Hlavní obsah

Designérka roku Kateřina Handlová vypráví v Jurkovičově vile příběh emancipace

Foto: Se svolením Martiny Morávkové

Výstava Kateřiny Handlové v Jurkovičově vile.

Její vázy kombinují něhu, sílu i potřebu vepsat do skla aktuální pocity. Její profesní dráhu zdobí spolupráce se značkami jako Swarovski nebo Rückl. Tvorba sklářské designérky Kateřiny Handlové teď doplňuje Jurkovičovu vilu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Patrový dům na klidném severozápadním okraji Brna ve čtvrti Žabovřesky postavil slovenský architekt Dušan Jurkovič (1868 - 1947) v roce 1906 ve stylu kombinujícím zdobnou secesi, folklorní motivy a vídeňský a britský modernismus. Stavení sloužilo jako rodinné sídlo i ateliér v době, kdy architekt v moravské metropoli navrhoval interiéry a vybavení pro ženský vzdělávací spolek Vesna.

Výstavu v Jurkovičově vile nabídla Kateřině Handlové Moravská galerie, která má vilu ve správě. Když designérka domem během příprav výstavy procházela, dostala se k takzvané alkovně. Výklenek, v němž sedávala paní Jurkovičová s přítelkyněmi, byl ovšem od zbytku haly oddělený závěsem. Na jednu stranu náznak bezpečného prostoru pro ženskou sounáležitost, na druhou kontrast k Jurkovičově práci pro pokrokovou Vesnu. V ten moment designérku Handlovou napadlo, že svou výstavu nazvanou Záznam mizení postaví jako cestu za ženskou svobodou a odvahou.

Kateřina Handlová: Záznam mizení

  • Výstava je k vidění do 29. 3. 2026 v brněnské Jurkovičově vile jako součást komentované prohlídky objektu.
  • Kurátorka: Michaela Kádnerová
  • Otevírací doba vily: úterý-neděle: 10:00-12:00, 12:30-18:00.
  • Vstupenky na komentovanou prohlídku je třeba koupit předem.

„Ženská emancipace a vůbec postavení ženy ve společnosti je pro mě velké téma, kterým se i díky pracovní zkušenosti na Blízkém východě dlouhodobě zabývám. Zkoumám témata jako síla ženské identity, tradice, mystika, spiritualita a vztah k přírodě. Výstava je pomyslný dialog mezi minulostí a přítomností, ve kterém se snažím reflektovat to, jak tradice a historie ovlivňují současnou ženskou identitu a roli ve společnosti,“ přibližuje svůj koncept Handlová.

Cestu za emancipací promyslela do nejmenšího detailu a dobře si poradila i se zdobností Jurkovičovy vily. Startovním bodem celého „putování“ je zmíněná alkovna. Stolek, pohovku a několik skříněk umělkyně doplnila o ručně tažené křišťálové tyčové světlo připomínající kříž, které vytváří intimní, lehce mystickou atmosféru a odkazuje na důležitost víry jako zdroje podpory a duchovní síly. Na stolek pak umístila dvě křišťálové vázy.

Foto: Se svolením Martiny Morávkové

Výstava začíná v alkovně, kde sedávala paní Jurkovičová s přítelkyněmi - ovšem za závěsem…

„Jemný ruční brus připomíná prameny vlasů. Vlasy jsou symbolem ubíhajícího času i výrazem spojení s generacemi předchůdkyň. Jejich zaplétání představuje sounáležitost a také bezpečí, které nám skýtají role, k nimž se často uchylujeme a z opatrnosti jim podléháme,“ vysvětluje Handlová.

Důležitou součástí instalace, která alkovnu z počátku 20. století povýšila na naprosto současně vypadající interiér, je z reproduktorů znějící folklorní hudba coby odkaz k pospolitosti žen sdružených ve Vesně.

Hrdinky Chanel, Westwood a spol.

Do ručně foukaného křišťálového servisu s názvem První dotek, umístěného uprostřed vstupní haly, zase Handlová vložila varování svého tatínka, že na sklo se nesahá. Autorka si ovšem přeje opak, a tak je otisk dlaně součástí designu sklenic i karafy. Příběh emancipace se propsal také do instalace v jedné z dalších místností. Autorka tu vystavila vázy s korzetem a několik speciálně ovázaných váz odkazujících na japonskou techniku svazování těla shibari.

Prostor na cestě k osvobození žen věnuje Handlová také svým vlastním hrdinkám. Například návrhářku Vivienne Westwood, známou svou láskou k punku a nonkonformnímu odívání, připomíná vázou ze série Heroine, doplněnou o kožený obojek.

+5

Zaujme také oranžově zbarvená váza Coco, jejíž ostnatý robustní brus odkazuje k ikonické kabelce Coco Chanel. Ta ženám díky popruhu poprvé uvolnila ruce. Název Heroine neboli Hrdinka ostatně nese celá jedna kolekce váz pro sklárnu Rückl, kde v roce 2022 začala pracovat jako umělecká vedoucí. Pro Handlovou tyto vázy neznamenají jen poctu oblíbeným ženám, ale i odvaze jako takové.

„Při práci na této kolekci jsem strávila na brusírně dva a půl měsíce. Hledala jsem nové cesty a způsoby, jak pracovat s broušeným sklem, tedy s technikou, která se za posledních sto let prakticky nezměnila. Váza je pro mě totiž nejen užitný předmět, ale také objekt, který může pozvednout celý interiér. I když zrovna není naplněna květinami, může být hrdinkou místnosti.“

Odvážnější, než se zdáme

Cesta za ženskou emancipací vrcholí v patře Jurkovičovy vily. Kateřina Handlová tu pracuje se zrcadly, které vytvořila speciálně pro tuto výstavu. Některá zrcadla deformují obraz, čímž odrážejí autorčinu myšlenku, že pokud se člověk v zrcadle nevidí, může se lépe zaměřit na dění v jeho duši.

Zrcadlo v poupraveném podání odkazuje k autorčině dětství, kdy od tatínka slýchávala větu, že není důležité, co má na hlavě, ale co má v ní; tedy radu, kterou si k srdci vezme jen málokteré děvče a která se navíc často nepotvrzuje ani v dospělosti. Jeden pohled na sebe sama v Jurkovičově vile ale určitě nevynechejte: ten, který skrz nápis vysílá vzkaz, že osoby v zrcadle jsou odvážnější, než se zdají.

Kateřina Handlová

Foto: Se svolením Martiny Morávkové

Designérka Kateřina Handlová

  • Absolvovala obor skleněný šperk a bižuterie na Střední průmyslové škole sklářské v Železném Brodě a sklářský ateliér na pražské UMPRUM. Jejím vedoucím byl Rony Plesl.
  • Šperk studovala také ve Štrasburku a na stáži v ateliéru K.O.V. u Evy Eisler. Její práci ovlivnil i vztah k módě, který získala coby asistentka kostýmního výtvarníka u filmu.
  • V roce 2025 byla oceněna cenou Czech Grand Design jako Designérka roku.
  • V roce 2022 přešla po Rony Pleslovi do pozice umělecké vedoucí sklárny Rückl, od roku 2021 pracuje jako senior designérka pro značku Bomma, která se specializuje na osvětlení. V letech 2020 – 2021 působila jako vedoucí designu osvětlení pro značku Swarovski v Rakousku. Předtím žila tři roky v Dubaji, kde měla na starosti design produktů firmy Lasvit pro Blízký východ.
  • Zatímco kolegové v Rakousku podle jejích zkušeností přísně dbali na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, ale často postrádali smysl pro humor a v osobním kontaktu byli poměrně chladní, život v Dubaji ji oslovil více, a to díky zdejší vřelosti, pohostinnosti a galantnímu chování mužů. To ale podle ní do značné míry ovlivňuje i silný pas země Evropské unie.
Související témata:
Jurkovičova vila

Doporučované