Hlavní obsah

Inovace proti covidu: nahradí restaurace to, co nemůžou dezinfikovat?

Restaurace by se mohly změnit. Menu online bojuje proti covidu.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Koronavirus by mohl přijít o poslední baštu kontaktní nákazy v restauracích. Stačí inovovat jednu věc, kterou lidé berou jako samozřejmost, oproti stolům, nádobí, příborům či klikám se ale ne vždy dá dezinfikovat.

Článek

Pokud není zalaminovaný v plastu, zůstává jídelní lístek snad jedinou věcí v restauracích, hospodách nebo kavárnách, která denně projde rukama desítek lidí, ale nedezinfikuje se. Někdy je jen z papíru, jindy zase třeba v deskách z kůže nebo textilu.

Sám svým pánem

Jan Husák z Českého vysokého učení technického (ČVUT) a Jakub Stejskal, zakladatel festivalu Kavárny naživo, teď proto přišli s inovací: QRmeníčkem.

Desky a papíry na stole nahradí jedna nálepka. Host nemusí čekat na obsluhu a dotýkat se ničeho jiného než vlastního mobilu. Ten jednoduše namíří na QR kód a sám si zobrazí menu.

Podniky chtějí ještě víc

Systém prý bude pro zájemce z řad restauratérů, baristů či kavárníků zdarma: generování kódu, jeho tisk i aktualizování nabídky, která se hostům zobrazuje, v průběhu dne na jednom místě.

„Funguje to tím způsobem, že po kavárnách nebo restauracích chceme jenom to, aby u toho QR kódu měly naše logo,“ vysvětluje Stejskal. „Zrovna dneska nám začali volat, že by chtěli, abychom jim sami do toho systému naklikali jejich meníčka, takže teď zvažujeme, co s tím. Také nám chodí dotazy, jestli bychom jim nevyrobili nálepky. Takový zájem jsme nečekali. V dalších dnech dáme vědět, jak se s těmito požadavky vypořádáme,“ dodává pro Seznam Zprávy.

Systém je pro podniky zdarma

Projekt QRmeníčka zatím oba spoluautory vyšel na 300 hodin práce. Kdyby prý tento čas měli nacenit, šlo by zřejmě o nižší stovky tisíc korun. Základní verzi nicméně zpoplatňovat nechtějí a v budoucnu teprve uvidí, jak by to bylo při možných rozšířeních.

„Jako nápad to asi není špatné. Dovedu si představit, že v dnešní době mobilních telefonů si takto prostě někdo jenom pípne s mobilem. Myslím ale, že to úplně neznamená, že by restaurace najednou nemusela mít žádné menu. Stále je nějaká skupina hostů, kteří to nebudou chtít ovládat nebo třeba umět,“ řekl v první reakci po stručném seznámení se s projektem Václav Stárek, předseda Asociace hotelů a restaurací České republiky.

Tvůrci reagovali na opatření kvůli koronaviru, ale také chtěli převést praxe běžné v online marketingu do offlinu. Do budoucna uvažují i o napojení na EET pokladny a přidání možnosti snižovat ceny podle denní doby a chutí hostů.

Reklama

Doporučované