Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když svému autu dáte jméno, z rodinného vozu se stává něco víc než běžný dopravní prostředek. Dochovaná sanitka z roku 1955, nově vystavená v muzeu Svět škodovek v Čerčanech u Prahy, dostala jméno Jandera.
Napřed sloužila v Pražské záchranné službě a po jejím vyřazení na konci 50. let ji filmaři získali do fundusu Barrandovských studií. Proto ji diváci mohli vidět v legendárním seriálu Sanitka z roku 1984. Právě odtud pochází ono jméno - dostala je podle hlavní postavy doktora Vojtěcha Jandery v podání Jaromíra Hanzlíka.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Heydrichův mercedes našli ve stodole. Po 18 letech se dočkal opravy
- Z ruiny konírny v Zákupech je barokní skvost
- Poznejte Mallorcu jinak: místo pláží horské treky či kajak
- Od perfektní pizzy po domácí nanuky. Vydejte se na gastrovýlet do Plzně
- Našel vraha z Ploštiny a chtěl ho zabít. Místo toho se partyzán rozplakal
Sanitku tak pojmenoval Michal Appl, který se ještě jako školák šesté třídy stal velkým fanouškem seriálu a především sanitek, z nichž nemohl spustit oči. Láska k veteránům ho s postupujícím věkem neopustila, dokonce si jedno staré auto pořídil a s partou stejně zapálených kamarádů objížděl různé akce.
Svůj největší klukovský sen si ale splnil až v roce 2003, kdy ho kamarádi vzali do jedné vesnice nedaleko Plzně. Když se před ním otevřela vrata tamní stodoly, nevěřil svým očím: Stála před ním legendární Škoda 1200. „To, co jsem znal jenom ze seriálu, jsem najednou viděl naživo,“ vzpomíná Appl. „Byl jsem naprosto uchvácený.“
SPZ ze seriálu
Jako u vytržení obcházel auto dokola, prohlížel si každou součástku. „To auto je skutečná legenda. A to jsem ještě v tu chvíli nevěděl, že je to sanitka ze seriálu, to jsem zjistil až později,“ říká.

Sanitka po nalezení ve stodole.
Netrvalo dlouho a Appl si auto vezl domů. „Musel jsem si kvůli němu půjčit i nějaké peníze, abych si ho mohl koupit,“ vzpomíná. Vůz měl dokonce původní seriálovou státní poznávací značku.
Michal Appl ho několik let využíval na výlety a další cesty, posléze ho i částečně zrenovoval. „Sanitku jsem trochu vyšňořil a skutečně jsem s ní jezdil,“ vzpomíná. Pak ale následovala celková náročná renovace, která vůz vrátila do původního stavu z padesátých let. Nyní se auto v celé své kráse představilo v soukromém muzeu Svět škodovek, které před pár lety spoluzakládal Pavel Zima (člen představenstva Seznam.cz – pozn. red.), jenž se po Michalu Applovi stal novým majitelem legendární sanitky.

Původní majitel Michal Appl se svou sestrou (vlevo) a maminkou.
„Je to ideální místo, které si to auto zaslouží,“ říká o automuzeu původní majitel Michal Appl, který se na celkové renovaci vozidla také významně podílel coby technický dozor. Slavnostního křtu sanitky se po jednačtyřiceti letech od natočení první řady seriálu Sanitka zúčastnil i „doktor Jandera“, tedy jeho herecký představitel Jaromír Hanzlík.
Doktor Petr Kostka
Tím, že se sanitka zpřístupňuje široké veřejnosti, jakoby se vracela k fanouškům seriálu z 80. let, ale i milovníkům veteránů se zajímavou historií. Jak se ale podařilo zjistit Michalu Applovi, v seriálu bylo více sanitek a s touto konkrétní nejezdil přímo Jaromír Hanzlík. Byl to doktor Václav Mádr v podání Petra Kostky. V příběhu zasazeném do prostředí pražské záchranné služby se dochovaný vůz objevil několikrát, třeba při výjezdu sanitek k hromadné nehodě. Jméno Jandera jako odkaz na výraznou seriálovou postavu však sanitce zůstalo.
O záchraně auta, v němž jel Heydrich při atentátu
Právě shánění informací o podobě a vybavení sanitního vozu byl základ k tomu, aby se mohl veterán vrátit do své původní podoby. Když ho Appl před dvaadvaceti lety „objevil“ ve vesnické stodole, chybělo mu mnoho komponentů včetně modrých výstražných světel.
Díky dobovým fotografiím nebo setkáním s pamětníky se podařilo zjistit všechny technické detaily, a pak auto postupně skládat do skutečné podoby. Po Applovi, který sanitku opravil částečně, se pak po jejím odkoupení pustil do ještě detailnějšího restaurování Pavel Zima.
Jak vypadá sanitka po dokončení renovace:
Ačkoli se to zdá neuvěřitelné, auto je po dvouleté „omlazovací kúře“ prakticky k nerozeznání od původního modelu z padesátých let. Renovátorům se totiž podařilo sehnat i původní komponenty a další vybavení. Například radiostanice Tesla Fremos, které se tehdy v záchrankách používaly, se dochovaly pouze dvě. Jedna z nich je nyní instalovaná právě v tomto sanitním voze. Auto má i původní houkačku, koženku na sedačkách nebo anténu.
Kapota na půdě
Někdy pomohlo i štěstí. Když renovátoři sháněli dobové linoleum na podlahu, objevili poslední zaprášenou roli ve skladu původního výrobce. Podobné to bylo s barevným odstínem karoserie. Škodovka totiž dodávala auto v šedém zbarvení a teprve záchranka mu dodala jeho typický odstín, což ovšem nebyla žádná základní barva. Na půdě záchranky se pak našla část kapoty z původního vozidla, podle něhož se pak barva namíchala.
Když Michal Appl sbíral informace o původní sanitce, dostal se i k zajímavým historkám z 50. let. Jeden z lékařů záchranné služby se například učil anglicky tak, že pomocí radiostanice ve voze dokázal na dálku poslouchat anglické taxikáře.

Současný majitel Pavel Zima při renovaci.
Při renovaci se řešil sebemenší detail. „Klidně jsme se pohádali i o šroubek, o každý kousek,“ vypráví Michal Appl. Nemalé úsilí se vyplatilo. „Tohle auto v této podobě skutečně u záchranky jezdilo,“ říká hlavní renovátor Ondřej Vodrlind. „Největší výzvou byla absence dostupných dílů a nutnost některé komponenty kompletně renovovat podle dobových podkladů. Například speciální kryty blinkrů jsem v životě u žádného jiného auta neviděl,“ dodává.
Světový unikát
Spočítal, že spolu se svými kolegy na renovaci strávil asi 1600 hodin. O náročnosti a přesnosti opravy vypovídá například to, že jen „obyčejný“ držák radiostanice zabral 50 hodin. „Šlo se do absolutního detailu,“ konstatuje Vodrlind, který ocenil přístup nového majitele Pavla Zimy v druhé fázi oprav. „Nevím o nikom jiném, kdo by řešil takové detaily, byl do renovace tak nadšený a dal na to nemálo peněz,“ říká Vodrlind, který má s renovacemi veteránů dlouholeté zkušenosti.
Pavel Zima se k historickým vozidlům dostal od plastikových modelů letadel z druhé světové války, které slepoval, když byl ještě kluk. Zájem o starou techniku mu zůstal i v dospělosti, kdy si uvědomil, že auta jsou o dost dostupnější než letadla. Jeho prvním veteránem byla Škoda 1202, tedy následovník Škody 1200. Kolem tohoto modelu „kroužil“ několik let, a když se objevila možnost ho koupit od Michala Appla a vrátit mu původní „tvář,“ neváhal.
„Je to vlastně zázrak, že se ten vůz vůbec dochoval, je to světový unikát,“ říká Pavel Zima, spolumajitel Světa škodovek. Unikátní je celé muzeum, v němž teď sanitka Škoda 1200 bude mít svou novou základnu. Mezi desítkami modelů patří k nejzajímavějším kouskům originální závodní a okruhové speciály, jde dokonce o největší ucelenou sbírku sportovních škodovek na světě. K vidění jsou také jedinečné prototypy nebo vládní speciály.
Součástí nedělního představení Škody 1200 byla i dobročinná akce: Dobrovolné vstupné z celého dne dostane organizace Sanitka naděje, která pomáhá plnit sny těžce nemocným dětem a dospělým s omezenou mobilitou.