Hlavní obsah

Máte chuť na výpečky nebo svíčkovou? Restauracím konkurují benzinky

Foto: Profimedia.cz

Zájem o nepalivový prodej na českých benzinkách roste.

Reklama

23. 1. 2020 16:15

Natankovat a při placení koupit ještě kávu nebo hotdog na cestu. Rutina, kterou zná nejspíš každý řidič. Seznam Zprávy se proto podívaly, jak se daří nepalivovému prodeji na českých čerpacích stanicích. Nenápadný byznys vydělává miliony a každoročně roste o neuvěřitelná čísla.

Článek

Nejdůležitější roli v nepalivovém segmentu hraje podle viceprezidenta globálního provozu čerpacích stanic Shell Istvána Kapitányho prodej potravin a kávy. „Tam jsme zatím zaznamenali nejvýraznější tržby. Ročně na benzinových stanicích prodáme přibližně 350 milionů kelímků s kávou,“ sdělil Kapitány.

Rostoucí trend potvrdila také síť Benzina. „Nejrychleji rostoucím segmentem je občerstvení, které mezi lety 2012 až 2019 vzrostlo o neuvěřitelných 326 procent. Prodej paliv ve stejném období vzrostl na dvojnásobek a doplňkového prodeje v obchodech o 112 procent,“ vypočítává Michal Procházka z tiskového oddělení Unipetrolu.

Pokud jde o zmíněnou kávu, Benzina během roku 2019 prodala průměrně jeden kelímek za dvě sekundy. V součtu to za celý loňský rok představovalo zhruba 170 tun kávy. Každých pět sekund si pak na některé z benzinek motoristé koupili hotdog.

Celkově se nepalivový byznys na tržbách podílí zhruba ze třiceti až sedmdesáti procent, v závislosti na tom, o kterou konkrétní stanici se jedná, informovala společnost.

Skupina MOL, která v Česku provozuje sítě MOL, Pap Oil a Slovnaft, detaily neprozradila. „Podle posledních čísel skupina MOL eviduje podíl maloobchodu na celkových tržbách EBITDA až z padesáti procent,“ uvedl pouze ředitel komunikace společnosti Slovnaft Anton Molnár.

V Maďarsku pro grilované kuře

Prodeji občerstvení věnují oslovené společnosti velkou pozornost – v tomto segmentu dochází k hotové revoluci. Například dosavadní nejobvyklejší bagety prodávané v igelitu hodlají čerpací stanice nahradit čerstvým pečivem. Do nabídky nově zařazují také hotová jídla nebo snídaně.

„V naší nabídce se zákazníci mohou těšit na bohaté snídaně jako míchaná vejce se slaninou nebo sázená vejce stejně jako na českou klasiku v podobě svíčkové na smetaně, vepřových výpečků či hovězího guláše. V nabídce ale nechybí ani několik druhů těstovin, salátů, steaků a vegetariánských produktů,” říká Procházka z Unipetrolu.

Na stanicích Shell se nabídka pokrmů liší podle země, ve které se čerpací stanice nachází, vysvětluje István Kapitány. „Například v Maďarsku, odkud pocházím, je velmi oblíbené grilované kuře. To si můžete dokonce objednat – stačí zavolat a následně si ho jen vyzvednout. Já osobně to dělám v Budapešti velmi často. Tato část podnikání ročně roste o pět až deset procent,“ upřesnil.

Jak dodal, v různých částech světa společnost experimentuje i se službou Uber Eats nebo novinkou – dodáváním paliva přímo domů. „Pokud budou tyto služby fungovat v zemích, ve kterých je testujeme, budou brzy i v České republice,“ slibuje Kapitány.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované