Hlavní obsah

Komiks s hejtmanem jako dárek školákům? Agitace a PR, míní kritici

Foto: Seznam Zprávy

Začátek hejtmanova komiksu.

Reklama

Komiks, jehož hlavním hrdinou je hejtman Martin Půta, dostaly tisíce prvňáků v Libereckém kraji. Opozice to považuje za nevhodnou agitaci, některým rodičům zase vadí, že školáci obdrželi také reklamní letáky.

Článek

„Milé děti, dnes je váš velký den. Poprvé přicházíte do školy a usedáte do školních lavic,“ píše se v komiksové bublině, kterou vypouští z úst kreslená postava, k níž vede šipka s popiskem „Martin Půta, hejtman Libereckého kraje“.

Hejtmanův komiks, podle mnohých kontroverzní, je součástí dárkových kufříků, které obdržely tisíce prvňáků na severu Čech. Děti v nich měly i pastelky, malé svítilny, sladkosti, omalovánky, letáky radící, jak se bezpečně dostat v městském provozu do školy, a také třeba reflexní vestu. Ostatně, celý hejtmanův komiks je věnovaný radám, jak se vyhnout rizikům číhajícím na silnicích a v ulicích.

Kritikům ale hejtmanův komiks vadí. A nesouhlasí i s další částí obsahu kufříku – s reklamními letáky různých komerčních organizací.

„Politika dělá s lidmi zvláštní věci,“ uvedl třeba lídr libereckých Zelených Jindřich Felcman. „Například nezkrotnou touhu nechat se namalovat jako komiksová postavička a vybafnout pak na prvňáky z dárkového kufříku. Na které si samozřejmě nejdřív vyberete z krajského rozpočtu půl milionu korun a nacpete ho reklamními cetkami a sladkostmi,“ dodal jízlivě.

Liberecký kraj cenu potvrdil. „Hodnota projektu je 500 tisíc korun včetně DPH za necelých 6 000 kufříků. Nebýt dalších sponzorů, byla by cena zhruba trojnásobná, tedy 1,5 milionu korun,“ vypočítal mluvčí úřadu Filip Trdla.

Partnery projektu jsou například hračkářství Dráčik a Pompo nebo liberecké Obchodní centrum Forum, které rovnou rodiče vybízí k návštěvě, a sice sloganem ‚Pomůžeme Vám vybavit děti do školy‘. Kufřík obsahuje mnoho komerčních nabídek, například poukaz na dvacetiprocentní slevu při nákupu batohu, pozvánku do pohádkové atrakce Staré Hrady, dětskou vstupenku na zápas hokejových Bílých Tygrů nebo nabídku desetiprocentní slevy při návštěvě Centra Babylon, kde je lunapark a aquapark.

V souvislosti s tím položily Seznam Zprávy krajskému úřadu dotaz, zda je etické vkládat reklamní letáky do ‚dárku‘ pro školáky, když logickou snahou jejich tvůrců je získat za pomoci jednorázové slevy nebo vstupného zdarma v dětech nové zákazníky. Hejtmanství takový pohled odmítá. „Otázka je sugestivní, již předjímá neetičnost. U zápisů do prvních tříd předškoláci od samotných učitelů dostávají drobnosti v podobě konkrétní značky grafitové tužky, pera, nebo malou hračku i papírovou taštičku s logem výrobce hraček. Liberecký kraj je i díky této zkušenosti toho názoru, že kufřík potěší nejen děti při tak velkém kroku, jakým pro ně a jejich rodiče vstup do první třídy rozhodně je. Reakce na ‚Kufříky pro prvňáčky‘ jsou dlouhodobě pozitivní jak ze strany pedagogů, rodičů, tak především dětí,“ vysvětlil mluvčí Filip Trdla.

Náplň kufříku podle Trdly zajišťuje dodavatelská společnost Yashica, která oslovuje firmy v regionu, jež přispívají na výrobu kufříků, a výměnou za to jim je nabízen prostor pro prezentaci.

Václav Hlinka z Asociace ředitelů základních škol si naopak myslí, že reklama do škol nepatří. „U nás ve škole žádné reklamní letáky nemáme a snažíme se reklamě ve školním prostředí vyhnout. Reklama zkrátka podle mého názoru do škol nepatří,“ řekl Seznam Zprávám Hlinka, který vede pražskou školu Na Líše.

Opozice: Milé děti, o vás nejde

K politické kritice kufříku se přidal i opoziční kandidát na hejtmana a někdejší liberecký primátor Jan Korytář (Změna pro lidi a krajinu). „Na prvňáčky v našem kraji vykouknul letos z komiksu hejtman Půta. Přemýšlím, kolik dětí umí první školní den číst a nakolik je komiks určen spíše rodičům a jde o politickou agitaci,“ uvedl a dodal: „Milé děti, myslím, že o vás tu nejde ani náhodou. To bychom se museli začít jako politici začít vážně bavit o tom, čím to je, že do základní školy vstupujete většinou plné nadšení a když z ní vycházíte, je touha se vzdělávat u velké části z vás na bodu mrazu. To bychom se jako politici museli začít vážněji zabývat problémy, jako je globální oteplování nebo sociální nerovnost, jejíž důsledky budou mnozí z vás zakoušet stále častěji a již na základní škole. Pak byste mohly mít pocit, že nám o vás skutečně jde. O vás, milé děti, tady ale nejde. A jen tak mimochodem, milé děti a jejich rodiče: Víte, že za 8 let, co Starostové vedou kraj, vzniklo v krajských domovech pro seniory pouhé jedno lůžko navíc? Žádostí jsou přitom stovky. To se v komiksu ale asi nedočtete…“

Kraj ovšem výtky odmítá. Na dotaz Seznam Zpráv, zda se hejtman nedomnívá, že vložením komiksu do kufříků měsíc před krajskými volbami došlo k porušení nepsaných pravidel o politické neagitaci ve školství, mluvčí Filip Trdla odvětil, že „tento jednostránkový komiks je v časopisu s dopravně-bezpečnostní tematikou každoročně, nevztahuje se a nikdy se nevztahoval k žádným volbám v kraji ani v republice. Jeho myšlenkou je představení kufříku a jeho smyslu pro děti, proto forma komiksu a proto i zástupce Libereckého kraje, který je hlavním partnerem tohoto projektu.“ Podle úřadu je „komiks v ‚Kufřících pro prvňáčky‘ s postavou hejtmana Libereckého kraje již poněkolikáté.“

Bývalý liberecký primátor Tibor Batthyány (zvolen za ANO) si toho není vědom. „Moje dcera šla do první třídy v roce 2017, žádný komiks s hejtmanem tam nebyl. Ale zato spousta cetek k ničemu. Tehdy jsem si říkal, zda má kraj na vyhazování za takové věci. Pak už mě to samozřejmě nezajímalo, byla to z mého pohledu marginálie. Měl jsem pocit, že to někdo na kraji vyhodnotí jako zbytečnost. To jsem byl ještě naivní, dneska už vím, jak to funguje. Bohužel,“ napsal v diskusi na sociální síti. „Ty peníze tam – zcela zbytečně – putují každý rok (…) není to nic výjimečného. Už se z toho stala taková tradice, dělat si za veřejné peníze PR. Chápu, že z takových peněz se to dělá nejlépe, ostatně město už má na tyto účely pěkně tučný rozpočet, ale já to nepovažuji za správné,“ podotknul.

Foto: Seznam Zprávy

Podle kritiků je komiks s hejtmanem „reklamou“ na Martina Půtu placenou z krajských peněz.

Václav Hlinka z Asociace ředitelů základních škol má za to, že pokud v komiksu hejtman nepropaguje politickou stranu nebo hnutí – v tomto případě by šlo o Starosty pro Liberecký kraj – nebo obecně jakékoliv politické kroky, je i ‚kreslená‘ přítomnost hejtmana na prvním školním dni v pořádku. „Vystupuje jako hejtman, jako zástupce instituce, tedy krajského úřadu a vlastně celého Libereckého kraje. Nedochází-li k politické agitaci, nelze nic namítat,“ upozornil.

Reklama

Doporučované