Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Patrový dům na klidném severozápadním okraji Brna ve čtvrti Žabovřesky postavil slovenský architekt Dušan Jurkovič (1868 - 1947) v roce 1906 ve stylu kombinujícím zdobnou secesi, folklorní motivy a vídeňský a britský modernismus. Stavení sloužilo jako rodinné sídlo i ateliér v době, kdy architekt v moravské metropoli navrhoval interiéry a vybavení pro ženský vzdělávací spolek Vesna.
Výstavu v Jurkovičově vile nabídla Kateřině Handlové Moravská galerie, která má vilu ve správě. Když designérka domem během příprav výstavy procházela, dostala se k takzvané alkovně. Výklenek, v němž sedávala paní Jurkovičová s přítelkyněmi, byl ovšem od zbytku haly oddělený závěsem. Na jednu stranu náznak bezpečného prostoru pro ženskou sounáležitost, na druhou kontrast k Jurkovičově práci pro pokrokovou Vesnu. V ten moment designérku Handlovou napadlo, že svou výstavu nazvanou Záznam mizení postaví jako cestu za ženskou svobodou a odvahou.
Kateřina Handlová: Záznam mizení
- Výstava je k vidění do 29. 3. 2026 v brněnské Jurkovičově vile jako součást komentované prohlídky objektu.
- Kurátorka: Michaela Kádnerová
- Otevírací doba vily: úterý-neděle: 10:00-12:00, 12:30-18:00.
- Vstupenky na komentovanou prohlídku je třeba koupit předem.
„Ženská emancipace a vůbec postavení ženy ve společnosti je pro mě velké téma, kterým se i díky pracovní zkušenosti na Blízkém východě dlouhodobě zabývám. Zkoumám témata jako síla ženské identity, tradice, mystika, spiritualita a vztah k přírodě. Výstava je pomyslný dialog mezi minulostí a přítomností, ve kterém se snažím reflektovat to, jak tradice a historie ovlivňují současnou ženskou identitu a roli ve společnosti,“ přibližuje svůj koncept Handlová.
Cestu za emancipací promyslela do nejmenšího detailu a dobře si poradila i se zdobností Jurkovičovy vily. Startovním bodem celého „putování“ je zmíněná alkovna. Stolek, pohovku a několik skříněk umělkyně doplnila o ručně tažené křišťálové tyčové světlo připomínající kříž, které vytváří intimní, lehce mystickou atmosféru a odkazuje na důležitost víry jako zdroje podpory a duchovní síly. Na stolek pak umístila dvě křišťálové vázy.

Výstava začíná v alkovně, kde sedávala paní Jurkovičová s přítelkyněmi - ovšem za závěsem…
„Jemný ruční brus připomíná prameny vlasů. Vlasy jsou symbolem ubíhajícího času i výrazem spojení s generacemi předchůdkyň. Jejich zaplétání představuje sounáležitost a také bezpečí, které nám skýtají role, k nimž se často uchylujeme a z opatrnosti jim podléháme,“ vysvětluje Handlová.
Důležitou součástí instalace, která alkovnu z počátku 20. století povýšila na naprosto současně vypadající interiér, je z reproduktorů znějící folklorní hudba coby odkaz k pospolitosti žen sdružených ve Vesně.
Hrdinky Chanel, Westwood a spol.
Do ručně foukaného křišťálového servisu s názvem První dotek, umístěného uprostřed vstupní haly, zase Handlová vložila varování svého tatínka, že na sklo se nesahá. Autorka si ovšem přeje opak, a tak je otisk dlaně součástí designu sklenic i karafy. Příběh emancipace se propsal také do instalace v jedné z dalších místností. Autorka tu vystavila vázy s korzetem a několik speciálně ovázaných váz odkazujících na japonskou techniku svazování těla shibari.
Prostor na cestě k osvobození žen věnuje Handlová také svým vlastním hrdinkám. Například návrhářku Vivienne Westwood, známou svou láskou k punku a nonkonformnímu odívání, připomíná vázou ze série Heroine, doplněnou o kožený obojek.
Zaujme také oranžově zbarvená váza Coco, jejíž ostnatý robustní brus odkazuje k ikonické kabelce Coco Chanel. Ta ženám díky popruhu poprvé uvolnila ruce. Název Heroine neboli Hrdinka ostatně nese celá jedna kolekce váz pro sklárnu Rückl, kde v roce 2022 začala pracovat jako umělecká vedoucí. Pro Handlovou tyto vázy neznamenají jen poctu oblíbeným ženám, ale i odvaze jako takové.
„Při práci na této kolekci jsem strávila na brusírně dva a půl měsíce. Hledala jsem nové cesty a způsoby, jak pracovat s broušeným sklem, tedy s technikou, která se za posledních sto let prakticky nezměnila. Váza je pro mě totiž nejen užitný předmět, ale také objekt, který může pozvednout celý interiér. I když zrovna není naplněna květinami, může být hrdinkou místnosti.“
Odvážnější, než se zdáme
Cesta za ženskou emancipací vrcholí v patře Jurkovičovy vily. Kateřina Handlová tu pracuje se zrcadly, které vytvořila speciálně pro tuto výstavu. Některá zrcadla deformují obraz, čímž odrážejí autorčinu myšlenku, že pokud se člověk v zrcadle nevidí, může se lépe zaměřit na dění v jeho duši.
Zrcadlo v poupraveném podání odkazuje k autorčině dětství, kdy od tatínka slýchávala větu, že není důležité, co má na hlavě, ale co má v ní; tedy radu, kterou si k srdci vezme jen málokteré děvče a která se navíc často nepotvrzuje ani v dospělosti. Jeden pohled na sebe sama v Jurkovičově vile ale určitě nevynechejte: ten, který skrz nápis vysílá vzkaz, že osoby v zrcadle jsou odvážnější, než se zdají.
Kateřina Handlová

Designérka Kateřina Handlová
- Absolvovala obor skleněný šperk a bižuterie na Střední průmyslové škole sklářské v Železném Brodě a sklářský ateliér na pražské UMPRUM. Jejím vedoucím byl Rony Plesl.
- Šperk studovala také ve Štrasburku a na stáži v ateliéru K.O.V. u Evy Eisler. Její práci ovlivnil i vztah k módě, který získala coby asistentka kostýmního výtvarníka u filmu.
- V roce 2025 byla oceněna cenou Czech Grand Design jako Designérka roku.
- V roce 2022 přešla po Rony Pleslovi do pozice umělecké vedoucí sklárny Rückl, od roku 2021 pracuje jako senior designérka pro značku Bomma, která se specializuje na osvětlení. V letech 2020 – 2021 působila jako vedoucí designu osvětlení pro značku Swarovski v Rakousku. Předtím žila tři roky v Dubaji, kde měla na starosti design produktů firmy Lasvit pro Blízký východ.
- Zatímco kolegové v Rakousku podle jejích zkušeností přísně dbali na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, ale často postrádali smysl pro humor a v osobním kontaktu byli poměrně chladní, život v Dubaji ji oslovil více, a to díky zdejší vřelosti, pohostinnosti a galantnímu chování mužů. To ale podle ní do značné míry ovlivňuje i silný pas země Evropské unie.