Hlavní obsah

Komentář: Babišových milion chvilek pro autokracii. Nejen v dopravě

Foto: vlada.cz

Vladimír Kremlík ještě jako ministr dopravy prezentuje obchvat Bíliny, Andrej Babiš přihlíží. Snímek ze září 2019.

České dráhy nejsou příspěvkovou organizací, je to akciová společnost, která má své představenstvo, dozorčí radu i řídící výbor, který plní roli valné hromady. Firma nemůže fungovat, jak píská předseda vlády, byť je ve stoprocentním vlastnictví státu.

Článek

Když byl ještě Vladimír Kremlík ministrem dopravy, jevil se mnohým jako největší patolízal premiéra Andreje Babiše. Po vyhození z vládního křesla servilita a submisivita překvapivě vyprchala a Kremlík teď v rozhovorech i na sociální sítích „nebojácně“ poodhaluje některé starší události z vládní kuchyně a Babišovu pravou tvář.

Jedno svědectví exministra je docela závažné. V rozhovoru pro Radiožurnál popsal, jak Babiš údajně napřímo řídí šéfa Českých drah Václava Nebeského. „Měl jsem informaci od pana Nebeského, že probíhala přímá komunikace a přímé zadání úkolů,“ uvedl Kremlík k Babišovým aktivitám v oblasti železniční dopravy. A podotkl, že k němu se informace dostávaly vždy až se zpožděním.

Už si trochu zvykáme na to, že premiér přehlíží hranice resortů i kompetenční zákon. V oblasti dopravy lze připomenout, jak se loni pochlubil tím, že zarazil v hodině dvanácté chystané opravy na dálnici D1, aby nevyvolaly kolaps. Tehdy zaúkoloval nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla. Byť i toto je za hranou standardního řízení státu, není to ještě tak velký průšvih jako v případě Českých drah.

Národní železniční dopravce není příspěvkovou organizací, je to akciová společnost, která má své představenstvo, dozorčí radu i řídící výbor, jenž plní roli valné hromady. Firma nemůže fungovat, jak píská předseda vlády, byť je ve stoprocentním vlastnictví státu.

České dráhy v minulosti vydaly za miliardy korun veřejně obchodovatelné dluhopisy, do nichž investovali i velcí západní investoři. U nich musí podobné zprávy o zásazích předsedy vlády vyvolávat minimálně velkou nejistotu, spíše zděšení.

Nikdo by se nemohl divit, pokud od nich přijde žaloba a ze svých styků s premiérem se bude primárně zodpovídat představenstvo v čele s ředitelem Nebeským, jelikož se nyní rozhodně nejeví jako nezávislé. Představenstvo má reportovat dozorčí radě a valné hromadě, ne premiérovi.

Celá záležitost může mít i vliv na rating. Agentura Moody's už loni v červnu upozornila na možná rizika politických zásahů uvnitř Českých drah. A to v souvislosti s tehdejším odvoláním předchozího šéfa firmy Miroslava Kupce. Už v té době se také mluvilo o tom, že by Kupce měl nahradit Nebeský, jenž byl dříve politickým náměstkem ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové.

Mimochodem Nebeského manželka Olga na Ministerstvu pro místní rozvoj pomáhala sepisovat odpověď české strany na předběžnou auditní zprávu Evropské komise o údajném střetu zájmů Andreje Babiše. Světe, div se, právě Nebeský nakonec výběrové řízení na nového šéfa drah vyhrál.

Nejen Kremlíkovo svědectví, ale i další související informace podporují podezření, že v Českých drahách se nehraje podle ryze byznysových not. A průšvihem je i to, že Vladimír Kremlík si vše nechal až do svého vyhazovu líbit.

„Komunikace s představiteli státu neznamená řízení z jejich strany. Naopak, komunikovat se musí!“ reagují samotné České dráhy. Babiš zase argumentuje tak, že nikoho neúkoluje, mluví prý takto napřímo s každou státní firmou, považuje to za součást své práce.

Uvidíme, zda se s tímto vysvětlením smíří zahraniční investoři a ratingová agentura.

Pokud to zmíněným způsobem funguje na dopravě, jak asi na jiných resortech? I tam probíhá komunikace se státními firmami a institucemi napřímo, bez vědomí odpovědných ministrů?

Toto je bohužel pouze jeden ze střípků do celkové mozaiky. Stále jasněji se totiž ukazuje, že Andrej Babiš nechápe standardní fungování demokratického státu, roli parlamentu, dělbu moci atd. Cítí se být nadále majitelem obřího koncernu, kde každý „pod ním“ je v roli šéfa divize nebo dceřiné firmy.

Doporučované