Článek
Film vznikl na motivy knihy Paradise: One Town’s Struggle to Survive an American Wildfire od novinářky Lizzie Johnson. Redaktorka deníku The Washington Post v ní popsala historicky nejničivější požáry v americké Kalifornii, k nimž došlo roku 2018. Snímek zprostředkovává intenzitu a rozsah rychle se šířících plamenů, které si vyžádaly 85 obětí a způsobily škody za 16,5 miliardy dolarů, v přepočtu asi 345 miliard korun.
Matthew McConaughey hraje rozvedeného Kevina, jenž se stará o dospívajícího syna i stárnoucí matku. Aby zaplatil složenky, živí se jako řidič školního autobusu. V osudový den nasadí život s cílem zachránit před rychle se šířícím ohněm 22 dětí.
Podle pětapadesátiletého herce, který dostal Oscara za film Klub poslední naděje a dále na sebe upozornil rolemi ve sci-fi Interstellar nebo v první řadě detektivního seriálu Temný případ, novinka vypráví o vztahu lidí k přírodě. „Ten film vysílá jasný vzkaz. Všichni vidí, jaká je realita,“ řekl McConaughey na torontském festivalu. Tam měl snímek premiéru v září, kdy Kanada druhý rok po sobě zažila historicky nejhorší sezonu lesních požárů. Ty letos v americké Kalifornii zabily dalších nejméně 30 osob.
Kromě McConaugheyho hrdiny a 22 dětí před kamerou bojuje o život také učitelka ze základní školy. Jmenuje se Mary a ztvárnila ji America Ferrera, nominovaná na Oscara za herecký výkon ve vedlejší roli v předloňském kasovním trháku Barbie. „Pro mě je to příběh o hluboce lidském putování, o schopnosti přežít a také o tom, jaká v životě děláme rozhodnutí,“ uvedla herečka.
Menší role dospívajícího syna a hrdinovy matky dostali McConaugheyho skutečný syn Levi a matka Kay. Režie se ujal Paul Greengrass, oceňovaný autor tří snímků o akčním hrdinovi Jasonu Bourneovi nebo dramatu Let číslo 93 o teroristických útocích z 11. září 2001.

Trailer z filmu Autobus naděje.Video: Apple TV+
Deník The Washington Post snímku udělil dvě a půl hvězdičky ze čtyř. Podle recenzenta je to v jádru působivé lidské drama, přestože lépe funguje jako vizuálně opulentní katastrofický film plný trikových scén.
Režisér, který už dříve natočil také snímky Kapitán Phillips o přepadení americké nákladní lodi somálskými piráty nebo 22. července o teroristických útocích v Norsku, opět prokazuje schopnost najít ve skutečné komplexní tragédii silný lidský příběh a zaměřit se na prožitek jednotlivce. Namísto dětí v autobuse staví do popředí vztah učitelky a řidiče, kteří s profesionalismem i lidskostí čelí mimořádné situaci.
„Ani výkony dvou zkušených herců však nakonec nepřebijí ohromující vizuální efekty, které působí jako hlavní důvod, proč snímek vznikl,“ konstatuje kritik.
List Financial Times spatřuje v Autobusu naděje návrat příběhů o statečnosti obyčejných lidí, místo nichž v Hollywoodu poslední dvě dekády svět častěji zachraňovali superhrdinové.
„Režisér Paul Greengrass byl správnou volbou. Málokdo by tento příběh dokázal zrežírovat tak precizně, a přitom s takovou lehkostí,“ poznamenává kritik, podle nějž jsou dobře obsazené i obě hlavní role. „Při sledování Autobusu naděje se pořádně zapotíte. A možná budete překvapeni, jak moc vás dojme,“ uzavírá recenzent.