Článek
Libreto napsal britský scenárista a dramatik Christopher Hampton. Novinka bude v říjnu uvedena čtrnáctkrát, vždy v ostravském kostele svatého Václava. Divadlo Antonína Dvořáka, které je domovskou scénou operního souboru, zůstává do konce měsíce uzavřené kvůli modernizaci. Opera o dvou jednáních bude na programu téměř každý den až do derniéry 25. října.
Taktovky se chopil francouzský dirigent Bruno Ferrandis. Režisér a ředitel divadla Jiří Nekvasil označuje inscenaci Procesu v kostele za výzvu a zároveň dobrodružství.
„Poprvé nabídne opera Národního divadla moravskoslezského svému publiku dílo napsané ve stylu repetitivního minimalismu, hudebního stylu, který od konce 60. let minulého století přináší zásadní impulz artificiální hudbě a dodnes se těší velkému posluchačskému zájmu,“ říká Nekvasil.
Opera měla světovou premiéru roku 2014. Glassova minimalistická, úsečná hudba v ní dokresluje absurdnost děje Kafkova románu. „Příběh nesmyslně uvězněného Josefa K. svou absurditou nedává smysl, neúprosně a neodvratně vede Josefa K. ke smrti. Glassova hudba dává divákům tu neúprosnost silně pocítit. A prostředí kostela dává dílu až jakýsi posvátný charakter,“ doplňuje dirigent Ferrandis.
Američan dílo zkomponoval pro osm sólistů a 12 hudebníků, tvůrci ostravské inscenace obsazení rozšířili ještě o komorní vokální ansámbl šesti dívek z operního studia divadla.
V roli Josefa K. se představí Pavel Divín a Jiří Hájek, dále účinkují Karolína Levková, Šárka Hrbáčková, Ignác Novotný, Martin Javorský, Petr Urbánek či Erik Ondruš. Scénu navrhl David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová. Tvůrci využili překladu Pavla Drábka.
Glass patří k nejuváděnějším žijícím operním skladatelům. Známý je jeho opus Einstein na pláži z roku 1976, vytvořený s režisérem Robertem Wilsonem a řazený do volné trilogie s operami Satyagraha a Achnaton. Kromě toho zkomponoval opery Pád domu Usherů, Orfeus, Kráska a zvíře, Čekání na barbary nebo rovněž podle kafkovské předlohy V kárném táboře.