Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Projekt nazvaný Vagabundus, který byl do úterka k vidění v Divadle Ponec, stvořil Idio Chichava, tanečník a choreograf z afrického Mozambiku. Jeho pohybová kantáta se zabývá společným prožíváním a sjednocující lidskou zkušeností, jejímž předpokladem a bází je tělo.
Když v době pandemie koronaviru Chichava za tímto účelem sestavoval skupinu performerů, nerozhodoval se podle jejich pohybové či pěvecké excelence, nýbrž schopnosti sdílet, napojovat se na druhé, podporovat fungování skupiny a její výraz. A tak se v mosambické metropoli Maputu zformovala vyladěná, rezonující a semknutá parta třinácti tanečníků a tanečnic, kteří nyní svou energií zvedli ze židlí také návštěvníky Ponce.
Hybnou silou Vagabundusu jsou melodické písně. Bez jediného nástroje, jen hlasy tanečníků a rytmy vytvářenými podupáváním či údery do těla, strukturují celý večer. Jejich texty znějí v různých jazycích a dialektech, což odráží jak bohatou tradici a identitu Mosambičanů, tak jejich koloniální zkušenost s někdejší velmocí Portugalskem. Ostatně i melodika songů zněla jako fúze afrického folkloru s hudební tradicí starého kontinentu. Dobře se to poslouchalo a Evropané se na hudbu, něčím vzdáleně připomínající blues nebo gospel, dokázali snadno naladit.
Půvab inscenace tkvěl v plynulosti – valila se jako řeka, z níž se tu a tam vydělí sólo nebo drobná interakce, kterou po chvíli tělesný zvučící proud pohltí, stráví a přemění. Zážitek umocňují pohybové synchronizace provedené v síle a plnosti třinácti těl, podpořené souzvukem hlasů a výrazně fyzickou rytmikou.
Už jen ten „množstevní“ aspekt má obrovskou gravitaci a podmanivost. Třináct účinkujících na scéně v současném tanci člověk jen tak neuvidí. Na silný zážitek bylo zaděláno hned v úvodu, kdy se vedle sebe postavili do řady muži, ženy, různě tvarovaná černá těla, některá na první pohled netaneční, různé tváře a účesy – a zahleděli se do jiných těl, očí a tváří v publiku.
Každý interpret měl u sebe nějaký atribut: pneumatiku, nákupní tašku, koš, smotané lano, velký vak na hlavě a tak dále, jako by se v Ponci zastavili cestou z afrického trhu. Výrazný scénický prvek pak představoval nákupní vozík, jaký známe ze supermarketů. Seděla v něm žena, která se roztřásla po celém těle a ostatní na to třesoucí se, trpící tělo odkládali svoje rozlišovací znaky a atributy, čímž si uvolnili ruce, trupy i hlavy, aby se mohli věnovat tanci a zpěvu. Strašidlo konzumerismu v podobě nákupního košíku je naším společným démonem, naznačují zde tvůrci.
V pohybové rovině se třes těl vyskytoval často a občas i velmi dlouho. Autora inspiroval vlastní zážitek po teroristickém útoku, kdy byl v Maputu vyhlášen zákaz vycházení a stresová situace se mu propsala do těla. Roztřesení odkazující k silné úzkosti a strachu je pro leckoho aktuálně silný životní pocit, který lze překonat společně vytvářeným bezpečím a transformovat jej právě do tance, písně či společné akce.
Dalším zapamatovatelným tělesným gestem se stály záklony, kdy skupina zastavila a obrátila pohledy i srdce k nebi. Ty momenty evokovaly semknutou oddanost, naději v jakousi vyšší moudrost, odvěkou touhu po přesahu pozemské existence k duchovním zážitkům. Ostatně součástí mosambického souboru byli i zpěváci chrámových sborů, což dokumentuje komunitní povahu projektu a posiluje jeho obdivuhodnou orchestraci.
I když ne všichni perfomeři na scéně jsou primárně tanečníky, všichni vydali stejný, naprosto obdivuhodný fyzický výkon. V diskuzi po představení Idio Chichava hovořil o kouzle, jímž se z netanečníků stávaly taneční hvězdy a z nezpěváků ty pěvecké: je to v síle kolektivu, tam se předávají a rozvíjejí schopnosti jednotlivců – ti, kdo dřív neuměli zpívat, zpívají a ti, kteří netančili, utančí více než hodinové představení.
Africké téma se na Tanci Praha, založeném roku 1989, neobjevilo poprvé. Tvorbu z tohoto kontinentu dramaturgové systematicky zpřístupňují divákům. Cesta k tomu vede často přes frankofonní oblasti, kde spousta afrických umělců studovala a zahájila kariéry. Často se pak vracejí zpátky a budují kulturní praxi doma.
To je i případ Idia Chichavy, jenž absolvoval taneční školu Parts v Belgii a pak mnoho let tančil s francouzským souborem Kubilai Khan Investigations. Díky své evropsko-africké zkušenosti dokáže rozlišit a vyhmátnout, čím se oba tyto světy mohou obohatit.
Vagabudus začíná písní v jazyku changana, což je jihomosambický dialekt. Zpívá se v ní o tom, že lidé nepotřebují žádné věci, potřebují jen štěstí v srdci. Touto skladbou se v Mosambiku vítají hosté a je jim nabízena jako dárek. Když člověk na konci večera pozoroval, jak pražské publikum křepčí spolu s performery, nebylo pochyb, že se dárek zalíbil. Snad se budou líbit i další představení letošního Tance Praha.
Inscenace: Vagabundus
(Pořádal festival Tanec Praha)
Autor: Idio Chichava
Účinkující: Açucena Chemane, Arminda Teimizira, Calton Muholove, Cristina Matola, Fernando Machaieie, Judite Novela, Martins Tuvanji, Mauro Sigauque, Nilégio Cossa, Osvaldo Passirivo, Patrick Manuel Sitoe, Stela Matsombe, Vasco Sitoe
Divadlo Ponec, Praha, 1. až 3. června 2025.