Hlavní obsah

Končí éra malých, říká jeden ze tří plynárenských obrů

Foto: Pražská plynárenská

Být dodavatelem poslední instance není výhra, říká šéf Pražské plynárenské Martin Pacovský.

Reklama

Energetický trh zažívá velké přerozdělování zákazníků. Může za to konec Bohemia Energy a dalších menších dodavatelů energií. Zlatý důl pro velké hráče to však není, říká Martin Pacovský, šéf představenstva Pražské plynárenské.

Článek

Dodavatelé energií poslední instance, k nimž směřují stovky tisíc zákazníků od Bohemia Energy a dalších končících obchodníků, musejí elektřinu a plyn teprve nakoupit – a za současné ceny.

V rozhovoru pro SZ Byznys to řekl Martin Pacovský, předseda představenstva společnosti Pražská plynárenská. Stejně se v pondělí pro Hospodářské noviny vyjádřil také šéf skupiny ČEZ Daniel Beneš.

Příčinou současné situace jsou rekordní velkoobchodní ceny energií na trzích. Například společnost Bohemia Energy už nebyla schopná za nové ceny plyn a elektřinu na trzích pro své zákazníky nakoupit. Téměř milion odběratelů se tak musí přesunout k dodavatelům poslední instance, tedy společnostem typu Pražská plynárenská, ČEZ nebo E.ON. Bez plynu a elektřiny tedy lidé nezůstanou. Za energie však zaplatí výrazně více.

Vláda pro ulehčení situace odběratelů, kterým skokově vzrostou náklady na energie, chystá na listopad a prosinec odpuštění daně z přidané hodnoty. Kabinet k tomu v pondělí zmocnil ministryni financí Alenu Schillerovou (za ANO).

Co aktuální situace na trhu znamená pro Pražskou plynárenskou?

Samozřejmě jsme museli navýšit kapacity v zákaznických centrech, museli jsem zvýšit kapacity v call centru, vylepšili jsme IT systém. Výborně funguje spolupráce s městskými firmami. Je pro nás v takovéto situaci skvělé, že jsme vlastněni Prahou. Například jsme hned dostali nabídku od další městské společnosti Operátor ICT, že nám půjčí volné přepážky. Naši zaměstnanci se semkli, a kdo má ruce a nohy, pomáhá.

O kolik vyšší ceny budou mít zákaznici, kteří k Pražské plynárenské přecházejí od Bohemia Energy a dalších končících firem?

Je to pětinásobek. Jestliže platili zhruba 600 korun měsíčně u Bohemia Energy, tak ceník v rámci režimu dodavatele poslední instance je kolem 3 000 korun. Čím dříve lidé přijdou a udělají si novou smlouvu, tím menší ten problém bude.

Být dodavatelem poslední instance je tedy zlatý důl?

Není to tak. Energetický regulační úřad bude kontrolovat oprávněnost nákladů. Minulý týden byla spotová cena plynu 2 600 korun za MWh. To je jen nákupní cena plynu. Do toho musíte započítat ještě náklady na dodatečné zaměstnance, na call centra, administraci. To znamená cena za MWh přes 3 000 korun není nějaká nepřiměřená cena. Navíc, jak jsem řekl, Energetický regulační úřad bude kontrolovat oprávněnost vzorce. Z tohoto pohledu žádný zlatý důl nemáme.

Nové zákazníky ale přece získáte.

Je to určitě cesta, jak získat nové zákazníky. Je to situace, kdy se 900 000 zákazníků Bohemia Energy přerozdělí mezi skupinu velkých firem. Problém je, že pro nové zákazníky nemáme nakoupený plyn. Není to standardní situace, kdy nabíráte zákazníky, nakupujete pro ně plyn a optimalizujete si nákupní portfolio.

My jsme v situaci, kdy vám tady najednou bouchne velký počet nových zákazníků a vy pro ně plyn a elektřinu teprve musíte nakoupit. To je věc, která není vidět. Všichni vidí jen nové zákazníky, ale nevnímají, že se komodita musí nejdříve nakoupit. To je složitější část vzorce. Nikdo totiž neví, jak dlouho noví zákazníci v portfoliu budou. Na jak dlouho tedy máme plyn nakupovat? Na měsíc? Na půl roku?

Nejisté vyhlídky

Jak tuto nejistotu řešíte?

Nakupujeme průběžně na spotovém trhu. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet. Nikdo navíc netuší, jaké bude počasí, jaká bude zima. To nám také zvyšuje riziko podnikání. Nové ceny tedy opticky vypadají jako vysoké, většina z ceny jde ale za nákupem komodity. A navíc je tam to zmíněné riziko tuhé zimy, kdy budeme muset dokupovat za vyšší ceny.

Kdy jste se dozvěděli o tom, že Bohemia Energy skončí? Měli jste nějaké informace předem?

Neověřené informace kolovaly po trhu už tak deset dní předtím, než svůj konec Bohemia Energy oznámila. A kdo situaci na trhu sleduje, muselo mu být jasné, že menší dodavatelé, kteří víceméně jeli na spekulativním modelu, dříve či později skončí. Nákupy se ztrátou nejdou dlouhodobě udržet. Zrovna Bohemia Energy měla nejagresivnější styl obchodování.

Všichni vidí jen nové zákazníky, ale nevnímají, že se komodita musí nejdříve nakoupit. To je složitější část vzorce.
Martin Pacovský, předseda představenstva Pražské plynárenské

Někteří velcí dodavatelé už týden před oznámením konce Bohemia Energy přestali nabírat nové zákazníky. Chystali se díky insiderským informacím na příliv klientů v rámci režimu dodavatele poslední instance?

Myslím, že to s tím nesouviselo. Spíše je to o tom, že posledních 14 dní bylo na trzích extrémních. Bylo velmi obtížné říci, za kolik se bude plyn prodávat. Ceny na trzích létaly nahoru dolů, takže bylo velmi obtížné dělat dlouhodobější nabídku.

Jak se změní trh dodavatelů energií? Budou na něm mít ještě místo takzvaní alternativní dodavatelé?

Ano, ale budou podle mě muset přijít se specifickým produktem pro specifickou skupinu zákazníků. Například když bude někdo chtít čistě zelenou energii a bude chtít dodavatele s nulovou uhlíkovou stopou. Bude to tedy zacílení na zákazníky, kterým nejde primárně o cenu nebo mají hodně specifický styl odběru. Avšak prostor pro dodavatele, kteří jedou čistě na cenu, už asi moc nebude. Končí éra malých dodavatelů.

Reklama

Doporučované