Hlavní obsah

Létání už od půlky června? Letenky výrazně zlevní. S nákupem ale počkejte

Letenku si kupte jen pár dní před odletem, doporučuje Dlouhý z Kiwi.com (Ilustrační foto).

Reklama

Nabídky letenek značně prořídnou. Spousta aerolinek nepřežije, už přestaly klientům vracet peníze. Ale jsem optimista a věřím, že leteckému byznysu znovu narostou křídla, říká Oliver Dlouhý, zakladatel vyhledávače kiwi.com.

Článek

Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.

Letecká doprava hodně prořídla, kam se teď člověk z Česka vůbec dostane?

Teď je to opravdu hodně řídké, jak říkáte, aktuálně jsou otevřené linky do Bulharska a myslím si, že něco do Ruska a takové spíše méně populární linky. Pořádně se začne létat až od půlky června.

Když si koupím letenku, jak budu vědět, že se ta situace zase nezmění? Doporučil byste mi právě teď si kupovat letenku na červenec, srpen?

Popravdě bych to nedoporučoval, byť jsem v podstatě sám proti sobě vzhledem k tomu, jaký byznys děláme, ale nedoporučil bych to, protože situace se neustále mění a ta nařízení jsou opravdu chaotická, že ani my nejsme schopni to už úplně v reálném čase sledovat.

A kdy je tedy ten správný čas, když chci někam letět, si koupit letenku?

Co se týče tohoto léta, tak tam bych fakt kupoval pouze několik dní před odletem, když ta situace opravdu vypadá dobře, hranice jsou otevřené. Protože, jak říkám, může se stát cokoliv a vlády reagují tak, jak musí, reagují podle aktuální situace a podle toho otevírají nebo možná budou i zavírat hranice.

Pak už budu mít jistotu, že se tam skutečně dostanu?

Jistota samozřejmě nebude nikdy, nejjistější je zůstat doma, dokud se celá situace okolo koronaviru nevyřeší, ale myslím si, že s nějakou rozumnou mírou rizika, pokud bookujete třeba týden před odletem, se dá počítat a je velká šance, že se tam dostanete.

Letenky pod cenou po 12 měsíců

Očekáváte, že letenky teď budou stát víc, nebo naopak méně? Podle čeho se to vlastně určuje?

To určují samozřejmě na komerční bázi samy aerolinky. Já očekávám, že minimálně prvních několik měsíců letenky budou výrazně pod cenou, protože aerolinky aktuálně mají skoro všechna letadla na zemi, to stojí strašně moc peněz tam letadla držet a platit za hangáry a platit za přetrénovávání posádek pilotů, letušek a tak dále. Ono to není tak, že tím ty náklady odpadnou. Takže aerolinky ve chvíli, když to půjde dostat se do vzduchu, začnou létat hned první den a budou chtít stimulovat poptávku, aby aspoň i za cenu podnákladových cen ta letadla do co největší míry zaplnily. Takže očekáváme - a tak se vyjádřil i Michael O'Leary, ředitel Ryanairu, že prvních 12 měsíců nebudou o nějakých profitech, ale budou to o tom, aby aerolinky dostaly letadla do vzduchu a lidé začali létat.

A po těch 12 měsících už přijde zdražení?

To je velká otázka. Já nemám křišťálovou kouli, abych řekl přesně, co se stane po 12 měsících. Můj odhad, jsem optimista, je takový, že ceny budou nízké i nadále. Z toho důvodu, že strašně moc aerolinek zkrachovalo nebo ještě zkrachuje, což znamená, že budou tisíce letadel na trhu za zlomky cen, protože aerolinky jsou těžký byznys a nikdo se do toho za standardních nákladů nebude chtít pouštět. Takže budou vznikat nové aerolinky, které budou využívat toho, že letadla jsou levná, že jsou stovky posádek, možná tisíce na trhu, které prostě nemají práci, takže opět ta cena půjde dolů. A pokud se podíváte na ceny benzínu nebo ropy, tak ta je taky pro letecký průmysl příznivá. Takže já věřím, že i z toho střednědobého hlediska budou ceny letenek dole.

Jste rád, že jste si nekoupili vlastní letadla? Vy jste totiž v roce 2016 mluvil o tom, že je plánujete koupit?

Jsem rád, že nemáme aerolinky, jsem rád, že jsme zůstali ryze technologickou firmou. Ne vyloženě čistě vzhledem k této situaci, která je samozřejmě strašně těžká pro celý letecký průmysl, ale obecně vzhledem k tomu, jakou hodnotu kiwi.com jako firma umí dávat. My prostě jsme technologové, máme velký tým vývojářů, nejsme firma, která by dokázala provozovat letadla profitabilně, jsme rádi, že jsme se do tohohle nepustili.

Neláká vás to ani teď, když jste mluvil o tom, že letadla získáte za zlomek ceny, cena ropy a benzínu je nízká? Nezvažujete to ani trochu, nebo už je to úplně passé?

Jedna věc je, co mě osobně láká, a druhá věc je, co je pragmatické a co bychom měli dělat. Samozřejmě provozovat vlastní aerolinku je takový krásný sen, který možná já jako člověk osobně mám, ale už bych si nedovolil to spojovat s byznysem kiwi.com. Takže pragmaticky nám to rozhodně nedává smysl a nebudeme se do toho pouštět.

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Zakladatel společnosti Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Riziko cestování

Když si jako pasažér sednu do letadla, jak mi zaručíte moji ochranu před nákazou koronavirem? To je totiž asi věc, o kterou se teď lidé hodně zajímají.

My jako kiwi.com vzhledem k tomu, že letadla neprovozujeme, tak nemáme moc velké páky na to, abychom nějakým způsobem ovlivnili vaše bezpečí na palubě. O to se musí postarat jednotlivé aerolinky a ty se o to starají. Takže co se týče například zrovna Ryanairu, tak oni každý den dezinfikují letadla, mají nasazené v klimatizaci filtry, které jsou srovnatelné s tím, co vidíte v nemocnicích, jsou povinné roušky na palubě. A já předpokládám, že se k tomu postaví i letiště, která budou ve chvíli, kdy se stanou široce dostupné rychlotesty přes sliny, začnou testovat přímo před security checkem a vlastně během hodiny víte, jestli jste, nebo nejste covid pozitivní a potom vás pustí, nebo nepustí do letadla. Takže já věřím, že zrovna letecká doprava, která má obrovskou incentivu, aby se co nejrychleji rozběhla, implementuje tyhle a ještě další opatření, a to napomůže rychlému znovuzrození.

Letecká doprava se teď znovu obnovuje. Přesto dlouhou dobu stála. Co to znamenalo pro Kiwi.com, kolik letenek jste museli vracet? Podařilo se vám dohodnout se všemi zákazníky?

Zdaleka ještě ne, bohužel. U nás se jedná řádově o stovky tisíc zrušených letů. My samozřejmě ve chvíli, kdy se let zruší, okamžitě začínáme peníze dolovat z aerolinky, což v době před koronavirem bylo relativně jednoduché, aerolinky vracely v podstatě okamžitě, takže jsme byli schopní taky i z našich peněz dávat refundy okamžitě našim zákazníkům. To se teď bohužel změnilo a většina aerolinek, zejména těch lowcostových, nevrací peníze aktuálně skoro vůbec. Takže nám se podařilo z aerolinek opravdu vydolovat zatím jednotky procent všech refundů, na které mají naši zákaznici nárok. A podnikáme různé kroky jak komerční, tak právní, abychom z nich dokázali vydolovat víc. A obáváme se, že to prostě ještě několik měsíců zabere, než se nám podaří nahradit většinu peněz, které aerolinky dluží.

Jste připraveni popřípadě jít i do soudních sporů?

Nic není vyloučeno. Pro nás je samozřejmě důležité hájit zájmy našich zákazníků. Takže ano, pokud to bude nutné, tak uděláme i tohle.

Máte už spočítáno, o kolik vaše firma přišla?

Ty ztráty se neustále prohlubují. Zatím se to nerozlítalo, když to takhle řeknu, v tom nejhorším bodě pandemie jsme byli někde na minus 95 % oproti plánu, teď jsme třeba na minus 87 %, ale to zdaleka ještě není bod, kdy by firma byla profitabilní, takže ztráty ještě nejsou spočítané, protože se ještě stále prohlubují.

Pro některé firmy, které se pohybují v leteckém průmyslu, to asi bude znamenat konečnou. Máte odhad, kolik společností by obecně mohlo skončit?

To se podle mě snad ani odhadnout nedá. Budou to obrovské ztráty, v podstatě nepředstavitelné. Jsou nějaké studie, které říkají, že až miliarda lidí na světě je přímo či nepřímo zaměstnaná v cestovním ruchu, takže to jsou pozice, které nějakým způsobem budou ohrožené. Nicméně, já jsem neustále optimistický, zatím se necestuje plus minus 3 měsíce a předpokládám, že to ještě nějaký čas potrvá, ale není to tak, že by to odvětví odpadlo dlouhodobě. Jedná se prostě, řekněme o jeden ztracený rok. Byť samozřejmě přijde hodně lidí v tomhle odvětví o práci a není důvod si myslet, že by se během několika málo dalších let ta pracovní místa znovu vytvořila.

A prořídnou letecké společnosti? Zmenší se nabídka různých letů?

Určitě. Už teď je několik společností, které zkrachovaly. A ještě nás hodně bankrotů čeká. My to sami vidíme například na platební morálce některých aerolinek. Takže ano, ale zase, jak říkám, je to podle mě spíš krátko a střednědobá záležitost, protože ta infrastruktura, kterou aerolinky vytvořily, ta letiště, to tady všechno existuje. Letadla existují, jsou na zemi a někdo je vlastní a někdo se bude snažit je prodat nebo dostat do vzduchu. Takže ten ekonomický cyklus bude zase vyrovnaný tím, že poklesne cena těchto aktiv a bude jednodušší a levnější pro podnikatele vytvořit novou aerolinku a začít zase operovat destinace, které odpadnou.

Co si v této souvislosti myslíte o státní pomoci ČSA?

Nebudu komentovat konkrétně ČSA. Já mám jeden základní pohled. Podle mě firma, která byla profitabilní v době před koronou, zaměstnávala lidi, platila daně a zejména přinášela hodnotu zákazníkům a teď jí krátkodobě vypadnou příjmy kvůli něčemu, co nezavinila, tak si pomoc zaslouží. Nebylo by moudré takovou firmu nechat padnout jen proto, že přišel nějaký zásah, řekněme, vyšší moci. Pokud firma už ale před touhle pandemií měla problémy, třeba musela i propouštět lidi, řešit svoje problémy navyšováním kapitálu a tak dále, pak si myslím, že nemá cenu to trápení protahovat. Ale mluvím teď opravdu obecně, ne o nějaké konkrétní firmě.

Letecká doprava se změní, ale jen krátkodobě

Sice nemáme křišťálovou kouli, ale kdybyste mohl odhadovat, jak koronavirová krize promění cestování obecně? Budeme, nebo nebudeme létat na byznys schůzku na jeden den, na prodloužené víkendy? Budou si lidé jinak plánovat dovolenou?

Já si myslím, že co bude nejvíc ovlivněné negativně, je teď právě, jak jste zmiňovala, business travel. Protože i ty nejoldschoolovější firmy se naučily v tuhle dobu spolupracovat přes Zoom, dělat si mítinky po Skypu a prostě fungovat online. A v podstatě nemyslím si, že jakýkoliv chytrý finanční ředitel podepíše náklad svému zaměstnanci za 100 tisíc, aby se letěl podívat na dvouhodinovou schůzku na druhou stranu světa. To nedává smysl a v podstatě jsem rád, ne jako podnikatel v cestovním ruchu, ale obecně jako občan, že začínají konečně i ty nejpomalejší firmy používat onlinové nástroje, a tím pádem šetří životní prostředí a peníze. Ale myslím si, že nějaké další dopady dlouhodobě tam až tak nebudou. U té krize, byť ještě stále trvá, vidíme nějaké zlepšení, dá se říct, že opravdu je to krize, řekněme, jednoho, dvou let. Takže myslím si, že se to vrátí během třeba těch dvou, maximálně tří let do starých kolejí. Co se stane krátkodobě, ještě si dovolím dodat, je, že samozřejmě lidi vymění cestování na dlouhou vzdálenost za cestování na krátkou vzdálenost, ale to se opravdu týká tohoto, možná příštího léta. Ale rok 2022 už bude, co se týče objemů cestování, v Česku na úrovni před koronavirem.

A na závěr si dovolím osobní otázku, vy už jste si koupil letenku nebo plánujete si koupit v nejbližší době letenku?

Plánuji si koupit. Budu se držet toho, co jsem doporučil, takže počkám s tím na poslední chvíli. Ale hned, jak to bude technicky možné, tak bych rád aspoň na víkend odjel do Barcelony, kterou mám strašně rád, s celou rodinou.

Reklama

Doporučované