Hlavní obsah

Letiště Brno loni odbavilo meziročně o 84 procent cestujících méně

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Brněnské letiště loni odbavilo 86 089 cestujících. V porovnání s rokem 2019 je to pokles o 84 procent. Důvodem je březnové přerušení provozu komerčních letů s cestujícími na palubě a další opatření proti šíření koronaviru.

Článek

Nejhorší období v novodobé historii letiště skončí ztrátou 60 až 75 milionů korun, uvedl dnes v tiskové zprávě mediální zástupce Letiště Brno Jakub Splavec.

Meziroční rozdíl je propastný také kvůli tomu, že v roce 2019 počet cestujících rekordně narostl – o 8,5 procenta na 543 633 cestujících. „Loni se u nás prakticky ze dne na den na základě rozhodnutí vlády zastavil komerční provoz a my byli tři a půl měsíce bez jakékoli mezinárodní linky s cestujícími na palubě. Samozřejmě že se u nás život nezastavil a byli jsme k dispozici pro nákladní lety, leteckou záchrannou službu, policii či pomocné lety při boji s nákazou covid-19, ale k normální stavu to mělo opravdu hodně daleko,“ uvedl předseda představenstva Letiště Brno Milan Kratina.

Dodal také, že chyběla letní sezona, která je pro regionální letiště klíčovou složkou. Uvolnění opatření ale přišlo až ve chvíli, kdy už za normálních okolností jede sezona naplno. Například za červen v roce 2019 letiště odbavilo 86 781 lidí, tedy víc než za celý loňský rok.

I přes kritický uplynulý rok jedná vedení letiště s vedením města a kraje o spuštění nových pravidelných linek. Nejblíže je nová linka do Kyjeva, kam už dopravce SkyUp začal prodávat letenky. První let by mohl být v dubnu. „Samozřejmě do toho všeho může opět promluvit situace kolem pandemie. Pokračují i jednání o dalších destinacích, kde jsou naší prioritou města v severním Porýní-Vestfálsku, centrální Francii a na britských ostrovech. Odhadovat nyní, co přesně nás čeká v roce 2021, je složité, ale pevně věřím, že se odrazíme a například letní sezona už bude bez omezení a lidé budou mít možnost a chuť zase cestovat,“ uvedl Kratina.

Z brněnského letiště v současnosti nelétají žádné pravidelné linky, ale na jaře by se tam měl vrátit dopravce Ryanair s linkou do Londýna. Od listopadu funguje nová pravidelná linka společnosti DHL, která však slouží k nákladní přepravě. „Linka DHL jen dva měsíce po dokončení projektu revitalizace starých, nevyužitých a chátrajících prostor, byla opravdu skvělou zprávou. Potvrdilo to naši dlouhodobou strategii udělat z brněnského letiště multifunkční komplex pro všechny druhy letecké dopravy. Byla to i logická reakce na současné potřeby trhu,“ řekl člen představenstva Letiště Brno Zdeněk Šoustal.

Podle něj po startu linky začala čísla růst a za prosinec letiště odbavilo o 290 procent víc nákladu než v roce 2019. „Vývoj trhu nákladní dopravě přeje, a pokud se k ní opět přidají i pravidelné linky a dovolenkové chartery, bude to provozně i ekonomicky výrazně pozitivnější pohled než nyní,“ dodal Šoustal.

Podle výroční zprávy za rok 2018 zveřejněné ve Sbírce listin mělo Letiště Brno čistý obrat za daný rok téměř 260 milionů korun, zisk necelých 50 milionů korun. Výroční zprávy za poslední dva roky zatím nejsou k dispozici. Kvůli koronavirové pandemii společnost také snížila počet zaměstnanců z necelých 200 zhruba o 20.

Reklama

Související témata:

Doporučované