zhruba vypadá. Bylo by to velmi složité i vzhledem k tomu, že vlastně sezona by měla skončit někdy zhruba v půlce července. Myslím si, že formát, jakým způsobem by měla začít ta další sezona, by bylo dobré rozhodnout co nejdříve, aby se na to kluby mohly nějakým způsobem připravit. I když chápu, že vzhledem k té situaci, jak jsme se bavili, je to složité.

Už jste také na to teď lehce ťukl. Vlastně v této chvíli není úplně zřejmé, jestli budou mít hráči dovolenou, nebo ne. Jestli jim bude umožněna těmi vnějšími okolnostmi. Jaká je nálada uvnitř Slavie? Třeba co se týká i trenérského týmu. Jestli by spíš preferoval, aby hráči vlastně pokračovali dál, třeba až do prosince, nebo jim ještě dát pár dnů volna v létě?

Tak vzhledem k tomu, jak jsme se bavili o těch předkolech evropských pohárů, že nás někdy na přelomu srpna čeká důležité předkolo, doufáme že o Ligu mistrů, tak samozřejmě každý odpočinek pro ty hráče je dobrý. Ale na druhou stranu teď nějaké volno měli. I hráči o tom mluví, že vlastně po tom náročném roce 2019 jim i to volno přišlo vhod. Hlavně i po té fyzické stránce, což se snad třeba i projevuje na těch výkonech. Tak uvidíme. Samozřejmě každé volno pro hráče během nebo mezi sezonami je dobré. Ale tak uvidíme, jaká bude situace, případně jak se s tím budeme muset popasovat.

Vy jste prostředník mezi klubem, tiskem a fanoušky, ale zároveň jste také člověk zodpovědný za marketing. Tak by mě ještě zajímalo, jestli se potvrzují teze, které nebyly dvakrát příznivé? Že i fotbal se bude potýkat s tím, že budou ubývat partneři. Budou ubývat sponzoři. Tím pádem bude méně peněz na provoz fotbalových klubů. Máte náznaky něčeho podobného?

Samozřejmě že s našimi partnery a sponzory jsme ve velmi úzké komunikaci. Řešíme s nimi další sezonu, a to nejen sponzorství, ale například i pronájem VIP boxů a VIP sedadel. V tuhle chvíli se snažíme, pokud to jenom trochu jde, je na fotbal dostat. Věříme, že řada z nich bude za to ráda a přijme toto naše pozvání. Zatím nemohu říct konkrétně o někom, že by nám řekl, že už s námi spolupracovat nebude. Samozřejmě jsou takové, řekněme, logické náznaky. Ale uvidíme fakt asi až ta sezona skončí. Jaké bude to zúčtování.

Já vám popřeji, ať se vám v práci daří, ať vidíme i na Slavii další dobré zápasy, protože jako fotbaloví fanoušci samozřejmě chceme vidět krásný fotbal, a doufám, že se zase brzy uslyšíme s nějakými novými informacemi, třeba i o pohárové Evropě. To byl můj dnešní host Michal Býček, ředitel marketingu a PR a také tiskový mluvčí Slavie Praha.

Moc děkuji, hezký den.

Reklama

Doporučované