Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_h/zneF7/wikov1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na výstavě s názvem Vavříny s vůní benzínu je sedm automobilů ze sbírky NTM, další dva si muzeum vypůjčilo z mladoboleslavského Škoda muzea a zbývajících 15 exponátů pochází ze sbírek soukromých majitelů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_l/aSDF8/z1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Připomenuty jsou v rámci výstavy také tři největší meziválečné automobilové závody v Československu. Závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště, Velká cena na Masarykově okruhu a závod 1000 mil československých.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_l/fhvGA/z7.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Návštěvníci se mohou seznámit i s dalšími automobilovými soutěžemi z 20. a 30. let minulého století a také s dálkovými automobilovými expedicemi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_h/ukBF8/buga5.jpeg?fl=cro,0,0,2851,1824%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výstava věnovaná historii meziválečného automobilového sportu v Československu je největším letošním projektem muzea.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_g/2L1GI/bubu1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na snímku Bugatti 35, jeden z nejslavnějších závodních automobilů s nepřeplňovaným dvoulitrovým osmiválcovým motorem. První prodaný kus zamířil do rodiny závodníků Čeňka a Elišky Junkových. Tento kus se stal konstrukčním základem nejen pro další závodní vozy Bugatti.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_g/mH4GH/wikov2.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Automobil Wikov.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_g/J4eF4/buga3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1928: Závodní automobil Bugatti 37A, který si na jaře 1928 koupil pražský průmyslník Miloš Bondy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_i/MSjGY/buga1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Detail vozu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_h/3WTF1/buga4.jpeg?fl=cro,0,0,2387,1534%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Bugatti.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_h/KJ5F3/mot1.jpeg?fl=cro,0,0,2818,1950%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Čtyřválcový blok se šestnáctiventilovou hlavou válců dvoulitrového motoru závodního vozu Walter typ 0 z roku 1924.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_h/tqkF6/sen1.jpeg?fl=cro,0,0,2832,1900%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V dvacátých letech byla maximální rychlost omezena na 45km/h. Vyšším rychlostem bránily předpisy a stav silnic.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_g/NZKGb/sen2.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na snímku malý francouzský automobil Sénéchal 7CV Super Sport 1924, který ale v té době byl schopen jet rychlostí 100km/h. V Praze na Žižkově ho prodával Ing. Balvín.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_h/XZtF3/popular3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1927: Škoda Popular. Automobily Škoda v meziválečném období nejezdily rychlostní závody, uplatnily se ale v automobilových soutěžích.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_i/y8DGX/bulo2.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1931: Vystavený závodní osmiválec Bugatti 51 si v srpnu 1931 koupil mladý Jiří Kristián Lobkowicz, tehdy výrazná naděje automobilového sportu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_l/dXvF9/zet3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1931: Automobil Z-14. Brněnská Zbrojovka se do historie automobilového sportu zapsala zejména svými vozy z přelomu 20.– 30. let.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_g/Xm1F1/zb4.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1838%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1934: Automobil vyráběný v letech 1933–1936 firmou Československá zbrojovka s přezdívkou „silná čtyřka".
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_l/GA6F7/zb3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1934: Z-4.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_h/NJ5F5/imp1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1930/ 1933–1936 - Imperia SS. V září 1930 startoval tento závodní belgický automobil na Masarykově okruhu, závod pro poruchu nedokončil. Na dalším závodu se objevil až za pět let.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_g/NHDF2/jawa2.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1978%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1935: Jawa 750 - sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích vyrobila v roce 1935 Zbrojovka.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_g/nf0GF/jawa1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vozy byly postaveny pro III. ročník závodu 1000 mil československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_h/qrBF4/sko1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1887%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1935: S vozem Škoda Rapid projel pražský fotograf a cestovatel Stanislav Škulina s manželkou Marií dvakrát celou Afriku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_g/reAGc/jag1.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1912%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
1937: Britský SS100 Jaguar.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_h/MQZF6/jag3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výstava potrvá až do května příštího roku.