Hlavní obsah

Kosmetická legenda Ryor míří navzdory krizi do zámoří. Podpoří ji patrioti

Takto vzniká krém a emulze. Nahlédněte do výrobny Ryor v Kyšicích. Natočeno v roce 2019 pro magazín Ženský byznys Seznam Zpráv. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

9. 1. 14:02

Eva Štěpánková založila Ryor, když jí bylo 43 let. Letos oslaví 50 let v oboru kosmetiky. Přestože jí nabízeli vysoké sumy, firmu by neprodala ani za stamiliony, jak řekla dřív pro Seznam Zprávy. Vedení předala dceři Janě.

Článek

Za uplynulý rok hlásí výrobce tradiční kosmetiky Ryor lepší výsledky než v předchozích dvou letech, kdy firma měla obrat kolem 130 milionů korun. Tržby by v covidovém roce 2020 měly vyrůst o šest procent.

„Máme z toho velkou radost, protože ani my jsme si nebyli jistí, jak se kosmetice obecně povede. Velkou výhrou pro nás bylo, že zůstaly otevřené drogerie a že nemáme prodejny v obchodních centrech. Tím pádem jsme v určité formě mohli prodávat dál,“ vysvětluje pro SZ Byznys Eva Štěpánková, zakladatelka a majitelka firmy Ryor.

Češi je podrželi doma

I Ryor udržel nad vodou e-shop a v dubnu uvedení novinky na trh, antimikrobiálního gelu na ruce. Na to Češi slyšeli. „Sice se nám velmi špatně sháněl potřebný druh lihu pro výrobu kosmetiky, ale lidé vždy s gelem nakupovali i další výrobky. Díky tomu jsme pochopili, že nebude tak zle,“ popisuje situaci v prvním lockdownu obchodní ředitelka a spolumajitelka firmy Jana Štěpánková a tvrdí, že v první vlně pandemie bylo tolik zakázek, kolik nemají ani o Vánocích.

Ryor

vznik: 1991,

název: Rybíz - oranž - Ryor,

sídlo: rodinný dům v Praze na Strahově,

od roku 1997 v Kyšicích u Kladna,

z původních 5 zaměstnanců dnes zhruba 80,

počet produktů: 220,

vývoz do zahraničí: přibližně 20 zemí.

„To jsme nikdy nezažili. Dokonce jsme museli prodej gelu spouštět třeba jen mezi 19. a 20. hodinou. Za tu dobu jsme měli tolik objednávek, že nám práce vystačila na celý další den,“ dodává.

Ztráty a potíže

Vzhledem ke zmatkům a obavám se nicméně zásadně narušil zásobovací řetězec. Některé továrny ve světě zavřely, a tak bylo složitější nepřerušit výrobu kvůli surovinám a obalům. „V rámci krizového stavu jsme se rozhodli zajistit pouze prodej 50 nejprodávanějších produktů z celkových 220. A nakupovat suroviny a obaly pouze pro ně. Tohle rozhodnutí nám ale vydrželo pouze deset dnů, než se ukázalo, že se prodává stále dobře,“ říká obchodní ředitelka firmy s tím, že dosud se v tomto ohledu trh úplně nevzpamatoval.

Na dodání některých ingrediencí stále čekají i tři měsíce.

Přišli navíc o prodeje v turistických destinacích. „Hodně bolavé to pro nás bylo v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Také pražská prodejna na Národní třídě evidovala méně cizinců, zejména z Ruska a Japonska. Přesto jsme získali i nové spolupráce. Třeba s českou kosmetickou firmou, která se zaměřuje na vývoz do zahraničí. S jakou, bohužel nemohu upřesnit kvůli mlčenlivosti,“ říká pro Seznam Zprávy spolumajitelka firmy Ryor.

Češi je podrží i v zahraničí

Covid firmě překazil spolupráci u západních sousedů. „V Německu hodně funguje Ryor přes kosmetické salony, které byly bohužel také zavřeny. Podobně jsme dopadli na Islandu a Ukrajině,“ vypočítává ztráty na zahraničních trzích dcera zakladatelky kosmetické legendy, která se prosadila zhruba ve dvacítce zemí.

Vznikly ale nové příležitosti, zejména v USA. Ryor míří do New Yorku a Texasu. Ani u těchto projektů nechtějí majitelky odtajňovat detaily.

Eva Štěpánková, zakladatelka Ryoru

- pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky jako vedoucí výroby,

- odešla ve svých 43 letech na mateřskou dovolenou,

- jako samoživitelka se chtěla postarat o dceru a neprodávat vlastní nápady někomu druhému.

„Ale jde o velký projekt jednoho podnikatele v Texasu, který zakládá tradiční český hotel a restauraci a k tomu připojí i prodej a distribuci našich produktů. V New Yorku jde zase o spolupráci s prodejcem, který tam má salon, kamennou prodejnu i e-shop,“ uvádí Jana Štěpánková.

„Hodně jsme rozjeli posílání do zahraničí, a to zejména díky Zásilkovně. Ulehčila nám odbavování menších zásilek pro konečné zákazníky i přes to, že nemáme automatizovaný zahraniční e-shop,“ dodává spolumajitelka Ryoru.

Plány ano, ale opatrné

Na rok 2021, o kterém ekonomové mluví s otazníky, mají v Ryoru spoustu plánů. Především pokračování projektů, které kvůli pandemii koronaviru a nejistotě stopli a raději peníze šetřili.

„K Vánocům jsme si koupili do výroby novou myčku za půl milionu a jsme z ní nadšeni. Mezi svátky jsme vylepšili v expedici prostory pro balení zásilek. Plánujeme, ale opatrně. Potřebujeme už vidět konec tunelu a ten je zatím v nedohlednu,“ říká Jana Štěpánková pro Seznam Zprávy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené