Hlavní obsah

Recenze: Zářez do historie rapu. Yzomandias zní jako nový živočišný druh

Karel Veselý
Hudební publicista

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Benedikt Renč, Milion +, Seznam Zprávy

Nová deska Yzomandiase (vlevo) zní jako pořádně bláznivá jízda.

Reklama

Yzomandias patří mezi nejpopulárnější rappery v České republice, NobodyListen zase mezi nejvyhledávanější DJ a jejich společná nahrávka J.Eden E-gen je křížencem dvou klubových světů, který nemá v historii českého hip hopu obdoby.

Článek

Recenzi si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká rapová hvězda Yzomandias má ve zvyku čas od času posbírat sloky, které rozdal na desky jiných rapperů, a vydat je pod svým jménem v podobě mixtape. První byla J.Eden z roku 2016, o tři roky mladší J.Eden Dva se už může pochlubit hned dvojnásobnou platinou. (Platinová deska se u nás uděluje nahrávce, která vydělá svému tvůrci milion korun.)

Když přišel čas posbírat „hostovačky“, které Yzomandias nahrál s jinými rappery za poslední tři roky, rozhodl se rekapitulaci pojmout tentokrát trochu jinak. Probral svoje šuplíky a oslovil populárního klubového DJe NobodyListen, aby s ním připravil nahrávku J.Eden E-gen jako delirickou poctu volnomyšlenkářskému formátu mixtape, který hrál zásadní roli ve vývoji hip hopu.

J.Eden E-gen se dá poslouchat jako jednolitý mix a je to pořádně bláznivá jízda připomínající divokou noc v klubu. NobodyListen tady do sebe mixuje Yzomandiasovy sloky v nových remixech a také tucet dosud neslyšených tracků, občas se zjeví spřátelení rappeři (Smack, TK27) se svými pozdravy, a herec Jakub Kohák pronáší hlášky jako „Tak a teď si to ku**a okuř!“ Pro posluchače neseznámeného s chaotickou estetikou rapových mixtapes to může být občas zážitek hraničící se senzorickým přetížením, rozhodně se ale u desky ani na chvíli nenudí.

Některé tracky mají sotva minutu, ale díky NobodyListenovi do sebe plynule zapadají a přirozeně se mísí s několika novými skladbami, které Yzomandias vydával postupně jako singly obdařené klipy. Skladby Nerozumí nám, Jedna dva, Karanténa (natočená s dalšími členy Milion+) i hravé Koleso bodovaly na předních příčkách žebříčků streamingových služeb a dokazují, že vysokou kvalitu si drží i Yzomandiasovy věci „ze šuplíku“.

Zpátky ke kořenům

Pro Yzomandiase je novinka tak trochu návratem do úplných počátků jeho kariéry. V polovině nulté dekády začal v Karlových Varech hrát v klubech nejprve jako DJ a příležitostně také vytvářel mixy ze skladeb českých, slovenských i amerických rapperů, k nimž přidával i vlastní rap a šířil je pololegální cestou. Jeho kultovní mixtape Shine Like Diamonds Vol. 1 (vydaná ještě pod jménem DJ Logic) z roku 2008 spadá do domácí zlaté éry tohoto formátu. Po rapu už u nás tehdy byla slušná poptávka, vylistovat a distribuovat kompakt s hudbou ale bylo pořád relativně složité, a tak musela stačit po domácku vypalovaná CDčka, která se prodávala na klubových akcích.

Mixtape znamená v historii hip hopu víc věcí: od pirátsky šířených djských mixů z poloviny sedmdesátých let až po nahrávky začínajících rapperů ve formátu MP3 šířené přes internetová úložiště. Společné ale mají rozvolněné pojetí autorských práv — ať už se rapuje do vypůjčených beatů, a nebo na nich DJové používají v mixu tracky, na které nemají autorská práva. Mixtape patří do šedé zóny, jakéhosi alternativního rapového vesmíru, kde se může cokoliv.

NobodyListen a Yzomandias na J.Eden E-gen skládají poctu konkrétnímu období rapové historie – polovině nulté dekády našeho tisíciletí, kdy se hip hop stával mohutnou komerční silou a vydavatelé podepisovali nahrávací smlouvy s každým nadějnějším rapperem. Těm ale po „přestupu“ do první ligy hudebního průmyslu brzy začala chybět svoboda původní hiphopové kultury, a tak se uchylovali do zmíněného paralelního světa mixtapes, kde mohli rapovat do „kradených“ beatů. Tady se zformovala i kolážová estetika mixtapes, k níž patří telefonní vzkazy spřátelených rapperů nebo výstupy komiků.

J.Eden E-gen samozřejmě pracuje s autorským materiálem, ale udržuje si volnomyšlenkářského ducha formátu. Rapoví fanoušci snadno odhalí spoustu referencí na klasické rapové mixtapy. Počeštěná hláška Cashanovy Bulhara „Damn son, kde si to našel?“ odkazuje na slavný slogan atlantského tvůrce mixtapes DJe Trap-A-Holics, který působil právě v první dekádě nového tisíciletí. V Heliport zase Yzomandias cituje z textu kultovního rappera Lil B-ho a Kohákovy promluvy odráží drzou dikci průvodců klasických mixtapes.

Referencí je i skvělý obal od výtvarníka, který si říká Paul Gate — je pojatý v duchu plakátu k horrorové klasice Reanimátor. Obaly jsou vlastně dva — střídají se na nich oba protagonisté mixtape Yzomandias a NobodyListen v rolích šílených vědců, kteří dělají pokusy s hlavou toho druhého. Je to příhodná metafora — mixtape J.Eden E-gen je tak trochu laboratoř, v níž se kříží živočišné druhy a vznikají fantastické nadžánrové hybridy. To je mimochodem metoda, s níž uspěly klubové noci Addict Rave, za nimiž stojí DJ NobodyListen — taneční hudba se na nich přirozeně potkává s rapem.

Yzomandias se od vydávání vypalovaných CDček během několika let dostal k vlastní rapové kariéře a založení labelu Milion+, momentálně nejúspěšnější vydavatelské značky v České republice. „Najdi si slovo self-made ve slovníku a vedle bude moje fotka,“ připomíná v tracku Voprsklý Kids svoje úspěchy a pak ještě dodává: „Byli jsme dole jak vy, dole jak vy, voprsklý kids. Podivej teď, z kida je milionář, předtím byl stejnej jak ty.“

Peníze, holky, drogy, auta

„Moje jediná noční můra byla být průměrnej nebo normální,“ prohlašuje rapper v úvodní skladbě Domestikovanej a samozřejmě se zde také několikrát opakuje Yzomandiasova mantra: „Nezaprodat se, ale vydělat“.

Jeho verše se samozřejmě také točí kolem dalších typických rapových tropů – peníze, holky, drogy, auta. Vyjmenovávají se designové značky, cituje se televizní věštkyně Jolanda a cestuje se po světě v první třídě. Na spoustě míst se zdá, že Yzomandiasův lyrický kulomet přepne do automatického módu, náhodně skáče mezi tématy a chrlí rýmy, i tento rapový „proud vědomí“ ale má své svébytné kouzlo. Yzomandias se poslední roky dostal do nadlidského rapového módu, kde v historii českého rapu byla jen hrstka vyvolených a J. Eden E-Gen je shrnutím této transformace. „Hledal jsem sám sebe, more, našel jsem se včas,“ konstatuje pak v závěrečném tracku Ztracenej v budoucnosti.

Yzomandias v rozhovorech přiznává, že příprava mixtape se starým kamarádem NobodyListenem byla pro něj zábavnou odbočkou od kolotoče řadových desek a turné. (To ale nakonec bude i k J.Eden E-gen, je naplánované na květen a červen.) Preciznost a dynamika Nobodyho mixu dělá z nahrávky něco mnohem víc než jen další kompilaci Yzomandiasových hostovaček. Jeden ze dvou nejpopulárnějších rapperů v České republice dál roste — po multiplatinové desce Prozyum je to jeho další výrazný zářez do historie českého rapu.

Reklama

Související témata:
Yzomandias

Doporučované