Hlavní obsah

Anifilm ocenil tvůrce plakátů Hlavatého. Uvádí i filmy, které už mladí neznají

Foto: Profimedia.cz

Anifilm letos promítá i snímky, které už v běžné distribuci divák nemá šanci získat, říká ředitel festivalu Tomáš Rychecký (na fotografii).

Devadesátiletý náchodský autor filmových plakátů Vratislav Hlavatý získal v úterý večer cenu za celoživotní přínos animovanému filmu. Převzal ji na slavnostním zahájení festivalu Anifilm, který v Liberci potrvá do neděle.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vratislav Hlavatý přispíval karikaturami do časopisů Plamen, Mladý svět nebo Host do domu, později se jeho obrázkové příběhy objevovaly v dětských magazínech Mateřídouška, Sluníčko či Ohníček. Věnoval se i knižní ilustraci, veřejnost ho však zná především coby autora filmových plakátů.

„Jako výtvarník s nezaměnitelným a výrazným stylem vtiskl podobu filmům Jiřího Brdečky, Gena Deitche, Václava Bedřicha, Jiřího Tyllera a Michaely Pavlátové,“ vypočítává mluvčí festivalu Gabriela Zajícová.

Hlavatého díla nově přibližuje výstava v Oblastní galerii Liberec. Jmenuje se Šťastný vzduchoplavec české animace, potrvá do 10. srpna. Z autorovy filmografie festival připomene například snímky Drahoušek Klementina, Obři, Karneval zvířat nebo seriál Z deníku žáka III. B aneb Edudant a Francimor.

Na úterním zahájení Anifilmu pořadatelé rozdali ceny v několika kategoriích. Tu hlavní pro nejlepší české animované dílo uplynulého roku získala režisérka Kristina Dufková za celovečerní, svérázně stylizovaný loutkový snímek Život k sežraní. Příběh bystrého a talentovaného teenagera, jenž trpí nadváhou, už vloni uspěl na prestižní přehlídce ve francouzském Annecy a vysloužil si nominaci na Evropskou filmovou cenu.

V kategorii nejlepších krátkých a celovečerních filmů si cenu z Liberce odváží Jan Saska za drama Hurikán. Nejlepším studentským počinem se stal metaforický Pevel od Poly Kazak. V seriálové kategorii vyhrál díl Regenerační tríčky z populárně-naučné série Biošortky režisérky Daniely Hýbnerové.

Foto: Profimedia.cz

Vratislav Hlavatý na výstavě svých děl, která v Oblastní galerii Liberec potrvá do 10. srpna.

Cenu za nejlepší české zakázkové dílo dostal Jan Míka s filmem vytvořeným pro Husitské muzeum v Táboře k 600. výročí úmrtí Jana Žižky. Nejlepší videoklip pak vytvořil Jaromír Plachý k písni Woo od skupiny Dva.

O laureátech rozhodlo bezmála 150 hlasujících. „Během Anifilmu se všechny do soutěže přihlášené filmy představí několikrát na plátnech kin. Loutky a dekorace z oceněného snímku Život k sežrání jsou k vidění na výstavě v Paláci Liebieg,“ upřesňuje mluvčí akce Zajícová.

Již 24. ročník festivalu nabízí přes 400 filmů, z toho zhruba polovina je soutěžních. Pořadatelé chtějí divákům nabídnout to nejlepší ze současné světové i české animované tvorby.

Hlavním centrem dění je opět zámek, promítání a další program se konají v Cinema City ve Foru, Naivním divadle, Malém divadle, Paláci Liebieg, Oblastní galerii, Severočeském muzeu, v Pavilonu I v areálu bývalého výstaviště, Grandhotelu Zlatý lev a na náměstí před radnicí. Kromě projekcí přehlídka nabízí i hudební a divadelní vystoupení, výstavy či tvůrčí dílny spojené s animací.

Nesoutěžní část letos poprvé patří žánru science fiction. Návštěvníky čekají i známé filmy jako francouzská Divoká planeta od Reného Lalouxe, Chronopolis polského tvůrce Piotra Kamlera či japonský Ghost in the Shell, který režíroval Mamoru Ošii. Mnohé už nejsou běžně dostupné. „Jsou tam filmy, které v normální distribuci nemá divák šanci získat, notabene mladší generace je vůbec neznají. Takže si myslím, že je trošku i náš úkol, jako festivalu, přinášet tyto zajímavější starší díla,“ říká ředitel festivalu Tomáš Rychecký.

Svět science fiction se promítá také do přednášek odborníků v rámci takzvaného industry programu, určeného pracovníkům ve filmovém a herním průmyslu. „Letos jsme industry program rozšířili z pěti na šest plnohodnotných dnů,“ zmiňuje Rychecký.

Stejně jako loni je jedním z témat umělá inteligence. „Jsem rád, že přijede několik odborníků, kteří budou povídat o tom, jak ty nástroje používají, ukážou, jak jim to zrychlilo práci, nebo kde to je naopak slepá ulička, protože samozřejmě všichni si s tím nějak hrajeme a hledáme cesty,“ pokračuje ředitel.

Tradiční kategorie celovečerních, krátkých a studentských filmů doplňují soutěže abstraktní a takzvané nenarativní animace, videoklipů, virtuální reality a počítačových her. Diváci uvidí i krátké snímky nominované na letošní Oscary, porotkyně a porotci představí své filmové kolekce a také bude možné se s dotyčnými setkat na besedách či workshopech. Součástí programu jsou i projekce spojené s připomenutím 80 let od skončení druhé světové války a 80 let od založení studia Bratři v triku.

Oproti předchozím rokům letos organizátoři nemohli využít kino Varšava a kulturní centrum Lidové sady, které se opravují. „Trochu jsme posílili projekce v Cinema City a v Malém divadle, které nahradilo Varšavu, takže tam jsou ty premiérové soutěžní snímky,“ uvádí Tomáš Rychecký.

Loni festival navštívilo rekordních 36 tisíc lidí, podle prvních hodin od zahájení to vypadá, že velký zájem by měl být i letos. „Člověk má vždycky strach, než se to všechno rozjede, aby všechno fungovalo, jak má. A je vidět, že už od devíti hodin se musí stát ve frontě na vyzvednutí akreditací. Takže to mě samozřejmě těší a uklidňuje, když vidím, že lidé jdou, protože samozřejmě to primárně děláme pro lidi a bez toho by to bylo smutné,“ dodává ředitel festivalu. Ten formálně vyvrcholí v sobotu večer vyhlášením vítězů osmi mezinárodních kategorií, program je ale připravený ještě na celou neděli.

Doporučované