Hlavní obsah

Slovenská galerie prý okopírovala koncept pražské výstavy. Stál 285 tisíc eur

Foto: Kristína Braxatorová, Seznam Zprávy

Protest před Slovenskou národní galerií z letošního března. Ilustrační snímek.

Slovenská národní galerie plánuje na podzim uvést výstavu se stejným názvem a konceptem, jakou loni uspořádala Galerie hlavního města Prahy. Ta o tom nevěděla, svá autorská práva hodlá hájit právní cestou.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Slovenská národní galerie chce od září 2025 do ledna 2026 uspořádat retrospektivu amerického fotografa Bruce Webera pod názvem My Education. Připravit by ji měla firma podnikatele Miloshe Harajdy, se kterou ředitel Slovenské národní galerie Juraj Králík podepsal smlouvu za 285 tisíc eur, v přepočtu zhruba sedm milionů korun. Přehlídka však krade koncept Galerie hlavního města Prahy, píše server Aktuality.sk.

K situaci zveřejnila pražská instituce vyjádření, ve kterém uvádí, že o přípravách slovenské výstavy nevěděla a nedala k ní souhlas. My Education přitom uvedla pod stejným názvem vloni.

„Musíme bohužel konstatovat, že dohoda mezi novým vedením Slovenské národní galerie a jejím generálním ředitelem Jurajem Králíkem a produkční společností Milosh Ltd proběhla bez našeho vědomí a bez našeho souhlasu, a to s použitím struktury a názvu výstavy, na které měla Galerie hlavního města Prahy značný ideový a kurátorský podíl,“ namítá pražská galerie.

„Pokud jde o výstavu Bruce Webera, ve spolupráci s Nathanem Kilcerem, kreativním ředitelem Weberova archivu, ji celou připravila s ohledem na mezinárodní i domácí kontext a na kapacitu a specifika Domu U Kamenného zvonu Helena Musilová, která určila obsah, skladbu výstavy a rozsah jednotlivých kapitol. Takto jsme v dobré víře s výstavou počítali i pro možnou reprízu,“ doplňuje pro Seznam Zprávy ředitelka galerie Magdalena Juříková.

Ta tedy strukturu výstavy považuje za duchovní vlastnictví Musilové.

„Společnost Milosh Ltd nám oznámila svůj záměr realizovat výstavu až několik dnů po podpisu smlouvy se Slovenskou národní galerií. Důrazně jsme se proti tomuto kroku ohradili a vyloučili jsme jakoukoliv naši spoluúčast. Žádali jsme změnu názvu výstavy, pokud se opravdu realizuje, abychom s ní nemohli být spojováni, jelikož smlouva mezi Milosh Ltd a Slovenskou národní galerií kopíruje strukturu i název výstavy,“ pokračuje Juříková.

Seznam Zprávy kontaktovaly Miloshe Harajdu s žádostí o komentář. Podle jeho slov se pražská galerie distancuje od něčeho, na co nemá právo. „Smlouva zní jasně. My podle smlouvy s Galerií hlavního města Prahy nemáme žádnou povinnost informovat o dalších našich jednáních, ani se jí na nic ptát,“ popsal situaci.

Připomíná, že pražská výstava již skončila. V Domě U Kamenného zvonu trvala od loňského září do letošního ledna. „Projekt je ukončený a my můžeme jednat o dalších mezinárodních spolupracích, což se děje,“ argumentuje Harajda.

Podle něj slovenská výstava nebude používat texty kurátorek z pražské galerie, které jsou jejich autorským dílem. „Samotný název výstavy je dílem Bruce Webera a autorské práva na fotografie patří umělci,“ vysvětluje. Podle něj bude akce ve slovenské galerii mít vlastní kurátorský přístup.

Výstava čelí kritice

Má se jednat o nejdražší výstavu ve Slovenské národní galerii. Tamní iniciativa Umenie nebude ticho však považuje její přípravu v aktuální ekonomické situaci za neakceptovatelnou.

„V době, kdy slovenské ministerstvo kultury přistoupilo ke konsolidačním opatřením, která vedla k propouštění kvalifikovaných odborníků a odbornic z veřejných kulturních institucí, působí takový krok jako arogantní urážka - jako symbolické plivnutí do tváře. Zatímco na mnoha místech se šetří a propouští, takovéto utrácení veřejných prostředků je těžko ospravedlnitelné,“ cituje vyjádření server Aktuality.sk.

Kromě toho iniciativa tvrdí, že převzetí konceptu výstavy bez vědomí Galerie hlavního města Prahy zpochybňuje transparentnost a profesionalitu současného vedení Slovenské národní galerie.

Také Galerie hlavního města Prahy se ve svém vyjádření dotkla vedení slovenské instituce. „Poté, co ze Slovenské národní galerie byli odejiti, nebo dobrovolně raději odešli špičkoví odborníci, kteří se nemohli smířit s vedením instalovaným paní ministryní Šimkovičovou, a v době, kdy je kulturní veřejnost ve stávkové pohotovosti a protestuje proti celé řadě ministerských zásahů do kompetencí kulturních a uměleckých institucí i jedinců, se takto chceme veřejně a nahlas distancovat od kroků, které vedly k již uzavřené smlouvě,“ zaznívá ve vyjádření.

Pražská galerie také uvedla, že hodlá svá autorská práva hájit právní cestou, pokud to bude nutné. „Nechceme a nemůžeme být součástí procesu, který formálně legitimizuje to, co se momentálně děje ve zkoušené slovenské kultuře,“ dodala.

Plán na stejnojmennou výstavu přichází v době, kdy slovenské ministerstvo kultury čelí kritice za zavírání malých muzeí na Slovensku. Slovenská ministryně kultury Martina Šimkovičová zdůvodnila toto rozhodnutí potřebou konsolidace. Slovenskou národní galerii od minulého měsíce umělecky vede český kurátor Martin Dostál.

Doporučované