Mezinárodní projekt vědců zkoumá opylování rostlin v milovické rezervaci

Foto: Czech Nature Photo 2021

Ilustrační foto.

Mezinárodní projekt vědců zkoumá opylování rostlin v milovické rezervaci na Nymbursku. Data poslouží mimo jiné ke studiu jejich rozmnožovacích strategií a také k ochraně vzácných druhů, uvedla společnost Česká krajina.

V rezervaci nyní pracuje mezinárodní tým. „Pomocí videokamer studujeme návštěvníky květů jednotlivých druhů rostlin ve společenstvu. Kromě toho pomocí genetických analýz pylu odhalíme spektrum rostlin opylovaných jednotlivými druhy hmyzu. Kombinací těchto dat zrekonstruujeme síť interakcí v ekosystému, což nám později poslouží k podrobnému studiu geografických trendů v opylovacích sítích napříč dvěma kontinenty,“ uvedl Robert Tropek z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, který spolu se svým kolegou Štěpánem Janečkem projekt vede.

Zapojili se do něj též studenti a vědci z Nizozemska, Řecka, Ekvádoru a dalších zemí. Opylování budou zkoumat v ČR, Řecku, Norsku, Keni, Tanzanii a v Jihoafrické republice.

„Jedním ze zkoumaných druhů rostlin je i ohrožený hořec křížatý, který je jedním z vlajkových druhů milovické pastevní rezervace. Hořec je jedinou rostlinou, na které se mohou vyvíjet housenky kriticky ohroženého motýla modráska hořcového, který je navíc závislý na lučních mravencích. Výzkum týmu Roberta Tropka by měl odhalit, které další druhy hmyzu jsou součástí životního příběhu hořce v roli opylovačů zajišťujících jeho rozmnožování,“ doplnil Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd České republiky. Výzkum v milovické rezervaci potrvá do příštího týdne, vědci se sem vrátí ještě v létě.

V lednu 2015 byli do bývalého vojenského prostoru Milovice vypuštěni divocí koně. Od té doby se jim, ale i zubrům a zpětně šlechtěným praturům, daří uzdravovat krajinu a zachraňovat v těchto místech před vymizením řadu ohrožených živočichů a rostlin.