Hlavní obsah

„Sequelitida.“ Hollywood trpí nemocí, kterou ho nakazili diváci

Daniel Zeman
spolupracovník redakce
Foto: Profimedia.cz

Harry Potter a Bludiště multivesmírů. Sequely, prequely a remaky s Hermionou jako Afroameričankou se budou točit, dokud o ně bude zájem.

Reklama

Hollywood oznámil velké návraty. Harry Potter dostane seriálovou adaptaci, Stmívání jakbysmet, Star Wars se naopak vrátí ve třech celovečerních filmech. Zaznívají tradiční nářky, že Hollywood už se nezmůže na nic originálního.

Článek

Hollywood je podle mnohých v posledním tažení a trpí nemocí zvanou „sequelitida“ – tendencí vyrábět stále další a další pokračování, velmi často se zhoršující se kvalitou. Postihuje to prakticky jakýkoliv úspěšnější film, i ten, který se na začátku tvářil jako samostatné dílo – dočkáme se druhého Jokera, druhého Nobodyho, prakticky každý horor, který vydělá dost peněz, dostane do několika let bratříčka nebo sestřičku.

Bylo přitom dřív vejce, nebo slepice? Natáčí Hollywood sequely, prequely a restarty oblíbených sérií jen proto, že na ně chodí diváci? Nebo diváci chodí na tyto filmy zkrátka proto, že nemají jinou nabídku? Mrkneme-li na žebříček návštěvnosti, uvidíme, že poslední „originální“ film se v TOP 10 nejvýdělečnějších snímků umístil naposledy v roce 2018 – šlo o životopisný Bohemian Rhapsody o skupině Queen. Letos by možná toto prokletí mohla zlomit svérázná Barbie, jejíž scénář je údajně tím nejoriginálnějším, co v posledních letech kolovalo studii.

Originálních a zajímavých filmů přitom vzniká stále spousta – jen si při tom množství obsahu, který se na nás valí z kin, televizí a streamů, hledá k divákům složitější cesty. Není to však nemožné. Spanilá jízda multivesmíry v podání postarší majitelky prádelny Všechno, všude, najednou vydělala celosvětově přes 130 milionů dolarů a odnesla si 7 Oscarů, včetně toho za nejlepší film. Přesto mu na CSFD svítí pouhých 68 % a v komentářích se fňuká, že to bylo „až moc jiné“. Loňským nejlepším filmem je pak podle hodnocení na CSFD druhý Top Gun.

Na jedné straně tu tedy máme hlasité žehrání v internetových diskuzích, že Hollywood je stále méně originální, ale nakonec rozhodují vždy nohy, potažmo peněženky. Jestliže studioví hlavouni vidí, že navzdory twitterovým rantům na čtvrtého Johna Wicka, další Rychle a zběsile a „nevímkolikáté“ Mimoně přijdou opět desítky milionů lidí, kteří nechají v kasách miliardy dolarů, byli by padlí na hlavu, aby místo toho odklepli prachy na něco nového s nejistým výsledkem. Akcionáři potřebují vidět, že se připravuje množství sequelů a spin-offů, na nějaké pochybné novoty není nikdo zvědavý. Experimenty si mohou dovolit menší studia jako A24, které stojí právě za Všechno, všude, najednou.

V dříve nepoznané situaci, kdy se po covidem způsobeném celosvětovém uzavření kin a rozmachu streamovacích služeb vrací diváci do sálů spíše pomalu, je nutné jim nabídnout hlavně to, co znají a mají rádi. Proto se vrací osmdesátiletý Indiana Jones, proto měl ohromný úspěch návrat Mavericka z Top Gunu.

Sequelitida však není trendem poslední dekády, jak by se mohlo po úspěchu komiksovek zdát. Hollywood dojí úspěšné série filmů od nepaměti. Stačí se podívat na 30. a 40. léta minulého století a na množství pokračování, která plodilo studio Universal, když zjistilo, že návštěvníci kin milují jejich monstra – Frankensteina následovala Frankensteinova nevěsta, Frankensteinův syn, Frankensteinův dům, Frankensteinův duch, a dokonce i Frankenstein vs. Vlkodlak. Dracula se pro změnu dočkal Draculovy dcery i Draculova syna, Mumie se vrátila s Rukou mumie, Hrobkou mumie, Duchem mumie a Kletbou mumie.

Jedinou změnou jsou rozpočty a sázky studií na jednu kartu. Zatímco dříve byly tendence brát sequely jako něco podřadnějšího, co se má hlavně rychle natočit, aby si diváci ještě pamatovali původní film, v současnosti už je na „rozšiřování fikčního světa“ založen celý byznys model, každé pokračování je ještě větší a dražší, filmové světy propojenější a všechno souvisí se vším.

Vedle jistoty finančního výdělku však v návratech a remacích hrají roli i celospolečenské změny, které jsou hlavně ve Spojených státech mnohem ožehavějším tématem a sem se dostávají převážně ve zkreslené haha podobě.

Vrátíme-li se ke zmíněnému Harrymu Potterovi, který se má v průběhu deseti let objevit v sedmi televizních sériích, které mají mnohem přesněji adaptovat knižní předlohu, než se to mohlo povést celovečerním filmům, objevily se okamžitě uštěpačné memy, že Harry bude gay, Ron nebinární, a Hermiona dokonce, chraň bůh, černoška!

Nebudeme si kazit „vtip“ zmínkou o tom, že v divadelním pokračování od J. K. Rowlingové Harry Potter a prokleté dítě je Hermiona ztvárněna černošskou herečkou, ani tím, že kupříkladu Albus Brumbál byl autorkou od začátku zamýšlen a psán jako homosexuál. Ačkoliv se to z dnešního dění okolo J. K. Rowlingové nezdá, její knižní série o mladém kouzelníkovi byla na svou dobu (přelom století) poměrně progresivním dětským čtením. Filmové adaptace se oproti tomu držely zkrátka a mnohé „kontroverznější“ dějové pasáže zjemňovaly, či dokonce rovnou vypouštěly.

Doba pokročila a studia si uvědomují, že publikum je rozmanitější a inkluzivnější. Motivace je jednoduchá – a jsou to opět peníze. Stačí se podívat na videa, která zachycovala reakce černošských holčiček, když z traileru zjistily, že malá mořská víla byla v hrané adaptaci černoška. A ačkoliv toto obsazení sklízí třeba na českém internetu hněv, podle průzkumu prodejce lístků Fandango jde o 5. nejočekávanější film letošní letní sezóny, za kterým následují Rychle a zběsile 10, Barbie nebo Indiana Jones 5.

A jak vím z vlastní zkušenosti, dětem je srdečně jedno, jestli jim ve filmech hrají běloši, černoši, či dokonce zda je hlavní hrdinka lesba (jako v animáku Rodina na baterky). Že by to měly brát jako špatnou věc, která je indoktrinuje, jim vysvětlí teprve jejich rozhořčení rodiče, kteří jsou z nějakého důvodu přesvědčení, že mořská panna musí být přece zrzavá běloška!

Reklama

Doporučované