Hlavní obsah

Komentář: Nákupní panika v zemi spokojených spotřebitelů. Cože?

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Prázdné regály jako by popíraly Babišovo „čeká nás skvělé období“.

Reklama

Andrej Babiš na Nový rok lidi povzbudil, ať dál utrácejí. Ale to ještě nevěděl o koronaviru.

Článek

Češi jsou rekordně spokojení. Zjistil to průzkum agentury STEM, která tuhle samou otázku zkoumá už od roku 1994. Takže ví, o čem mluví.

Se svým životem bylo letos v lednu spokojeno 85 procent Čechů a Češek. Před dvaceti lety jsme se dopracovali na pouhých 62 procent spokojenců.

Víc než polovina lidí, zjistili sociologové, rok 2019 hodnotí pozitivními charakteristikami jako „vše jde, jak má“, „vyrovnanost“, „vše se daří“ nebo „štěstí“.

Průzkum se konal na přelomu ledna a února 2020. To už byl koronavirus na cestě.

Když respondenti o měsíc později luxují on- i off-line samoobsluhy a skupují špagety, rýži, žrádlo pro psy a balené vody, aniž by k tomu byl nějaký důvod kromě obav z budoucnosti s koronavirem a lá chřipka, může to mít dvojí vysvětlení.

Buď jde o ty z nás, kteří si nemyslí, že všechno jde jak má a je pod kontrolou. Anebo nákupní horečku stimuluje vědomí nebezpečí, že tak blaze a spokojeně jako teď příště nebude.

Nákupní panika je záležitostí psychiky. Lidí, kteří by se po zralé racionální úvaze „pro a proti“ rozhodli, že v supermarketu nakoupí zásoby za deset tisíc, bude málo. Hrozba, že kvůli nákaze dojde na uzavírání měst a zásobování na celé dny zkolabuje, je fiktivní.

Nákupní důvod číslo 1: pojistit se před ztrátou standardu, ke kterému jsme se dopracovali. Tím, že standard je v průměru vyšší a vyšší, roste i hloubka, do které se bojíme spadnout. To podvědomě cítíme a to stojí i v pozadí prázdných, vykoupených regálů.

Což je ale obrázek, který neladí nejen s informací o spokojeném obyvatelstvu, ale ani s tím, co opakuje politik, který v zemi spokojených lidí vládne. Tak jako v idylickém novoročním projevu:

„Rosteme, bohatneme. Víc než většina zemí eurozóny a Evropské unie. Děkujeme, že nám věříte a že u nás doma utrácíte peníze a máte důvěru v naši stabilitu.“

„Hlavně do vás se naše vláda rozhodla investovat a vy nám to vracíte svou důvěrou a spotřebou.“

„Často slyšíte v médiích, že se ochlazuje světová ekonomika, že přijdou horší časy, že všechny ty plány nezvládneme. Pořád se tím někdo snaží strašit. Tak vám chci říct: Nebojte se. Nemáme se čeho bát. Čeká nás skvělé období. Jsme Česká republika, země pro budoucnost.“

Dva měsíce poté, co Andrej Babiš občanům poděkoval za utrácení peněz a důvěru ve stabilitu a ujistil, že „nás čeká skvělé období“, lidé skupují základní životní potřeby. Některé obchody omezují objemy zboží na jeden nákup. Ne koronavirová, nákupní horečka je tu – a fotky prázdných regálů nervozitu nouze prohlubují. Mohla by nastat spirála paniky.

V zemi, které se daří tak skvěle, jak říká její premiér, je taková „image nedostatku“ vyloženě nepatřičná. Jak se může stát, že „něco není“, i kdyby to bylo jen na pár hodin?

Andrej Babiš v pátek na tiskové konferenci řekl, že panice v obchodech nerozumí (ale je to správné slovo?), lidé se podle něj zásobovat potravinami nemusejí. „Není žádný důvod k panice, není důvod. Jsme připraveni.“

No ano. Ale uklidňující Babiš byl postaven před protiúkol.

Před dvěma měsíci lidi povzbuzoval k utrácení a spotřebě. Protože se nemají čeho bát, situace je perfektní. A teď si to někteří přebrali po svém. Vzali ho za slovo a jak řekl, tak utrácejí. Proč by ne, když to má vláda v rukou? A kdyby náhodou neměla, zásoby ve špajzu to jistí. Win-win.

Reklama

Doporučované