Hlavní obsah

Leteckého cvičení Ample Strike se účastní i americký stratotanker

F-15.

Reklama

Vojenského leteckého cvičení Ample Strike se v Česku účastní i americký stratotanker KC-135. Za úkol má zajišťovat dostatek paliva pro stíhače F-15, kteří do Česka na mezinárodní cvičení létají z Velké Británie.

Článek

„Létající benzinka“ je schopna doplnit palivo stíhacím i dopravním letounům kdekoli na světě. Stratotankery mohou létat ve výšce až 15 kilometrů, vyvinout mohou rychlost až 0,8 Mach. V americké armádě slouží od 50. let minulého století.

Vybaveny jsou deseti nádržemi na více než 90 tun paliva, ve vzduchu vydrží až 18 hodin. Palivo mohou předávat prostřednictvím dvou systémů, buď díky tzv. ráhnovému (flying boom) nebo hadicovému (probe and drogue - hadice a koš). „Ráhnový tankovací systém umožňuje mnohem vyšší rychlost přečerpání paliva. Hadicový tankovací systém bývá využíván pro svou jednodušší konstrukci a vlastnosti i u vrtulníků a bývá součástí různých rozšiřujících sad pro další typy letadel,“ uvedl pilot KC-135 major Tyler Sandberg z Národní texaské gardy USA.

Podle Budikové obě metody vyžadují velkou přesnost. Česká armáda při tankování za letu využívá metodu tzv. košů. „Musíte být hodně precizní a opatrní. Je důležité si uvědomit, že letoun se pohybuje rychlostí přes 500 kilometrů v hodině a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení přibližně 20 až 30 centimetrů od kabiny,“ uvedl jeden z českých pilotů gripenů z Čáslavi.

Při aktuálním cvičení stratotanker, který v Pardubicích přistál v neděli, zásobuje palivem stíhače F-15 letící z Velké Británie. „Celou trasu by nezvládl bez dotankování. Poprvé je doplněn nad Německem jiným KC-135, pak tankuje u nás ve vzdušném prostoru nad Českými Budějovicemi, aby mohl plnit úkoly letecké podpory a nakonec ještě jednou před odletem na domovskou základnu za kanál,“ popsal Sandberg.

Nejnižší rychlost, kterou může KC-135 při tankování letět, je 370 kilometrů v hodině. Běžně podle Budikové tyto stroje doplňují palivo ve výšce šesti až devíti kilometrů. Sloužit mohou i pro přepravu lidí a nákladu. Během své služby byly průběžně modernizovány. „V současné době má mnohem silnější motory, díky kterým může nést mnohem těžší náklad než původní letadla,“ uvedl podplukovník Michael „Hank“ Piening. Velkých změn se podle něj dočkalo i vybavení kokpitu, zmodernizovány byly komunikační systémy, autopilot nebo avionika.

Reklama

Doporučované