Hlavní obsah

Konec pro „Pane vrchní!“ Objednat či platit jde v hospodě i bez číšníka

Podívejte se, jak jde v hospodě objednávat i platit bez číšníka.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Náš zákazník, náš pán. Už více než sto českých hospod a restaurací dalo známému přísloví nový rozměr. Obsluha tam už jen roznáší jídlo – strávník si od kuchaře a čepu poručí sám a ze židle se nezvedne ani k placení. Stačí mobil.

Článek

Bezdotykové řešení pro tuzemské podniky zavedla v květnu firma Storyous. Hosté nepotřebují žádnou aplikaci: Jednoduše na stolech zaměří mobilem QR kód, přes webový prohlížeč otevřou tzv. OneMenu a tím se dostanou do online nabídky restaurace.

Host může pořád dát i dýško

Systém vyžaduje pouze e-mail, na který hostovi přijde po zaplacení účet. Obsluze, která už jenom přináší objednávky, může nechat i spropitné. Nově nabízí také platby přes mobilní peněženku Apple Pay.

„Hosté nemusí přemýšlet nad tím, zda u sebe mají dostatek hotovosti. OneMenuQR se těší velkému zájmu ze strany horských chat nebo hospod, kam chodí typicky cyklisté, kde je pro lidi pohodlnější platit kartou, ale doposud jim to nebylo vždy umožněno,“ vysvětluje výkonný ředitel Storyous Igor Třeslín.

Novinka v restauracích a hospodách v praxi.

Hodně muziky za málo peněz

Pokladní systémy firmy využívá přes 3000 podniků – zpracuje tedy až desetinu obratu české gastronomie. Novým nápadem Storyous reaguje na pandemii koronaviru a růst požadavků na hygienu. Provozy potřebují co nejvíc maximalizovat příjmy a minimalizovat výdaje. Klíčové je třeba zvládání denních špiček, při kterých objednávky unikají i vlivem lidského faktoru.

„Dnes už restaurace novinku zavádějí hlavně z důvodu zrychlení provozu a ušetření nákladů na obsluhu,“ vysvětluje Třeslín. Největší poptávka je hlavně v restauracích s velkým prostorem, kde to mají číšníci a číšnice z jednoho konce na druhý opravdu daleko.

Aktuálně Storyous eviduje 101 restaurací využívajících OneMenuQR. Měsíčně dostává okolo 40 až 50 objednávek s tím, že aktivní prodej probíhá od přelomu května a června. Cenu společnost veřejně neuvádí, úměrně se ale odvíjí od velikosti podniku. Návratnost má podle dat firmy rychlou.

Novinka v restauracích a hospodách v praxi.

Méně číšníků? Jednou zřejmě ano

Jako první v Česku novinku zavedla největší pražská restaurace Červený Jelen. Systém tam prý zafungoval hned, a to hlavně díky zvědavosti hostů. Ti se postupem času sice začali vracet k zaběhnutému způsobu, novinku ale stejně jako provozní oceňují ve špičkách. Nejsou kvůli obsluze „nevrlí“, ale prostě sáhnou po dostupné alternativě.

Podnik zatím nezvažuje upravovat počty zaměstnanců. „Věřím ale, že časem to přijde. V momentě, kdy budou QR kódy tvořit podstatnou část objednávek, zčásti nahradí roli toho číšníka, logicky ale ne úplně,“ vysvětluje Luboš Kastner, provozní ředitel sítě Hospodska, která má kromě Prahy vyhlášené restaurace i v Plzni a spolupráci se Storyous a jejich nový systém si chválí.

„Pomáhá nám v těch vypjatějších časech. Provoz ale kvůli tomu zatím ještě neupravujeme, protože vidíme, že spotřebitelské chování to nezmění hned,“ dodává Kastner.

Společnost Storyous

Vznikla v roce 2012. Nejdříve fungovala jako sociální síť, na které lidé mohli vyhledávat a hodnotit restaurace.

Posléze začala vyvíjet inovativní pokladní systémy pro menší provozy a kavárny. Ty teď v Česku používá přes 3000 podniků, takže aktuálně zpracovává 10 procent obratu tuzemské gastronomie.

Kromě České republiky působí také v Polsku a Španělsku. Zaměstnává 85 lidí a její roční tržby se pohybují okolo 50 milionů korun.

Zjednodušení gastronomie je dlouhodobým cílem firmy Storyous. Na bedrech personálu chce ponechat hlavně pohodlí hosta, dobré jídlo a kvalitní obsluhu. A k tomu podle ní vede právě co nejhladší propojení objednávek s kuchyní nebo dodavateli. „OneMenu je dalším krokem tohoto procesu a moc mne těší, že je o něj tak velký zájem,“ dodává ředitel společnosti.

Už teď si QR objednávky i platby mohou vyzkoušet hosté na Kolínské boudě nebo v oblíbených Žlutých lázních v Praze. Systém je populární u restaurací, které se snaží své provozy řídit efektivně, jako například Musa v Radotíně nebo Mykina v Liberci. Do svých provozoven jej údajně budou postupně přidávat také známé pivovary.

QR kódy v gastru sílí

Tuzemské podniky od loňska dobývá také český startup Qerko, jehož zakladatel Lukáš Kovač dříve jako produktový manažer v Seznamu řídil domovskou stránku a později celý webový prohlížeč české internetové jedničky. Před rokem a půl zaznamenal prvního zákazníka svého vlastního projektu.

Kovačův systém zohledňuje pouze placení a vlastní QR kód musí mít každý stůl. Momentálně ho využívá před 230 českých podniků a na 20 tisíc zákazníků. Princip je skoro stejný, tentokrát ale zahrnuje také aplikaci, ve které si host naskenuje štítek, následně otevře celé menu podniku, vybere si, co měl, a rovnou zaplatí.

I když jeho růst zbrzdil koronavirus, letos cílí na 800 provozoven a spolupráci s ním chce zahájit právě rovněž Storyous. „OneMenuQR konkrétně funguje v prohlížeči, proto by nebyl problém, kdyby využíval stejný QR kód jako například služba Qerko, která placení v restauracích umožňuje ve vlastní aplikaci. Bude tak záležet pouze na daném podniku, které služby nabídne svým hostům,“ dodává Jana Bábiková za firmu Storyous.

Některé podniky na obsluze staví

Seznam Zprávy nedávno informovaly také o projektu QRmeníčko, který je zadarmo a podle dnešních informací jej využívá na 98 podniků. Jeho tvůrci Jakub Stejskal za festival Kavárny naživo a Jan Husák z ČVUT nicméně nechtěli nahrazovat obsluhu bezkontaktním systémem objednávek a plateb, pouze chtěli odstranit „poslední baštu“ kontaktní nákazy pro koronavirus v tuzemských podnicích: jídelní menu.

Některé z podniků se prý ptají po přidání dalších možností k jejich systému, jako třeba i objednávek a placení, stejně tak ale některé provozovny říkají, že by to podle nich bylo odosobnění a hosté k nim chodí právě i kvůli tomu, že se znají s obsluhou. Další kroky tak ještě oba přátelé, kteří projekt vymysleli „pro zábavu“, zvažují.

„Rozešleme e-mail, necháme podniky hlasovat o tom, co by se jim líbilo, a podle toho, co vyberou, jim to tam přidáme. Necháme to čistě na nich,“ dodává Jakub Stejskal s tím, že zájem o jejich službu zůstává stejný.

Reklama

Doporučované